Kniv havde 2 problemer:
1. Æg havde flere dybe 'hakker';
Den har været brugt til jagt/udendørsliv alt inklusive.
Havde mindst et 'hak' (og flere små) der lignede følger af forsøg på at kappe et lille søm over.
Har dog efter sigende aldrig været brugt til søm, men det er måske en skade efter et hårdt ben.....
(og Brusletto er ikke hærdet særlig hårdt, så måske er det sandheden....)
2. Slibefas lignede noget der efterlignede gammeldags hammerslået overflade;
Ved ikke hvad den tidligere sliber har brugt, men ligner mest spor efter en lille vinkelsliber, der har været 'dappet' ned i klingen.
Fatter ikke ideen men.....
Kniv er pt. slebet tilbage til scandi-grind, udover de meget dybe 'hakker'.
Mit spørgsmål var ikke primært, hvordan jeg sliber fasen tilbage, men hvad forskel er der på forskellige vådslibesten, f.eks. hvad er en amakusa, binsu, aoto, awaseto mfl. (Har udledt at nagura bruges til at rekonstituere overfladen på andre sten (tak til Anders for link til AxM)).
@ Skotteknive:
Det er ikke kun et spørgsmål om at gøre den skarp. Har en båndsliber med alt tilbehør (superslibebånd, slack-bånd mulighed, pyracerm backing, masser af power (4hk) frekvensomformer... you name it..) Har økser jeg kan barbere mig med. Men båndslibere og roterende slibesten (inkl. Tormek) og Lansky (eller lign.) er ikke løsningen på scanigrinds. Der dur kun flade sten (eller slibepapir på glas/granit)!
Og jeg har ikke nogen 'flade' med grit mellem supergrov og Arkansas.
Derfor min jagt på flade sten.
Har overvejet "diamant"-sten, men synes at de diamantslibeværktøjer jeg har prøvet bliver slidt 'flade' ret hurtigt
Vil forsøge at tage billed inden returnering til ejer. Burde havde taget et billed før mit 'indgreb'.
Erik