www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 13:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Odense N
Kniv havde 2 problemer:

1. Æg havde flere dybe 'hakker';
Den har været brugt til jagt/udendørsliv alt inklusive.
Havde mindst et 'hak' (og flere små) der lignede følger af forsøg på at kappe et lille søm over.
Har dog efter sigende aldrig været brugt til søm, men det er måske en skade efter et hårdt ben.....
(og Brusletto er ikke hærdet særlig hårdt, så måske er det sandheden....)

2. Slibefas lignede noget der efterlignede gammeldags hammerslået overflade;
Ved ikke hvad den tidligere sliber har brugt, men ligner mest spor efter en lille vinkelsliber, der har været 'dappet' ned i klingen.
Fatter ikke ideen men.....

Kniv er pt. slebet tilbage til scandi-grind, udover de meget dybe 'hakker'.

Mit spørgsmål var ikke primært, hvordan jeg sliber fasen tilbage, men hvad forskel er der på forskellige vådslibesten, f.eks. hvad er en amakusa, binsu, aoto, awaseto mfl.
(Har udledt at nagura bruges til at rekonstituere overfladen på andre sten (tak til Anders for link til AxM)).

@ Skotteknive:
Det er ikke kun et spørgsmål om at gøre den skarp. Har en båndsliber med alt tilbehør (superslibebånd, slack-bånd mulighed, pyracerm backing, masser af power (4hk) frekvensomformer... you name it..) Har økser jeg kan barbere mig med. Men båndslibere og roterende slibesten (inkl. Tormek) og Lansky (eller lign.) er ikke løsningen på scanigrinds. Der dur kun flade sten (eller slibepapir på glas/granit)!
Og jeg har ikke nogen 'flade' med grit mellem supergrov og Arkansas.
Derfor min jagt på flade sten.

Har overvejet "diamant"-sten, men synes at de diamantslibeværktøjer jeg har prøvet bliver slidt 'flade' ret hurtigt :?:
Vil forsøge at tage billed inden returnering til ejer. Burde havde taget et billed før mit 'indgreb'.

Erik

Ny bruger

Fik vist? trykket "nytindlæg" istedet for "skrivindlæg" som svar på svar i viewtopic.php?f=6&t=728.
Beklager.
Måske Rasmus mm. kan flytte det 'tilbage' ?
Erik

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår ret meget af ovenstående. Vist nok kun at du er på jagt efter flade sten. Jeg så dette system: http://www.mighty-sharp.com/Apexsliber.asp demonstreret hos Hanghøi da han holdt træf i juni måned. Fordelen ved dette system er jo at man kan holde samme fasvinkel med forskellige sten. Men med det udstyr du har, kender du sikkert også dette.

PS: Disse indlæg burde vel være under knivkunst :lol:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Umiddelbart vil jeg gætte på, at de forskellige betegnelse dækker over forholdet mellem de forskellige mineraler der er i de forskellige sten og sikkert også hvor ensartet kornstørrelserne er fordelt i stenene. Her kommer de mange referencer til forskellige stenbrud sikkert ind i billedet, da man ofte ser kornstørrelsesfordelingerne varierer fra brud til brud.

og så faldt jeg lige over et sted, der forklarer nogle af de efterspurgte navne http://www.japanwoodworker.com/page.asp?content_id=2817 og sikkert meget bedre end mine gætterier;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Ny bruger

BjørnB skrev:
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår ret meget af ovenstående. Vist nok kun at du er på jagt efter flade sten. Jeg så dette system: http://www.mighty-sharp.com/Apexsliber.asp demonstreret hos Hanghøi da han holdt træf i juni måned. Fordelen ved dette system er jo at man kan holde samme fasvinkel med forskellige sten. Men med det udstyr du har, kender du sikkert også dette.

Har faktisk overvejet det system, dog i Prof udgave ( http://www.edgeproinc.com/Professional- ... -System-c2 ).
Synes bare at prisen når det er fortoldet mm. er lidt høj, så det har jeg ikke købt endnu. Men det kommer nok :roll:

Min 'jagt' er inspireret af noget i stil med Ray Mears http://www.youtube.com/watch?v=We1-CDNaSFs .
Hvis jeg kan finde den rigtige sten, kan jeg forhåbentlig lære ejeren at slibe selv fremover :D

BjørnB skrev:
PS: Disse indlæg burde vel være under knivkunst :lol:

Ja muligvis, men er sikker på at den viden jeg søger, ikke kun ligger hos dem der kigger knivkunst :?:
Derfor valgte jeg at 'skyde med spredhagl'.

@Jesper:
Lige hvad jeg ledte efter. Tak for linket. Tror det bragte mig et stort skridt videre.

Erik

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]