www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 06:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Holstebro
Jeg ved godt at det ikke er et drejeværktøj, men jeg begærer en støbt udgave af det der på engelsk hedder en "router plane".
Stanley no. 71, Record #071.

Flere forskellige modeller kan ses her https://paulsellers.com/2012/11/buying-good-tools-cheap-the-router-plane/

Men hvad hedder sådan en på dansk? Baskholms "Træsmedens håndværktøj" beskriver den som Grundthøvl, Ringhøvl eller Notkradser,
men det giver ingen resultater på nettet, derfor må den have et bedre navn....

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Den hedder grundhøvl.
Prøv at søge på det her på forum.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jeg kender også sådan en fyr som en grundhøvl. Det er, som så mange andre navne på vore håndværktøjer, tysk som er fordansket.

http://ecemmerich.de/gesamtkatalog/

Her i kataloget kan en grundhøvl findes som en grundhobel. I et af de senere afsnit har Bonderøven også brugt en grundhøvl.
Mine egne erfaringer med den er at det meste materiale bedst fjernes med et stemmejern, og så kan bunden "grunden" glattes med en grundhøvl. Den er faktisk helt udmærket bare man husker at den som enhver anden høvl ikke skal tage for stor en spån.

Kan man ikke bare bruge en overfræser? Så er det hele klaret i ét hug, og man er fri for sav og stemmejern. Her synes jeg at grundhøvlens manglende evne til at tage en stor spån kommer ind som en fordel. Uden forskellige former for land eller skabelon så er overfræseren tilbøjelig til "at gå sine egne veje". Dermed er grundhøvlens fordele og ulemper i forhold til en overfræser helt afhængig af opgavens art ... og naturligvis håndværkerens personlige preferencer.

Jeg kan ikke anbefale noget mærke frem for et andet, men skal man have en lille høvl, må man nok ty til enten Lie Nielsen eller Lee Valley.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

spånbunke

Geografisk sted: Hundested
Siden jeg kom i lære som snedker for snart 50 år siden, har denne høvl heddet en grundhøvl. BASTA :-)
Fortsæt dog endelig med at bruge den Engelske betegnelse i dette forum. Danske betegnelser for værktøj er ikke velset her.

Er beskrevet på internet i www.ordnet.dk ( Historisk ordbog )

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jeg kan ikke helt følge dig i at danske navne "ikke er velset"
på forum. F.eks. er det danske navn på værktøjet nævnt i samtlige
indlæg over dette.
Faktisk kan jeg lige nu kun huske det modsatte - at der har været
skældt ud over de engelske.
Det fiser en masse engelske navne rundt på drejejern - delvis
fordi de ikke har dækkende navne på dansk eller fordi de handler
om værktøj til nyere teknikker.

Det er jo problemet, når et fag som drejerfaget dør ud og kun
langsomt tages op igen af folk med interesse for det som hobby
eller kunsthåndværk - der er meget lidt af fag-traditionen, der stadig er
levende.

Når jeg besøger en pensioneret trædrejer, lærer jeg hver gang
ord og betegnelser, jeg ikke kender. Spændende og lærerigt.
Men leder jeg efter en dims på nettet i en udenlansk forretning,
hjælper de danske ord mig ikke meget.

VH, Lars

spånbunke

DenKedelige skrev:
Jeg kan ikke helt følge dig i at danske navne "ikke er velset"
på forum. F.eks. er det danske navn på værktøjet nævnt i samtlige
indlæg over dette.
Faktisk kan jeg lige nu kun huske det modsatte - at der har været
skældt ud over de engelske.
Det fiser en masse engelske navne rundt på drejejern - delvis
fordi de ikke har dækkende navne på dansk eller fordi de handler
om værktøj til nyere teknikker.

Det er jo problemet, når et fag som drejerfaget dør ud og kun
langsomt tages op igen af folk med interesse for det som hobby
eller kunsthåndværk - der er meget lidt af fag-traditionen, der stadig er
levende.

Når jeg besøger en pensioneret trædrejer, lærer jeg hver gang
ord og betegnelser, jeg ikke kender. Spændende og lærerigt.
Men leder jeg efter en dims på nettet i en udenlansk forretning,
hjælper de danske ord mig ikke meget.

VH, Lars

spånbunke

tja Lars Jeg mener nok at de almindeligste drejeværktøjer kan skrives på Dansk.

At nogle handler på udenlandske internetsider og derfor konsekvent må bruge Engelske betegnelser for alt drejeudstyr. tja.
Det er egentligt fantastisk at Danske internet sider, (der stadig gidder handle med drejeudstyr) , bruger Dansk på det mere specielle udstyr. Tempa undtaget.

Inden i igen kommer med med diverse nedsættende indlæg :
Jeg kan godt læse og skrive Engelsk
Ja jeg er gammel og og bor i udkantsdanmark m.m.
Nej jeg mener ikke selv jeg er meget nationalistisk, fordi jeg skriver på dansk i Danmark

lille spån

Tak for opklaringen, grundhøvl må være navnet, men den må så være meget upopulær i Danmark, en skam.

Jeg ser grundhøvlen som værende forgænger for, men fuldstændigt et andet værktøj end, overfræseren. Jeg arbejder eksklusivt med håndværktøj og jeg bliver ved med at vende tilbage til at jeg mangler en grundhøvl, det er rigtigt nok at det er nemmest at tage det meste af med et stemmejern og derefter "rense" bunden med grundhøvlen, men den kan også bruges til at rette tapper af med så de er 100% parallelle. Bruger en hjemmegrejet udgave af den som består af en pind ca. 10x 25 x3 cm med et hul boret 40-45 grader igennem også et stemmejern slået i, det virker... nogenlunde.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Herligt, at der er enighed:

Værktøjet hedder en grundhøvl i Danmark og noget andet andre
steder.
Lige som det hedder "nu er det nok!" på dansk mens "Basta" er
et låneord fra italiensk.

VH fra en snothvalp på vej mod 63 fra en lille landsby på Fyn
- vi har ikke en gang en udkant ;)

Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg vil tro at Carl Ras har en grundhøvl eller kan skaffe den. De fremstilles stadig.
Jeg ved ikke om de store og små grundhøvle fremstillet i metal kan fås fra en dansk forhandler. Indtil videre har jeg valgt at fortsætte den danske tradition med høvle fremstillet af træ, men det er min højst personlige, irrationelle beslutning, som jeg ikke føler mig særligt bundet af.

Jeg bestilte en skrubhøvle hos Carl Ras for en tid siden, om jeg ikke kunne bruge en Stanley? Nej! Der kom en fin høvl hjem til mig fra ECE :)

Med hensyn til om danske navne på værktøj er velsete her på forum, så tror jeg at vores gnavende (ikke gnavne) :mrgreen: ven fra Gislev er inde på en del af forklaringen. Drejerfaget som håndværk der kan tjene en løn, er vel stort set uddødt her i landet, med Rasmus som en mulig undtagelse. Dermed går betegnelser på værktøjer og teknikker også i glemmebogen. Den gamle viden, og ny viden for den sags skyld, om håndværket kommer så tilbage til os fra værksteder i udlandet hvor håndværket, muligvis, har haft bedre vilkår. Den viden kommer så selvfølgelig på udenlandsk, hvor vi med vanlig dansk tradition straks adopterer de nye udenlandske betegnelser, ligesom vi altid har gjort. Forskellen er bare at vi nu for det meste importerer fra engelsk hvor vi før i tiden importerede fra tysk.

Jeg er sikker på at naverne og andre farende svende (i den gamle betydning) har lært et værktøj og en teknik at kende hos en udenlandsk mester, og de har taget både teknikker og værktøjer med hjem, med tilhørende betegnelser, som derefter i fordansket udgave er indgået i sproget. Efter min bedste overbevisning er siklinge, gaisfuss, grundhøvl, rubank og sikkert flere andre importeret og fordansket fra tysk.

Så generelt tror jeg ikke man kan sige at de gamle danske betegnelser ikke er velsete på forum, men de kan være ukendte for mange, og så må man bruge de betegnelser man kender.

lille spån

Jeg kan også selv bestille en hjem fra nettet, der er ingen grund til at betale ekstra for at CR også skal tjene penge :) De er dyre nok i deres almindelige sortiment, tør slet ikke tænke på hvad en specialhøvl vil koste hos dem.

Da jeg skrev herinde håbede jeg at jeg kunne finde et andet navn for den så jeg kunne få flere resultater på internettet, men nu er det afklaret for mig, jeg må på ebay hvis jeg vil have en Preston eller Stanley, og hvis jeg ikke kan finde ud af alt det der med told, så kan jeg bestille en Veritas fra Tyskland.

Jeg bruger også træhøvle ligesom du, træ kører bedre på træ, men støbte høvle har, bortset fra specielle tilfælde, meget bedre finjustering og kræver mindre tid, væk fra arbejdet, at arbejde med.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Set i det lys bliver det nok også det bedste bud.

Salget af grundhøvle i Danmark er nok så lille at det ikke engang kan måles med krillimillimeter, så sandsynligheden for at der skulle være en eller flere grundhøvle på lager i Danmark går mod nul.

Der er en butik i Sverige som sælger fra Veritas, www.hyvlar.se og så er der selvfølgelig Dieter Schmidt i Tyskland.

Jeg har ingen personlig erfaring med nogen af de to butikker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det med værktøjet overlader jeg til fagfolk,
men Dieter Schmidt er en super seriøs forretning
med en tårnhøj service.
Jeg fik nogle dyre bor hjem dernede fra, og inde
i en trækasse med ubrudt plastfolie om lå borene med
noget rust på.
En stilfærdig mail plus foto til dem, og lynsvar:
Hun ville lige vende tilbage. To dage senere lå
der et nyt sæt og en notits om at hun havde
pakket dem op og tjekket, at de var OK plus en
kuvert til at sende de første retur - OG spørgsmålet
om jeg ville have et beløb svarende til returfragten
overført til min konto eller til gode til næste køb.
PLUS en undskyldning for ulejligheden.
Seriøs service!

VH, Lars

lille spån

Jeg er bekendt med Dieter Schmidt, har bestilt derfra tre gange nu og jeg har været fuldt ud tilfreds hver gang. Hans priser er bedre end på hyvlar.se, ved ikke om det bare er den lavere tyske moms der gør det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

At dømme efter, hvad man *ikke* finder af svenske
forretninger m. drejeværktøj, så er konkurrencen
måske ikke så stor deroppe. I Tyskland en konkurrencen
benhård og markedet kæmpestort.
Jeg ved ikke om det måske forholder sig lige sådan
med andet håndværktøj.

God jagt på grundhøvlen.

VH, Lars

lille spån

Geografisk sted: Sandved
Dem i træ er ofte til salg på dba som f.eks i denne annonce hvor der er to stk.
http://m.dba.dk/hoevl-har-denne-kasse-m ... illeder/1/

Jeg vil dog sige at lige netop med grundhøvlen foretrækker jeg en støbt netop af hensyn til måden man justerer bladet på, det er nemt og præcist når man skruer det ned en kvart omgang ad gangen
Det er alt for bøvlet på den i træ efter min mening, det er muligt jeg har misset en model i træ som også har gevind til justering op og ned.

Jeg har både en i træ og en stanley no 71. En Lie Nielsen eller veritas ville jeg nok købe hvis jeg skjlle have en ny

Mvh kristian

lille spån

Har også overvejet at lave en selv, http://www.inthewoodshop.com/ShopMadeTools/BuildingaWoodenRouterPlane_html_m165042a9.jpg med et Veritas jern, men ligesom du Kristian går jeg også efter den hurtigere justering der er på støbejernsmodellerne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Den sidste model af Stanley no 71 kan nemt findes på eBay jeg købte en sidste år for lidt over 600 kr det får man ikke en af de repliks.
Da def eg lavet 14 varianter af no 71 bare fra stanley siden de lavede den første i ca1890 , den sidste har flytbar sål så når man har stillet dybten på jernet flytter man den ekstra sål ud så man kan tage 2 m.m. af gangen indtil man når den dybe man skal og jegnet er indstilling med skrue så man kan ta 1 10 del hvis deg er det man skal.
Og så lige hvis det er en tømre man snakker med kalder han den en trappehøvl.
Men håndsnedkere som mig hedder den en grundhøvl.

lille spån

Fandt den store tegnedreng frem og bestilte en Veritas hjem fra Dieter, så er den skid også slået for det her liv.

lille spån

Geografisk sted: Sandved
Tillykke med den, det bliver du glad for i længden, og så er det vel heller ikke værre
Som du selv siger holder den jo resten af ens tid hvis man passer på den og hvis den skulle blive slidt op har den vel bare tjent sig hjem mange gange, så det er jo bare med at bruge den så flittigt som muligt, jo bedre bliver investeringen :-)
Kristian

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg vil godt se sådan en fyr blive slidt op. Masser af værktøj kan ikke slides op på et helt liv, men det kan ødelægges på mindre end 5 minutter.

Ny bruger

Jeg har en gammel grundhøvl i træ som jeg gerne vil sætte i stand. Er der nogle der ved hvor man kan købe blade til en sådan. Bladende man kan købe til nye metal grundhøvle er enten kvadratiske eller sekskantede, men til den gamle grundhøvl i træ skal den flad aflang firkantet.

lille spån

Snedkebros, du kan enten lave høvlen fra bunden af (der er en gut fra Australien der har en guide på nettet, Derek from Perth) eller retrofitte din høvl til at tage et moderne jern. Dieter (fine-tools.com) sælger Veritas jernene løse, de er kvadratiske. Der er et lidt større udvalg hos Lee Valley i USA men der skal du betale told skat på det du bestiller hjem. Ellers må du på bagagerums og loppemarkeder i år, se om du kan finde en med et jern der kan bruges, det er ikke usædvanligt at se en grundhøvl sådan et sted.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]