www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 08:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Holstebro
http://www.ebay.co.uk/itm/4-x-600mm-ALUMINIUM-SASH-CLAMP-bench-cramp-glue-wood-door-vice-vc62/221906434451?_trksid=p5411.c100167.m2940&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140131123730%26meid%3D776b7645174a4983bda4fff72cd9a810%26pid%3D100167%26rk%3D4%26rkt%3D9%26sd%3D401038878040

Har vi et dansk navn for sådan en tvinge og kender vi evt et sted de kan købes? Sammenlignet med prisen for en af de traditionelle, ringe, skruetvinger, er de fantastiske for ikke at snakke om alle de måder hvorpå de er bedre og mere funktionelle.

Skal måske sige at jeg ikke r interresseret i de dersens limtræspresser som nogle forhandlere tillader sig at tage flere tusinde for.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Se her:

http://www.goerdetgodt.dk/vaerktoj/diy- ... -det-halve

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

lille spån

Tak for svaret, men jeg har ikke et gevindskæresæt og de har ikke en flad side til at rette ind efter. Plus Harald Nyborg tager 100kr for én uden rør, hvilket allerede er dyrere end en firpak med porto fra England. Også er stålrør (og støbejern som dem jeg har linket til også laves i) rigtigt tunge, aluminiums stænger vejer meget lidt og giver god strukturel support.

lille spån

Geografisk sted: silkeborg
Ved biltema hedder de vist Limknægte tror jeg

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Anders7500 skrev:
Tak for svaret, men jeg har ikke et gevindskæresæt

Hvorfor skriver du om gevindskæresæt?
Den passive ende glider på røret, og låses med en lille vippe, præcis det samme system som dem i dit link. Hvor længe tror du at hullerne i aluminiumsskinnen holder til belastningen?
Jeg ville bestemt gå efter modellen med en stålskinne.
Citat:
og de har ikke en flad side til at rette ind efter.

For at bruge den type du selv linker til, skal du have et fladt bord at stille dem på. For at bruge dem Agerbundsen linker til skal du have et fladt bord at lægge emnet på, hvorefter de spændes på oppefra. Hvor er forskellen? I øvrigt har de en flad side, de kan stå på, den er bare ikke så bred.

Citat:
Plus Harald Nyborg tager 100kr for én uden rør, hvilket allerede er dyrere end en firpak med porto fra England.

Ja, og hvis du kun skal kunne spænde over max. 60 cm er der ingen grund til at købe ind til at kunne spænde en dør sammen.

Citat:
Også er stålrør (og støbejern som dem jeg har linket til også laves i) rigtigt tunge, aluminiums stænger vejer meget lidt og giver god strukturel support.

Vægten er et udtryk for kvaliteten. Skal du have noget der er rigtigt stabilt, så tag et kig på http://dorchdanola-netbutik.dk/category/doertvinger-281/. Der kan du både finde rigtige dørtvinger og løse ender til montering på rør. Men som med alt værktøj, så koster kvalitet.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Klarskov nær Vordingborg
Prøv at se her:
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Skruetvinger/Skruetvinge/Limklemme-2000019242/

Der står en NOVA COMET II på værkstedet

lille spån

Jeg har to navne nu og to sælgere, limknægt og limklemme. De er dog alt for dyre at købe herhjemme.

Jeg skriver om gevindskærer fordi rørtvingerne (i hvert fald alle dem jeg har set) skal monteres på et gevind i toppen/den faste ende.

De skal være firkantede så jeg kan bruge dem til at forlænge min bordtvinge ved at montere en deri og have træet til at flugte med bordet, jeg vil ikke udhule siderne i min bordtvinge for at få plads til et rør, det vil desuden også komme til at sidde under bordkanten og det besejrer formålet.

Mht til underlag så skal man i begge tilfælde spænde både fra den ene og den anden side, i hvert fald når man limer tykkere emner sammen, selv med tynde emner kan det være en stor fordel at få udlignet trykket. Det kan give lidt komplikationer at få træet til at ligge pænt på en runding, en vinkelret (eller deromkring) flade giver i hvert fald meget mere støtte.

Jeg skal lime en bordplade og nogle skørter til en høvlbænk, der skal bruges ca. 1 klemme/fod på hver side og bordet er 6 fod + overhæng så jeg skal i hvert fald bruge 8. Har ikke i sinde at bruge flere tusinde kroner på tvinger når jeg ved at jeg kan købe nogle til 70kr stykket der fungerer.

Valget om alu stang er rent og skær pga. komfort. Jeg vil komme til at bruge dem ofte og til flere formål end bare at lime. Det er en allround tvinge som i træværkstedet kan erstatte de traditionelle tvinger i alle henseender.

Når jeg spørger efter oversættelser så er det fordi jeg helst vil købe mine ting i Danmark, jeg går ind for lokaløkonomi og kort transport (jeg kan kun påvirke det sidste led i transportkæden, men det er værd at tage med i overvejelserne). Nu har jeg ledt efter; save, stemmejern, høvle, bordtvinger, slibesten, billedskærejern, økser, limtvinger, file, kombinationsvinkler og tandsættere. Ingen af delene der er tilgængelige i DK lever op til mine krav og de der gør koster alt for meget til at jeg vil købe dem (forhandlerne er aldrig villige til at matche udlandspriser). Jeg har inden for det sidste år brugt over 7000kr på værktøj og løsdele, alt sammen fra udlandet. At sende så mange penge ud af landet pga. ting som ofte er tilgængelige i DK men til 20-25% højere pris, generel lavere kvalitet og ekstremt smalt udbud, er en skam, men en realitet jeg bliver nød til at forholde mig til. Håber at der en dag åbner en butik, fysisk eller online, i DK som kan konkurrere med, eller blot følge, de internationale butikker på pris, kvalitet og udbud.

Mange tak for svarerne, jeg føler at spørgsmålet er besvaret fyldestgørrene selvom det ikke gav det resultat jeg havde håbet på (men jeg håber også højt). Jeg bestiller nogle hjem fra England, krydser fingre og håber højt til næste gang jeg mangler en dingenot.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Det vil nok hedde mini dørtvinger

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Dørtvinger nemlig Rene

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
korpustvinger http://dorchdanola-netbutik.dk/product/bessey-revo-kr-korpustvinger-17362/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Anders, når du nu har fundet noget godt og rimeligt i pris, vil du så ikke dele dit valg med os andre? Man kan jo aldrig have for mange tvinger.

Mht dansk leverandør, vil jeg tillade mig et lille surt opstød:

Der er jo ikke nogen dansk produktion af tvinger så vidt jeg ved. Dertil er markedet nok alt for lille her. Så det er jo ganske logisk at tingene kan købes i bedre kvalitet i Tyskland eller England, da både fabrikanter og forhandlere kan tage fordel af større salg og konkurrence til at holde priserne rimelige. Samtidig er forsendelser fra både Tyskland og England meget effektive og prisbillige i forhold til Post Danmark, som ikke har forstået at ringere service og højere priser er et meget dårligt forretningsgrundlag.

Dertil kommer så at Momsen begge steder er 20% så vidt jeg husker.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

lille spån

Momsen er 19% i Tyskland, 17,5% i England. Men SKAT kan pålægge differencen mellem deres og vores moms, men det bliver gjort i netbutikken hvis det er aktuelt, det har jeg ikke oplevet endnu.

Jeg har bestilt 4 x 900mm silverline aluminium sash clamps fra Ebay, sælges af Hightykes Trading. Kostede mig 50 pund (9 i porto) til en vekselkurs der var til deres fordel (endte med at komme af med ca. 30kr mere end nationalbankens vekselkurs).

Skal nok skrive lidt om kvaliteten når de kommer frem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Anders7500 skrev:
Momsen er 19% i Tyskland, 17,5% i England. Men SKAT kan pålægge differencen mellem deres og vores moms, men det bliver gjort i netbutikken hvis det er aktuelt, det har jeg ikke oplevet endnu.

Jeg har bestilt 4 x 900mm silverline aluminium sash clamps fra Ebay, sælges af Hightykes Trading. Kostede mig 50 pund (9 i porto) til en vekselkurs der var til deres fordel (endte med at komme af med ca. 30kr mere end nationalbankens vekselkurs).

Skal nok skrive lidt om kvaliteten når de kommer frem.

Momsen i UK blev øget til 20% i 2011.

Den moms du betaler i et andet EU land er landets momssats og du kan frit indføre de varer til Danmark uden at betale dansk moms. Det gælder ikke for momsregistrerede firmaer, som ikke skal betale moms i udførselslandet, men afregne dansk moms ved både køb og salg.

Jesper

lille spån

Nu er de modtaget. De er som sagt i alu, bagsiden har indskæringerne som foden sætter sig fast i, på fronten er siderne foldet ind for at give mere stivhed, dog kan de vrides ved håndkraft, men jeg har sat et stykke træ ind i hulrummet og nu er de stabile.

Fødderne er i støbejern, toppen er sat fast med en split som holdes på plads af en form for spændeskive (ved ikke hvad sådan en djævel hedder) der buler væk fra stangen. Det holder splitten fast lige nu, men jeg forudser at jeg må skifte den ud med en bolt på et tidspunkt.
Jeg har sat et stykke selvklæbene kork på begge fødder for at beskytte træet fra det blåmalede støbejern. Ved ikke om det holder i længden, ellers kommer det en skive fyrtræ på med lidt epoxylim.

Alt i alt er jeg tilfreds, jeg kan komme igang med at lime så jeg kan blive færdig med min nye høvlbænk.

Ny bruger

Man kan sikkert godt købe rørtvinger og "limknægte" men som møbelsnedker vil jeg anbefale dig at købe dørtvinger. de kan findes med lidt tolvmodigehed på dba eller guloggratis.dk til fornuftige priser og i gode længder, så man også kan stavlime større emner.

rørtvinger og limknægte er da udemærket hvis man går og små fusker, men vil man have noget der bare funger og gør det de næste 10-20 år, så det dørtvinger du skal finde dig =)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]