www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 07:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Møn
Jeg har ligesom mange andre trædrejere ikke haft den store filtrering af luften i mit værksted. Men det skulle der gerne være rettet noget op på nu. Jeg har ligesom mange andre lavet mig et hjemmebygget svævestøvfilter, og har derudover også ombygget min spånsuger med finere filter samt tilføjet punktsug.

Svævestøvfilteret er lavet af 10* de billigste 12 cm blæsere fra Conrad Elektronik, ialt 250 kroner. Derudover 6* HEPA filtre fra Harald Skrald, ialt 300 kroner. Og så 2* krydsfiner-plader, ialt 160 kroner. Samlet pris inklusiv en smule skruer og silikone til samlinger af alt rundt regnet en 750 kroner. Jeg synes prisen er givet godt ud, for løsningen er ikke slem støjmæssigt og suger faktisk ganske godt igennem.

Ombygningen af spånsugeren er sket med en TRIAC-regulator i stedet for det oprindelige tænd/sluk-knapværk. Jeg har fået den billigt som gammel medarbejder hos producenten, men kan erhverves i normal handel for en lille tussebasse. Og så er der smidt et finere filter på (http://www.axminster.co.uk/awede2-filter-cartridge), der dog lige skal have en mellemring af krydsfiner monteret på spånsugeren for at udligne forskel i diameter. Jeg var så heldig at have et punktsug liggende fra min tidligere arbejdsplads, som er monteret ved drejebænken og kan drejes over til andre maskiner. Endelig er der blevet monteret flexslange til gennemføring i mur ind til et tilstødende rum, hvor spånsugeren så står og kan brumme i fred.

EDIT: Glemte så at tilføje en af de vigtige detaljer: Mur-gennemføringen tillader mig at afmontere sugeslangen fra spånsugeren, så jeg kan trille spånsugeren ind i værkstedet og bruge den som en reel spån/støvsuger, når drejearbejdet er overstået.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg kan virkelig godt lide dit svævestøvfilter (også spånsugeren), men jeg må lige have uddybet lidt: Suger den støvet ind i kassen? Hvad med tømning/rensning?
Eller suger den ind gennem filtrene, så støvet bliver udenpå filtrene? Så er støvet jo stadig i lokalet.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Haslev
Sådan et svævestøvsfilter skal jeg da også have banket sammen. Me like. :)
Har du et link til de ventilatorer? Og bruger du en gammel pc strømforsyning til at drive dem? Eller hvordan?

Mvh. Ole

spånbunke
Brugeravatar

Der bliver suget IND gennem filtrene og UD af blæserne. Principielt har du ret i at støvet stadig er i rummet (modargumentet kunne være at det ville det sådan set også være selvom sugeretningen var modsat ;) ), men støvet er nu ganske godt fanget på overfladen af et HEPA filter medmindre det er et meget tykt lag.

Og den store fordel ved at støvet sidder på ydersiden er, at det nemt kan støvsuges af med spånsugeren når jeg alligevel skal rydde op efter drejning. På den måde vil der aldrig være noget nævneværdigt støv på filtrene og de vil kunne bruges i meget lang tid før de skal skiftes.

spånbunke
Brugeravatar

Link til blæserne: http://www.conradelektronik.dk/LogiLink ... 93_0415152

Man kan godt bruge en gammel strømforsyning fra en computer, men jeg valgte noget endnu nemmere som mange sikkert har liggende: En strøm-adapter med rundt stik fra et af de mange apparater man i tidens løb har haft. Klip stikket af og sæt ledningerne til blæsernes, så har man en hurtig og nem løsning. :)

spånbunke
Brugeravatar

Takker. Smart løsning med adapteren :D

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bo

Har du haft den hængende længe nok til at komme med en vurdering af, om den virker som du håbede?

Mvh. Ole

spånbunke
Brugeravatar

Uden at have nogle tabeller og måle-instrumenter til at verificere luftværdier må det være et meget subjektivt svar, men ja jeg synes filteret fungerer fint efter hensigten:

Da jeg havde lavet filteret lavede min kone og jeg et lille forsøg. I totalt mørke prøvede hun at ryste den originale filter-pose fra spånsugeren, og i skæret fra en lommelygte i den helt rigtige vinkel kunne vi se en fin luftstrøm der bar støvet godt 2 meter mod overfladen af de enkelte filtre.

Derudover har jeg bemærket at den træ-agtige lugt der før hang i luften er om ikke forsvundet så ihvertfald stærkt reduceret.

Ovenstående fortæller mig at filteret ikke er uden effekt. Præcis HVOR godt eller dårligt det er sammenlignet med de meget dyrere originale filtre tror jeg ikke nemt man finder ud af, medmindre altså man har de ting jeg nævnte i starten.

spånbunke
Brugeravatar

Godt nok til mig. Det skal bygges, haha. :D
Mvh Ole

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bo Storm skrev:
Link til blæserne: http://www.conradelektronik.dk/LogiLink ... 93_0415152

Man kan godt bruge en gammel strømforsyning fra en computer, men jeg valgte noget endnu nemmere som mange sikkert har liggende: En strøm-adapter med rundt stik fra et af de mange apparater man i tidens løb har haft. Klip stikket af og sæt ledningerne til blæsernes, så har man en hurtig og nem løsning. :)

Jeg har kigget på blæserne for at se, hvilken spænding, de kører på, men der står ikke noget.
Disse strømadaptere er vist tit på 9 volt, passer det?

Kai Ingemann

spånbunke
Brugeravatar

Blæserne er opgivet til at køre på 12 VDC, men i praksis kan de køre på alt fra 5 til 15 VDC. Du har helt ret i at en given strøm-adapter man har liggende givetvis IKKE er på 12 VDC, derfor er det betryggende at vide at blæsernes spændingsvindue er så bredt. :)

EDIT: Kiggede lige på hvilke jeg selv har liggende:

3,6
5
6
8,4
9
12
14,4
15
17,2

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg har et læs 12V liggende, hvis nogen skulle mangle.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bliver nødt til at spørge igen igen :lol:
De der ventilatorgitre til blæserne, de følger da ikke med til den pris, eller gør de?

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Gitre plejer at være standard, du kan så også få design gitre med flammer, dødningehoved, drager etc. Dem skal du købe ved siden af.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke
Brugeravatar

Det er meget godt observeret Kai, jeg havde faktisk glemt at nævne gitrene da havde en rest liggende. Men ja de skal også tilkøbes hvis du ønsker at have dem på, men de er strengt taget ikke nødvendige.

Finn: Ved du hvor mange mA de adaptere kan levere?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg har forskellige, 1-6000mA

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

spånbunke
Brugeravatar

Hold da op, det var noget af et udvalg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er der nogen her, der ved, om et filter i nogenlunde samme udføring som Bo's vil kunne virke, hvis det er monteret i loftet med filtrene nedad?
Vil støvet så dratte af, når man slukker den, eller sidder det så godt i filtrene, så det først kommer af, når man støvsuger dem?

Hvis man ikke spørger, får man ikke noget at vide :D

Kai Ingemann

spånbunke
Brugeravatar

Rigtigt godt spørgsmål som jeg lytter med på for svar. For jeg havde overvejet samme løsning, men valgte den fra netop på grund af muligt nedfald.

Der er en ting, som dem af jer der kunne overveje at lave et lignende filter skal vide. De små aksiale blæsere har måske nok et (rimeligt) højt FLOW, men de kan ikke generere et specielt stort TRYK. Det betyder at med den relative tætte filter-struktur som HEPA filtrene har, så vil der være et trykfald over filtrene som man kan få øje på. Jeg er af den overbevisning at meget af det opfangede støv vil sidde lige på overfladen, og kunne derfor også godt frygte at det nemt kan falde af hvis overfladen vender nedad.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]