Jeg har ligesom mange andre trædrejere ikke haft den store filtrering af luften i mit værksted. Men det skulle der gerne være rettet noget op på nu. Jeg har ligesom mange andre lavet mig et hjemmebygget svævestøvfilter, og har derudover også ombygget min spånsuger med finere filter samt tilføjet punktsug.
Svævestøvfilteret er lavet af 10* de billigste 12 cm blæsere fra Conrad Elektronik, ialt 250 kroner. Derudover 6* HEPA filtre fra Harald Skrald, ialt 300 kroner. Og så 2* krydsfiner-plader, ialt 160 kroner. Samlet pris inklusiv en smule skruer og silikone til samlinger af alt rundt regnet en 750 kroner. Jeg synes prisen er givet godt ud, for løsningen er ikke slem støjmæssigt og suger faktisk ganske godt igennem.
Ombygningen af spånsugeren er sket med en TRIAC-regulator i stedet for det oprindelige tænd/sluk-knapværk. Jeg har fået den billigt som gammel medarbejder hos producenten, men kan erhverves i normal handel for en lille tussebasse. Og så er der smidt et finere filter på (
http://www.axminster.co.uk/awede2-filter-cartridge), der dog lige skal have en mellemring af krydsfiner monteret på spånsugeren for at udligne forskel i diameter. Jeg var så heldig at have et punktsug liggende fra min tidligere arbejdsplads, som er monteret ved drejebænken og kan drejes over til andre maskiner. Endelig er der blevet monteret flexslange til gennemføring i mur ind til et tilstødende rum, hvor spånsugeren så står og kan brumme i fred.
EDIT: Glemte så at tilføje en af de vigtige detaljer: Mur-gennemføringen tillader mig at afmontere sugeslangen fra spånsugeren, så jeg kan trille spånsugeren ind i værkstedet og bruge den som en reel spån/støvsuger, når drejearbejdet er overstået.