www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 00:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenstrup , højby Sjælland
Hej alle i gæve trædrejere.

Har lige haft en super lækker spændepatron til lån fra den lokale trædrejer, en Vicmarc 100.
Blev så begejstret for produktet at jeg ringede til Allan fra Sminge, for at høre om han kunne lave en skarp pris, hvis vi var flere, der købte sammen. Allan vil gerne give en god pris, hvis vi laver et større køb.... Så står du og mangler en spændepatron, så skriv dig på her i tråden, og jeg vil gøre mit bedste for at koordinere bestillingerne, samtidig støtter vi et godt dansk firma.
Intet er bindende her og nu, men jo flere tilsagn, jo bedre pris..
Skriv om det skal være vicmarc 100 eller 120

Ses
Jan

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke

Geografisk sted: fjenneslev
jeg vil gerne skrive mig på til en skarp pris

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Stenstrup , højby Sjælland
Hej Kim
Med den super bænk du har, skal det så være den store vicmarc wm 120, der med standard bakker kan holde emner op til 50 cm i diameter ?

Jan

spånbunke

Trollebjerggaard skrev:
Hej Kim
Med den super bænk du har, skal det så være den store vicmarc wm 120, der med standard bakker kan holde emner op til 50 cm i diameter ?

Jan

nu er dwt mest pga de "noname" chucks jeg har købt fra u landet ikke glider nemt på gevindet så jeg står alligevel og skifter kæber og derfor reelt set kun har brug for 1 wm 100
og så køber jeg nok den stronghold fra promat når jeg skal over 40 cm i diameter

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Hejsa.
Jeg kunne godt bruge en mere, men har du en ide om hvad en skarp pris ca. Er ?
Pga. Jeg har en Fox 4000 Købt for 696,- Hos poolewood, så hvis det er under den pris for en wm100. Så er jeg med på et stk :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Ups. Så lige prisen på en vicmarc. Så jeg tror ikke jeg er interesseret alligevel. Beklager

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er mig stadig en gåde at der ses først på prisen - og kvaliteten ignoreres.

Den første beslutning bør være: svalehale type eller ej

Det er fint at støtte lokale firmaer, men det kan også gøres billigere:

http://www.onewayeuropa.com/chucks/stronghold.htm

Når danske forhandlere bare lægger 1000 kroner oven på standardprisen fra den officieller forhandler i stedet for at forhandle en rimelig rabat for køb af flere, så giver jeg ikke meget for at støtte deres forretningsmodel.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jesper :)
Nu er vi jo nogen der er nød til at se lidt på priserne og så gå lidt på kompromis med kvaliteten, i sær når man er nybegynder og skal have købt alt hjem til den hobby, så når jeg som du selv er inde på kan se at jeg kan spare ca.1000,- Ved at handle i udlandet, Jeps så ser jeg på prisen :)
Du kører jo nok heller ikke i en sprit ny Ferrari, så der har du nok også set på prisen og gået på kompromis med kvaliteten ;)
PS. Aner ikke noget om svalehale type :( Så det må jeg da lige Google og læse lidt om :)

spånbunke

dette er svar på tidligere tilmelding som nu bliver en afmelding

jeg snakkede med sminge pga jeg for et stykke tid siden havde spurgt på det der woodcut bowl saver system
(personlige meninger frabedes om dette emne)
sminge svarede nu (et godt stykke tid efter hvilket jeg syns er god service) om at han havde fået dem hjem igen
i den forbindelse spurgte jeg mht en wm100 og 365(385) kæberne så jeg kan dreje bunden på mine skåle nemmere og der fik jeg (efter min mening en rigtig fin pris)

men agerbundsen grunden til at JEG vælger at købe igennem en dansk forhandler er:
1. service (er gammeldaws og mener en aftale er en aftale)
2. med henblik om at jeg nogle gange er lidt hårdt ved matrialet er garantier og sådan noget i brug ved mig
3. mindre forsendelses omkostninger
4. jo mere man handler i udlandet (mindre moms skat etc. man betaler til danmark) jo mere hæver politikerne det alligevel så det er en bjørne tjeneste
5. jeg har købt billigt i udlandet og har fundet ud af at det ikke kan svarer sig hvis man rent faktisk har en reklamation på emnet man nu engang har købt (dansk lovgining træder igen i kraft her)

men udover alt det syns jeg generelt det er meget dårlig stil at linke til andre sider når folk rent faktisk prøver på at få noget fællesskab fælleskøb etc op og stå...
det er fint nok at folk sparer de småpenge de kan og hvis folk spørger efter linksne så slå dem endelig op
men set fra min side af ødelægger man et opslag ved at gøre dette

men!!!

mht kvalitet kan jeg kun holde med dig... jeg har brændt røven på at købe "billigt" og er derfor nød til nu at "gå ud" og købe en ny chuck (sidder i lænestolen hæ hæ)
så kvalitet og pris hænger (forhåbentlig) sammen

(alt dette skal ikke ses som et angreb imod dig agerbundsen jeg syns du kommer med mange rigtig fine kommentarer dette er kun mit synspunkt på at linke til sider når folk prøver at lave sammenkøb
fordi der ligger en smule arbejde i at få et sammenkøb op og stå mht bestilling økonomi forsendelser etc)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Robin,

Der kan sgu ikke være meget træ i en Ferrari - spritny eller ej. Og en Ferrari med jydekrog er nok ikke liiiiiige det? Min Skoda Yeti passer mig så godt at da jeg sådan fik lysten til at skifte den ud da den var fem år gammel, kunne jeg lisssom ikke finde noget jeg syntes var bedre til mit behov.

Med hensyn til patroner, så er der i bund og grund to slags: Vicmark og ders kloner med svalehalebakker og Oneways Stronghold og Talon, som har en hel speciel bakkeform.

Begge typer kan bruges, men der er begrænsninger, som man SKAL være klar over ellers går det galt. Der er ingen kloner af Stronghold, da der var patent på formen, og den en nok dyrere at fremstille.

Under diverse demonstrationer, ser man tit at svalehalepatroner giver slip - hovedsagelig fordi tappen ikke passer godt nok i diameteren og at de bliver brugt til vådt frønnet træ.

Der er ikke nogen kvalitetsforskel på Vicmarc eller Oneway, men der er kloner som ikke havde bakkerne til at være koncentriske med gevindet til drivspindelen. Der er også historier om kloner med skruer, som knækker eller bøjer.

Min hele indstilling er: Køb det bedste du har råd til, så holder det nok i længden.

Der er nok ikke nogen tvivl om at jeg foretrækker Oneway, men det betyder ikke at det er det eneste. Du kan foriøvrigt se min detaljerede mening her:

viewtopic.php?f=6&t=6204

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kim, jeg føler mig absolut ikke angrebet, så du skal bare udtrykke din mening som du gjorde. Om jeg er eniig eller ej skal du ikke bekymre dig over.

Sådan set er det eneste i dit indlæg, som jeg synes kan diskuteres er det principielle/politiske, som nok ikke hører til på dette forum.

Jesper

spånbunke

Agerbundsen skrev:
Kim, jeg føler mig absolut ikke angrebet, så du skal bare udtrykke din mening som du gjorde. Om jeg er eniig eller ej skal du ikke bekymre dig over.

Sådan set er det eneste i dit indlæg, som jeg synes kan diskuteres er det principielle/politiske, som nok ikke hører til på dette forum.

jeg pointerede det kun for ikke at træde dig over tærene :D
da jeg ikke ønsker uvenner her inde
mht det politiske så kan man diskutere det eller lade være det ændre ikke på dagligdagen
om det er passende her inde... tjae måske ikke i denne tråd men politik er altid en debat man aldrig bliver enige om :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

He he Jesper Så har du vist ikke set denne wood Ferrari ;)
Ja ja Med en Skoda så er man vist også gået på kompromis med kvaliteten ;) :)

Men vi vælger jo nok allesammen hvad vi har råd til og behov for.
Jeg Valgte feks. at købe min Fox 4000 pga. jeg kunne læse her inde at der var mange der havde købt den og var godt tilfreds med den, Som ny og uerfaren drejer er det jo en stor jungle at komme igennem, Men helt enig man kan hurtigt købe for billigt så det i den sidste ende er dyrt købt.
Selv går jeg ind for at købe den bedste kvalitet jeg kan og så må jeg ofte spare sammen i lidt længere tid.
Men mange af de priser vi ser her i DK. er helt vanvittige i forhold til feks. i England og Tyskland og der får man som regel også en god service, Og den service betalte jeg også gerne lidt ekstra for i DK. Men så skal den også være der hvilket desværre er ved at være en mangelvare.

Men Jesper Byg du dig sådan en Wood Ferrari den må da være bedre end en Skoda ;) :)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Ny bruger

Hej
Er også interesseret i køb af en VM 100, så hvis det er muligt ved fælleskøb at opnå en lidt bedre pris.
Jørgen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jørgen, du har set, at tråden har ligget stille i
næsten et år, ikke?

VH, Lars

Ny bruger

DenKedelige skrev:
Jørgen, du har set, at tråden har ligget stille i
næsten et år, ikke?

VH, Lars