Hej Finn,
Det er en fin observation, og jeg ser frem til at høre hvad der efterfølgende sker.
En lille ting omkring det der med at fjerne H-olien: Det vil kræve at du pudser helt ned til rent træ - og dermed åbner træets overflade helt, så der kan trænge væske ned i træstrukturen.
Selv om du pudser helt "i bund" vil du sandsynligvis se at overfladen kommer til at se "fyldt ud" - men du vil også se at "dybden" i tegningen/farverne kommer rigtigt fint frem.
Men, du kommer godt nok på arbejde med dette, men, igen, det er vel heller ikke hverdag at man laver forsøg som du her har gjort. Flot input.
jeg er ved at lave en særdeles frønnet skål i Elmeknude. den er så frønnet at jeg måtte forsejle ydersiden med sandingsealer inden den fik Hpen-olie.
Jeg måtte tage skålen af patronen og lade den hærde et par timer, inden jeg drejede den ud.
Selv om Hpen-olie kun var påført ovenpå en gang pudset (korn 220) sandingsealer, var den alligevel trængt næsten hele vejen igennem skålens grovdrejede væg på ca 2,5 cm.
Den blev nu drejet ud til en vægtykkelse på ca. 5 mm i toppen og ca. 10 mm i bunden, og smurt med Hpen-olie indvendigt.
(Jeg tør ikke dreje den tyndere, så "går den bare i kredsløb - i småstumper)
Den sugede så meget olie at vægten steg ca 20 %, så nu bliver det morsomt at se hvordan den bliver når den efterhånden bliver pudset færdig.