www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 21:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: H-pen-olie
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg har haft fornøjelsen af at lege lidt med BjørnA's nyeste vidunder-olie, H-pen-olie.
Bjørn har skrevet om olien i tråden " Hjemmeimprægnerede pennestykker". Jeg vælger at skrive under en ny overskrift, fordi jeg mener olien kan bruges til meget andet, end at impregnere pennestykker.
Navnet H-pen-olie er meget beskrivende, men "pen" bør stå for "penetration", ikke kun for "pencil".
Jeg har prøvet olien på den samme kirsebær skål, som jeg testede H-olien på. Med skålen liggende på siden, hældte jeg et par cl olie på et rådangrebet område. Efter ca fem minutter dryppede olien gennem skålen, den trænger virkelig ind.
Det var kun planen, at bruge H-pen-olien på det rådangrebne område, men da jeg så hvordan den fremhævede åretegningen på ikke angrebne områder, fik hele skålen en omgang. Nu skal jeg have fjernet den H-olie, som dele af skålen har fået, for der trængte den absolut ikke ind.
Når H-pen-olien har hærdet er par uger, skal det hele selvfølgelig afsluttes med H-olien.
Der kommer et billede senere.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Finn,

Det er en fin observation, og jeg ser frem til at høre hvad der efterfølgende sker.

En lille ting omkring det der med at fjerne H-olien: Det vil kræve at du pudser helt ned til rent træ - og dermed åbner træets overflade helt, så der kan trænge væske ned i træstrukturen.

Selv om du pudser helt "i bund" vil du sandsynligvis se at overfladen kommer til at se "fyldt ud" - men du vil også se at "dybden" i tegningen/farverne kommer rigtigt fint frem.

Men, du kommer godt nok på arbejde med dette, men, igen, det er vel heller ikke hverdag at man laver forsøg som du her har gjort. Flot input.

jeg er ved at lave en særdeles frønnet skål i Elmeknude. den er så frønnet at jeg måtte forsejle ydersiden med sandingsealer inden den fik Hpen-olie.
Jeg måtte tage skålen af patronen og lade den hærde et par timer, inden jeg drejede den ud.

Selv om Hpen-olie kun var påført ovenpå en gang pudset (korn 220) sandingsealer, var den alligevel trængt næsten hele vejen igennem skålens grovdrejede væg på ca 2,5 cm.

Den blev nu drejet ud til en vægtykkelse på ca. 5 mm i toppen og ca. 10 mm i bunden, og smurt med Hpen-olie indvendigt.
(Jeg tør ikke dreje den tyndere, så "går den bare i kredsløb - i småstumper) ;)

Den sugede så meget olie at vægten steg ca 20 %, så nu bliver det morsomt at se hvordan den bliver når den efterhånden bliver pudset færdig.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Geografisk sted: Læsø
Hej Finn.
Angående H-PEN OIL. Hvor kan man købe det, eller er det noget man selv skal brygge?
Med venlig hilsen Jørgen Vilhelmsen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Bjørn det kunne være du skulle lave dit eget indlæg i tips og tricks, hvilke olier du har i produktion og til hvilken pris. Dernæst en hurtig vejledning i hvilke olie der er godt til hvad.
Os der har fulgt processen har nogenlunde styr over hvilken olie til hvad, men nutilkommende er på barbund.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Må jeg komme med en lidt anden vinkel??

Bjørns artikler skulle være i FINISH sektionen - ikke?

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
... og priserne i Køb, Salg og Søges ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg skal nok lave en oversigt over de - nu 4 forskellige olietyper - under "FINISH", men jeg har været lidt hæmmet i et langt stykke tid.

Jeg mindes da at jeg har lagt en del forskelligt ind på både "Finish" og "Tips" for få år siden. Billederne er jo stadig væk, men mon ikke der er nogen som får det rettet hen ad vejen. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Det var også en kort samlet oversigt. selve de fyldestgørende beskrivelser kan den enkelte bruger sikkert finde selv via søg

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]