www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 13:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Søften v. Hinnerup
Hej.
Er der mon en her på forumet der ved noget om frekvensomformere?
Jeg har fundet mig en perfekt båndsliber, bort set fra at den kører alt for stærkt i forhold til det jeg skal bruge den til.
Den kører 2800 omdrejninger og jeg skal have en maskine der kan komme ned på 800-1000 omdrejninger.
Kan en frekvensomformer gøre tricket? Eller er det for for mange omdrejninger som udgangspunkt?

Mvh.
Dag

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Klitmøller
du kan roligt montre frekvensomformer, med den rette kan du næste få maskinen til at stå stille :)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Er det en stationær båndsliber med trefaset motor eller en håndbåren med 1 fase.
Hvis det er den første type skal du lige undersøge, om man kan stille remmen om mellem to gear, ellers er en frekvensomformer en god ting.

lille spån

Ok, Tak.
Det er en stationær, ældre sag af støbejern. Men jeg har ingen anelse om den har monteret en trefaset motor?
Men som jeg forstår det, kan jeg godt købe maskinen og hvis ikke den har indbygget gear, kan jeg installere en frekvensomformer. Jeg tror nu ikke at den via gear, kan komme ned på de lave antal omdrejninger som jeg gerne vil have.

Tak for hjælpen. Så må jeg op med mulvarpen ;)

Mvh.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Den skal have trefaset motor, for at køre med frekvensomformer.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

lille spån

Ok.
Hvad skal der stå på maskinen, så man ved om det er en trefaset motor?

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Hvis man sætter en frekvensomformer på og så kører omdrejningstallet ned til en tredjedel, så risikerer man at motoren ikke bliver kølet tilstrækkeligt og kan brænde sammen.

Her vil det være mere hensigtsmæssigt at skifte motoren, fra en efter alt at dømme en to-polet motor, som kører 2850 omdr/ min, til en seks-polet motor som kører 960 omdr/min.

håbløs træ krammer

Dag_Andersen skrev:
Ok.
Hvad skal der stå på maskinen, så man ved om det er en trefaset motor?

Se på stikket. Det har enten 2 (3) ben og kan gå i en almindelig stikkontakt - så er det en enfaset motor, eller det har 5 ben (eller i det mindste plads til 5 ben) - så er det en trefaset motor.
Dette er en tommelfingerregel, jeg har set en enfaset motor monteret på to af benene i et fempolet stik.
På motorens mærkeplade skal der stå noget med 380V, og der skal stå om den har 1 eller 3 faser. Desværre kan mærkepladen være svær at aflæse på en gammel motor.
Der kan stå 220/380V - men så står der jo også de ønskede 380.
I stedet for 380V står der på en moderne motor 400V og tilsvarende kan der stå 240/400V.

Om gearet er der eller ej kan du se ved at kigge på remhjulet. Det jeg taler om er antallet af ringe/spor, man kan sætte kileremmen ned i. Det kan være at der på motoren er to ringe, en stor og en lille, og modsvarende på valsen et omvendt remhjul med en lille/stor omkreds. Kileremmen kan så på motoren sidde på den store ring og på valsen i den lille. Det vil give en opgearing, da en omgang på motoren trækker valsen mere end en omgang rundt. Eller den kan sidde på en lille ring på motoren og en stor på valsen, hvilket vil give en nedgearing - motoren skal dreje flere omgange rundt for at dreje valsen en enkelt.
Den type remhjul kaldes for trappehjul, og du kan typisk finde dem på din drejebænk eller under låget på en søjleboremaskine.

Jeg tror ikke at du behøver at bekymre dig om at motoren løber varm hvis den kører langsomt - primært fordi du næppe vil lægge en masse tryk på emnet, og dermed belaste motoren kraftigt. Det kan kun du selv vurdere.

Hvad skal du slibe på den, som kræver at den kører langsomt?

lille spån

Tak for de meget fine og uddybende svar!
Maskinen kører på 380v, og jeg kan se på billedet at stikket er et af de gamle industri stik, som er henholdsvis rød på den ene side og grøn på den anden. Jeg vil høre sælger om han kan sende et billede af mærkepladen hvis man kan læse den.

Jeg skal bruge den til at slibe piber, og skal derfor kan have mine fingre på bagsiden af slibebåndet. Og da jeg har tænkt mig at lave mere end en pibe, tror jeg at det er en god ide at få hastigheden sat ned ;) Det betyder også at jeg stort set ikke presser maskinen på lav hastighed, så jeg tror ikke at der er stor risiko for at den brænder af.

Men endnu engang tak for hjælpen.

Mvh.
Dag

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Hvis motoren sidder forholdsvist frit tilgængeligt skulle det være en forholdsvis smal sag at købe en ventilator f.eks. hos Biltema og lade den sørge for at motoren ikke får hedeture. I så fald kan det måske (????) være en god ide at afmontere skjold og ventilatorvinge fra motoren.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Er I ikke ved at skyde gråspurve med kanoner.
Dag skriver, at båndsliberen skal ned og køre med ca. 1/3 af den oprindelige hastighed, det burde kunne klares med et sæt nye kileremskiver. Jeg kender ikke prisen på frekvensomformere, men den er nok højere end for 2 remskiver. Dertil kommer også elektrikerarbejdet. Størrelsen på remskiverne afhænger af hvilke skiver, der sidder på nu.

Hvis du af en eller anden årsag ønsker at kunne regulere båndhastigheden kontinuerligt, da tænk på, at når du kører med 1/3 hastighed, så falder effektbehovet til 1/3, jeg tror, at motoren får køling nok, selv ved det lave omdrejningstal; prøv at se størrelsen på en motor med 1/3 effekt, den har nok ca. samme mål som den eksisterende.
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer

Nye remskiver er ikke helt uden problemer.
Enten kræver de et nav, som passer til akslen eller også købes de uden hul, så man selv skal bore hul til akslen og stikke en not ud.
Et sæt på Ø50 + Ø150 mm koster uden huller i omegnen af 500 kr hos Sanistål. De kan sikkert findes billigere andre steder, men problemet er stadig at finde dem med huller i den rigtige størrelse eller selv at få boret huler i dem.

Ny bruger

Geografisk sted: Stevns
Frekvensomformer.....3X380 / 400 V. Hmmmmmm

Der er mange ting, man skal tage i betragtning når man monterer en frekvensomformer.

1. prisen > kr. 1500
2. Hpfi relæet vil formentlig koble ud ved opstart, og der skal så anvendes et relæ type B (kr. 3000-4000)
3. programmering af selve frekvensomformeren kan kræve en mindre doktorgrad, afhængig af hvilket fabrikat der anvendes.
Jeg ville nok også finde en anden gering.

nu - har jeg gjort det på min måde
ellers - var det sikkert ikke blevet gjort

håbløs træ krammer

saaboglotus skrev:
2. Hpfi relæet vil formentlig koble ud ved opstart, og der skal så anvendes et relæ type B (kr. 3000-4000)

Det du beskriver er den rigtige løsning, men jeg har et almindeligt PFI relæ (altså uden H'et) siddende til den trefasede strøm til værkstedet, og det kan lade sig gøre.
1. Tænd for frekvensomformeren (en Danfoss VLT til 1.1 kW).
2. Slå PFI relæet til igen.

Irriterende, men heldigvis sidder min strømtavle lige inde i naborummet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]