Dag_Andersen skrev:
Ok.
Hvad skal der stå på maskinen, så man ved om det er en trefaset motor?
Se på stikket. Det har enten 2 (3) ben og kan gå i en almindelig stikkontakt - så er det en enfaset motor, eller det har 5 ben (eller i det mindste plads til 5 ben) - så er det en trefaset motor.
Dette er en tommelfingerregel, jeg har set en enfaset motor monteret på to af benene i et fempolet stik.
På motorens mærkeplade
skal der stå noget med 380V, og der skal stå om den har 1 eller 3 faser. Desværre kan mærkepladen være svær at aflæse på en gammel motor.
Der kan stå 220/380V - men så står der jo også de ønskede 380.
I stedet for 380V står der på en moderne motor 400V og tilsvarende kan der stå 240/400V.
Om gearet er der eller ej kan du se ved at kigge på remhjulet. Det jeg taler om er antallet af ringe/spor, man kan sætte kileremmen ned i. Det kan være at der på motoren er to ringe, en stor og en lille, og modsvarende på valsen et omvendt remhjul med en lille/stor omkreds. Kileremmen kan så på motoren sidde på den store ring og på valsen i den lille. Det vil give en opgearing, da en omgang på motoren trækker valsen mere end en omgang rundt. Eller den kan sidde på en lille ring på motoren og en stor på valsen, hvilket vil give en nedgearing - motoren skal dreje flere omgange rundt for at dreje valsen en enkelt.
Den type remhjul kaldes for trappehjul, og du kan typisk finde dem på din drejebænk eller under låget på en søjleboremaskine.
Jeg tror ikke at du behøver at bekymre dig om at motoren løber varm hvis den kører langsomt - primært fordi du næppe vil lægge en masse tryk på emnet, og dermed belaste motoren kraftigt. Det kan kun du selv vurdere.
Hvad skal du slibe på den, som kræver at den kører langsomt?