www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 11:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Her er nogle fotos af forskellige skrabere som jeg bruger dem,

Skraberne er slebet af forskellige stemmejern, og er forsynet med "negative" vinkler på dem som har en "krumning" d.v.s er forhenværende hulstemmejern etc.

De flade skrabere (den viste er af et 28 mm Stubai stemmejern) er alle slebet i forskellige former - afhængig af hvad jeg bruger dem til, men fælles for dem alle er at de både kan anvendes flat mod landet, men også til "Shear Scraping" d.v.s at de sættes mod træet i en vinkel - som man nok kan sammenligne med mejslens skærevinkel.

Det viste udhulningsjerne er også et forhåndværende stemmejern som man brugte til nat stemme ud til tapper i vinduer/døre etc. den er 10 x 10 mm i firkant, og er slebet ned til ca. 5 mm tykkelse på spidsen af skæret.

Der kan kun indsættes 5 foto, så kig nedenfor

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er de næste 5 fotos af diverse vinkler på mine skrabere.

FRONTVINKLERNE ER ALLE DEN SAMME. CA. 65 GRADER, DET ER KUN DEN "NEGATIVE" VINKEL SOM ÆNDRES, AFHÆNGIGT AF JERNETS BREDDE.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lidt mere slibevinkler af skrabere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Vedlagte diagrammer var skitserede til en anden tråd, men illustrerer geometrien bag Bjørns skraberteknik og billeder:

Vedhæftet fil:
Geometri 1.pdf

Det er tydeligt fra Bjørns billeder at han benytter den mest sikre og bedste metode, som vist i den nederste skitse på arket ovenfor.

Vedhæftet fil:
Geometri 2.pdf

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Bjørn, skraber du under center indvendig?

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Finn Guldbaek skrev:
Bjørn, skraber du under center indvendig?

Nej, faktisk følger skraberen en kurve : i center ude ved kanten - en opadgående kurve et stykke ind mod centeret, - ned mod center - rette centeret af så der ikke er nogen "tut" eller "hul". (I bunden af f.eks en skål bruger jeg sjældent store spåner, men "sletdrejer" hvorfor det er helt fint at kunne anvende skraberens fas når man kommer OVER center) Det er bl.a også derfor skraberen har fået rundet det højre hjørne af - og også derfor Thomson skraberen er svagt rundet. Så kan man lave den fineste bund, uanset den kurve man ønsker, fra en helt flad bund med et "skarpt" hjørne til en kraftig kurvet bund uden overgang til siderne (F.eks)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
MEGET spændende. Jeg har alt for mange huljern i god kvalitet. Jeg vil hellere have skrabere :!:
Nu mangler jeg bare lidt tid ved slibemaskinen :D
Tak Bjørn.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Og jeg har vist tidligere udtrykt min uforbeholdne mening om skrabere og forskellen på at skrabe og skære, så jeg vil afholde mig fra kommentarer denne gang, og overlade tråden til de diciple, som åbenlyst synes, at det er fantastisk at bruge sandpair.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

nilsfrederiksen skrev:
Og jeg har vist tidligere udtrykt min uforbeholdne mening om skrabere og forskellen på at skrabe og skære, så jeg vil afholde mig fra kommentarer denne gang, og overlade tråden til de diciple, som åbenlyst synes, at det er fantastisk at bruge sandpair.

Det er jo netop lige pointen omkring brug af sandpapir som i sidste ende betyder noget, men også (IMO) alle de muligheder som brugen af en given skraber i forhold til U-jern, mejsler etc. giver.

Jeg bruger kun et minimum af sandpapir, sædvanligvis kun ståluld 0000 eller en K240/400 slibepad, men der ses jo træ som er så "krøllet" at man må ty til de grove midler (K80, K120, K240, K400 :( ) - men træ er træ.

I som underviser omkring trædrejning kunne måske også overveje at vise/lære deltagerne noget om brugen af skrabere (et dødsygt ord/betegnelse, da en skraber kan skære lige så godt som alle andre typer jern)- og, ikke at forglemme at skrabere, de gamle smedede "rør" igennem århundrede var den eneste form for skærende værktøj en trædrejer havde til rådighed. Tro det eller lad være, men brugen af stemmejern til trædrejning er ganske almindelig brugt på andre dele af kloden hvor man ikke lige har adgang til HSS stål i lange længder.

U-jern, V-jern, mejsel - jo, jeg bruger dem da, men er personligt mere "tryg" ved mine skrabere, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige, ikk' ;)

Senest rettet af BjoernA 22 feb 2014, 13:40, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer

Jeg underviser mine elever i skrabere. Ikke i mejsler, da jeg syntes det er det sværeste jern at mestre- jeg bruger det dog gerne selv.
Igår sleb jeg et huljern (bacho) efter Bjørns anvisninger. Velfungerende og meget sikkert at bruge. Jeg har dog ikke kunnet få det så skarpt som jeg gerne ville. Det skærer udmærket, men føles lidt mindre skarpt end mine andre skrabere. I næste uge vil jeg prøve at konvertere nogle andre (ældre og bedre?)
Huljern. Heldigvis har jeg mere end 10 huljern i overskud :D
Mine elever skal under alle omstændigheder prøve et par huljerns skrabere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Gundtoft,

Hvis du har et huljern fra Stubai (Østrig) liggende - prøv det. Stubai jernene er lavet af det gode - og efterhånden gamle Krupp stahl (Werkstadt stall Type K, hvor K, som jeg har fået fortalt stod for KANON KVALITET.(Bl.a var 88 mm antiluftskyts kanonen vist nok fremstillet med denne ståltype )

håbløs træ krammer

Hej Bjørn, jeg har ikke Stubai (som jeg vil slibe om), men flere forskellige svenske, de er rigtig gode som huljern, så mon ikke de bliver til gode drejejern. Jeg tror, jeg vil prøve at hærde et par bacho jern, næste gang jeg tænder op i essen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]