nilsfrederiksen skrev:
Og jeg har vist tidligere udtrykt min uforbeholdne mening om skrabere og forskellen på at skrabe og skære, så jeg vil afholde mig fra kommentarer denne gang, og overlade tråden til de diciple, som åbenlyst synes, at det er fantastisk at bruge sandpair.
Det er jo netop lige pointen omkring brug af sandpapir som i sidste ende betyder noget, men også (IMO) alle de muligheder som brugen af en given skraber i forhold til U-jern, mejsler etc. giver.
Jeg bruger kun et minimum af sandpapir, sædvanligvis kun ståluld 0000 eller en K240/400 slibepad, men der ses jo træ som er så "krøllet" at man må ty til de grove midler (K80, K120, K240, K400

) - men træ er træ.
I som underviser omkring trædrejning kunne måske også overveje at vise/lære deltagerne noget om brugen af skrabere (et dødsygt ord/betegnelse, da en skraber kan skære lige så godt som alle andre typer jern)- og, ikke at forglemme at skrabere, de gamle smedede "rør" igennem århundrede var den eneste form for skærende værktøj en trædrejer havde til rådighed. Tro det eller lad være, men brugen af stemmejern til trædrejning er ganske almindelig brugt på andre dele af kloden hvor man ikke lige har adgang til HSS stål i lange længder.
U-jern, V-jern, mejsel - jo, jeg bruger dem da, men er personligt mere "tryg" ved mine skrabere, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige, ikk'