www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 09:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ny Drejebænk
Ny bruger

Geografisk sted: København
Hej alle sammen,

Jeg er 100% ny til trædrejning, men jeg skal igang nu og har nogle spørgsmål, som jeg håber i vil hjælpe med.
Jeg er møbelsnedker og mine primære opgaver er restaurering og prototyper. Jeg skal altså dreje greb og lign. til restaurering og bord- og stoleben til nye møbler. Plus alt det løse:)

Jeg har et sæt gamle drejejern fra min morfar, som også var møbelsnedker, men jeg vil gerne investere i en ny drejebænk.
Indtil videre har jeg kigget på Jet 1220 og 1221vs... Med forlænger kan jeg dreje bordben osv.

Hvor stor er forskellen på de to maskiner i forhold til prisen?
Får jeg brug for forlæns/baglæns og variabel hastighed?
Og hvad er den generelle mening om de her maskiner?

En anden ting jeg har tænkt på:
Bliver 30-31cm diameter en begrænsning hvis man f.eks skal dreje kurvede emner? Altså stoleben som buer.... Er det i det hele taget realistisk på så lille en bænk??

Håber i har nogle indspark:)

p

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
velkommen til. Hva' med at komme en tur ind til Rømersgade 27 i kælderen i begyndelsen af marts hvor der er et større antal hobby drejernisser som mødes og hygge sig gevaldigt.

Der står 4 forskellige drejebænke, og da der kommer mange folk med meninger og viden og drejebænke, kan det være du kan få et godt indspil til dit projekt.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Tak for svaret. Og for invitationen. Hvornår præcis?

Er der nogen der ved hvordan Jet 1221vs og Axminster Trade AT1416 er i forhold til hinanden??

p

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lostatom skrev:
Tak for svaret. Og for invitationen. Hvornår præcis?

Er der nogen der ved hvordan Jet 1221vs og Axminster Trade AT1416 er i forhold til hinanden??

p

Som skrevet står, kommer der nok nærmere information når et træf i Rømersgade løber af stablen, mon ikke det bliver den 4/3.

Forskel på jet 1221vs og Axminster 1416vs, aner det ikke, men jeg har selv en Axminster 1416vs som jeg er utrolig glad for.

Axminsteren har vist nok en anelse højere pinolhøjde end Jet'ten, hvor Jet'ten fra fotos ser en anelse stærkere ud i konstruktionen. (Gætværk).

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har lige fået en Jet 1221 vs, og jeg kan oplyse, at der er 50 cm mellem centrene uden forlænger.
Den kører trinløst i tre intervaller:
1: fra 60-900 omd/min.
2: fra 110-1800 -
3: fra 220-3600 -

Det virker fint. Den har kørt upåklageligt til det, som jeg har lavet indtil nu, men det er heller ikke så meget. Hvordan den arbejder, når man kører med tunge eller buede genstande ved jeg ikke, for jeg har ikke afprøvet det endnu. Bænken virker meget solid, og der er nogle gode brede vanger, så anlæget er godt understøttet.
Der er en 750 watt motor, som trækker med 1hk (ifølge instruktionsbogen). Så vidt jeg kan se, er det en jævnstømsmotor, hvor der skal skiftes kul på en gang, men det tror jeg varer længe, med mit forbrug.

Der er en drejediameter på 305 mm.

Det er, hvad jeg kan bidrage med lige nu, og da jeg er langt væk hjemmefra i øjeblikket, går der noget tid inden jeg kommer til at dreje igen, men jeg er glad for bænken indtil nu.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Axminster 1416VS har en ægte "inverter" som sætter hastigheden inden for de 3 stillinger remmen kan sættes på, og den har også et max. sving på 350 mm over vangerne.

Det eneste jeg ser som et problem med Axminsteren er dens aksel lejer. Den var forsynet med noget - sagt direkte - Skrammel,
som ikke holdt - bare nogenlunde, og som blev skiftet ud med et par FAG lejer. men omvendt, det var heller ikke den helt store operation, og nu "spinner den som en missekat, med hovedet dybt nede i en sild".

De der jævnstrøms motorer har jeg generelt et problem med. jeg syntes de mister for meget moment når man regulerer hastigheden ned, men det kan sagtens være et spørgsmål om "smag og behag".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
BjoernA skrev:
Det eneste jeg ser som et problem med Axminsteren er dens aksel lejer. Den var forsynet med noget - sagt direkte - Skrammel,
som ikke holdt - bare nogenlunde, og som blev skiftet ud med et par FAG lejer. men omvendt, det var heller ikke den helt store operation, og nu "spinner den som en missekat, med hovedet dybt nede i en sild".

Bjørn, jeg synes ikke, jeg kan huske/finde noget om, at du fandt ud af, lejerne ikke holdt..
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan udartede problemet sig, så du blev klar over det.
Jeg synes ikke min støjer i lejerne, og jeg kan ikke umiddelbart mærke noget slør, men ved finere ting som kuglepenne o.l., kan jeg godt have en ide om et minimalt slør.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Horbelev Falster
Hej jeg har samme bænk og er overbevist om at der er minimal slør i mine lejer har prøvet bjørns bænk og det overbeviste mig om at jeg også skulle have nye lejer så de er bestilt og venter spændt på at de kommer så de kan blive skiftet.
jeg har også oplevet at min motor brokker sig i lejerne hvis jeg spænder remmen for stramt ved ikke om i andre har oplevet det samme så vil jeg meget gerne høre nærmere.
Jeg er fuldt ud tilfreds med min bænk også selvom jeg har været uheldig at fået en søndags model med en del minusser da de er til at få rettet.
jeg har ellers prøvet og haft en del af bordmodellerne og vil klart anbefale Axminister både prismæssigt og kvalitetsmæssigt.
mvh
robert

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Når I nu er nogle der har/skal skifte lejer ud på motor og bænk, hvad med at lægge nogle specifikationer ud på de nye lejer?

Ikke at det berør mig men......det er bare en idé.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kai Ingemann skrev:
BjoernA skrev:

Bjørn, jeg synes ikke, jeg kan huske/finde noget om, at du fandt ud af, lejerne ikke holdt..
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan udartede problemet sig, så du blev klar over det.
Jeg synes ikke min støjer i lejerne, og jeg kan ikke umiddelbart mærke noget slør, men ved finere ting som kuglepenne o.l., kan jeg godt have en ide om et minimalt slør.

I maskinens instruktion folder står den præcise lejebetegnelse. De to lejer jeg fik fra Promat hedder : FAG 6005.2RSR og FAG 6004-C-2HRS, og de kører flot, også når der laves kuglepenne med ca. 3700 o/min.

De originale lejer begyndte ret hurtigt at "støje" - og det må lejer bare ikke. Lidt senere begyndte der at opstå vibrationer- bare man satte jernet på 50-75 mm fra patronen, og det blev sværere og sværere at få en ordentlig overflade drejet, Der skulle pudses og det er jeg s-- ikke vandt til. Senere igen begyndt larmen at tage til, og lejehuset blev varmt, så varmt at det ikke var rart. jeg prøvede så at spænde lejerne lidt tættere - men det gik da slet ikke. Michael, Promat, sendte mig så 2 nye FAG lejer (Kunne lige så godt have været SKF eller lignende), Og Finn Pet hjalp mig gevaldigt med at skifte dem :) - og siden har der ikke været antydning af et problem.

Om motorens lejer holder ved jeg ikke, men jeg vil ikke blive forbavset hvis man også kommer til at skifte dem ud på et tidspunkt.

Grunden til at der kan opstå noget "larm" nede fra motorophænget er (IMO) på grund af den dårlige måde motoren er ophængt på. Den hænger kun i en bolt som måske trænger til at blive efterspændt (Jeg syntes dette er tilfældet på alle de "kineserbænke" jeg har set indtil videre), men det er da til at overkomme.

Ny bruger

Tak for alle svarene.
Det lyder som om der er flere som har oplevet problemer med lejerene i axminster modellen. Jeg hælder af en eller anden grund også mere til Jet bænken......

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvilket mærke, der er bedst.
Jeg har haft en Jet 1220 og aldrig oplevet skygge af problemer med
lejerne, ej heller kender jeg ejere, der har haft det.
Egentlig er det jo sjovt, at ejerne af Axminster-bænkene roser
dem selv om en af de grovere fejl i mine øjne er dårlige lejer -
uanset om det er nemt at skifte dem.

Men med lidt bagvendt logik må det jo betyde at resten af maskinen er OK.

VH, Lars

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Syvveje, djursland
Og jeg kan tilføje at Lars's tidligere jet jwl1220vs stadig kører upåklageligt. Jeg synes det er kram.

FT Cocker/Peter

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Horbelev Falster
Må lige forsvare Axminister lidt. For det første er jeg sikker på at jeg ikke har været helt heldig med min bænk, men det med lejerne er ikke noget man lige kan se med det blotte øje det kom først som et problem for mig efter en tur hjemme hos Bjørn og prøve hans bænk og så at han køre i de hastigheder og resultatet på overfladen han fik. Jeg fandt ud af at når jeg køre i ca 2800 og op til 3600 omdrejninger mens der er et emne på begynder det at vibrerer lidt ikke meget men kan ses på resultatet.
jeg var meget i tvivl om det var jet eller axminister jeg skulle have og i dag er jeg ikke i tvivl spar pengene og køb lidt ekstra udstyr med i stedet for at bruge den på jet da den med sikkerhed har de samme lejer og har de ikke det har de en ansat til at skifte dem for dem kommer nok fra samme sted.
og hvad sker der med den dejlige lampe man betaler for at få med til en jet den er flot men virker kun halvt kan ikke bruges til indvendig drejning hvor man bruger en lampe men lyser bænken op så Jet logoet rigtig kan ses hehe
ellers er der jo ikke forskel på dem andet end prisen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
De 2 mindre smarte design-dele på Jet 1220 er ganske rigtig en idiotisk
kort lampearm og så at elektronik-boksen sidder meget udsat i den ene
ende af bænken.
Begge dele er rettet på den nye model 1221.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

For ikke at få alt for mange forudfattede meninger/ideer ind i denne tråd, er det nok lidt vigtigt at pege på at jeg nok stiller større krav til lejerne i en bænk end de fleste.

For det første kører min bænk ALTID med den maksimale hastighed ubalancen tillader,
For det andet bruger jeg - langt overvejende skrabere, hvor andre bruger U-jern, mejsler etc,
For det tredje bryder jeg mig ikke om at skulle pudse en emne, det bliver så langt hen ad vejen som muligt DREJET færdigt, evt. så der kun skal en meget fin efterbehandling til med f.eks ståluld 0000 eller en slibepad.

Min generelle oplevelse af div. mindre drejebænke, det være sig Axminster, jet og hvad de nu hedder alle sammen, så kommer de fra den samme fabrik i Kina, og, der er jo en grund til at de er relativt billige, f.eks lejerne, som nok typisk er fra Taiwan, og som måske ikke altid lever op til de tolerancekrav som f.eks SKF, FAG stiller til deres lejer.

Taiwan lejerne kører/holder sandsynligvis ganske godt - bare de ikke skal køre for stærkt, og hvis det tilfredsstiller et behov, er det jo ganske ok, ikk' :)

Jeg er ret sikker på at ALLE de kineserbænke som kommer ud til danske hobbydrejere som nye ALLE har godt af at blive spændt efter etc, ikk' , min havde :D

Bortset fra ovenstående kan jeg godt lide den nye Jet 1221vs 's udseende, kraftige vanger, en kraftig pinoldock, kontrolboxen kan valgfrit flyttes men, jeg bryder mig personligt ikke om jævnstrømsdrift/fartregulering, jeg vil hellere bruge midlerne på en god inverter løsning - men sådan er behov og ønsker jo forskellige. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]