Pas gevaldigt på med at tørre træ i en microbølgeovn. hvis man gerne vil forsøge sig, vil jeg foreslå følgende fremgangsmåde:
1: Træsort: De "tunge"og tæt porede træsorter (Bøg, Ask,Ahorn, mange syd amrikanske og asiatiske sorter er ok), men man skal være rigtig forsigtig med træsorter som indeholder f.eks jern kisel - og andre kisel typer, SAMT træsorter som har en meget lav pH-værdi, eller som indeholder f.eks Garvesyre (EG) - eller har et meget højt indhold af potentielt flydende harpikser/olier (F.eks Kirsebær).
2: Træet SKAL være relativt TØRT, d.v.s HØJST 15% RF. helt vådt træ vil næsten altid revne helt ukontrolabelt. Nogle træsorter kan tørres fra en højere RF%, MEN, vil man forsøge sig, SKAL træets RF% ALTID være under træets fibermætningspunkt, d.v. - i gennemsnit sige 22% RF.(jeg ved godt at mange vil opponere og sige at fibermætningspunktet ligger højere, og det er også rigtigt, men i forhold til HF/Microovn energi er det min erfaring at tallet i praksis ligger på 22 %RF)
3: Micro ovnen: Start ALTID på ca. 1/3 varme, og start ALTID med at måle træets temperatur og RF (Vej træet på en fintfølende vægt INDEN det lægges i ovnen.
3.1: Hvis træklodsen f.eks er 100 x 100 x 100 mm indstilles ovnen til 3 minutter effekttid med 1/3 varme,
3.2 Træet VEJES umiddelbart efter at tiden er udløbet, og temperaturen kontrolleres.
3.3 Træet lægges i side i 2 timer/20C.
Inden det igen lægges i ovnen kontrolleres RF og temperatur (Noter det hele)
3.4 Ovnen stilles på 1/2 kraft og 2 minutter HF/Microtid.
3.5 Emnet vejes og temperaturen måles igen efter udløb af HF/Microtiden i ovnen, og emnet lægges til side igen i 2 timer/20 C.
3.6 3'ide gang emnet lægges i ovnen, sættes Effekten til 100 % og HF/Microtiden til 2 minutter. Igen kontrolleres RF og temperatur umiddelbart efter udløb af HF/microtiden - OG NU ER DET VIGTIGT VIRKELIGT AT HOLDE ØJE MED AT TEMPERATUREN IKKE STIGER FOR HURTIGT. EN "TOMMELFINGERREGEL" ER AT EMNETS TEMPERATUR
ALDRIG MÅ OVERSTIGE 45 GRADER C(Mens træet får HF/Micro energien direkte i ovnen stiger temperaturen gevaldigt, men falder også på et "splitsekund" når HF/Microenergien slukkes, og det er imens microenergien er tilsluttet at træets fugt fordampes. Fordampningen sker fra træets centrum - IKKE fra træets overflade.)
3.7 LÆG IGEN EMNET TIL SIDE I 2 TIMER, OG MÅL TEMPERATUREN EFTER DE 2 TIMER. TEMPERATUREN SKAL NU HELST VÆRE UNDER 25 C. ER DEN IKKE FALDET TIL UNDER DE 25 C, SKAL EMNET LIGGE INDTIL DEN TEMPERATUR ER NÅET, FØR DET IGEN LÆGGES I MICROOVNEN.
3.7 Når nu man har styr på de indledende rutiner, fortsættets denne cyklus indtil emnet er nede på ca. 10 % Rf (d.v.s at vægtreduktionen er i omegnen af ca 35-40 % af startvægten).
4.0: HOLD GEVALDIGT GODT ØJE MED AT DER IKKE OPSTÅR BRÆNDINGER INDE I TRÆET. DET SKER RELATIVT LET PÅ TRÆSORTER SOM INDEHOLDER MEGET OLIE, HARPIKS, SYRE ETC - MEN I SER NOK RØGEN - OG VÆR LIGE OPMÆRKSOM PÅ AT EN BRÆNDING - POTENTIELT, KAN BESKADIGE MICROVNEN.
God fornøjelse til dem som har mod på dette .