www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 10:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Link ?
spånbunke

Geografisk sted: Karrebæksminde
Hej.

2 spørgsmål.
Er der nogen der har et link til, hvordan man tørrer træ i en mikrobølgeovn, gerne på YouTube.
Hvad kan man fortynde Chestnut Wood Wax 22 med ?

Hilsen treknuden.

Titel: Re: Link ?
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Google:

http://www.youtube.com/results?search_q ... +wood&sm=1

Men pas nu på: Èn gang for meget, og der går ild i det.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke

Geografisk sted: København
Hej Træknuden,

Har ikke selv prøvet det, men du spurgte efter en video på youtube, og her er en video.

Videoen er 15 min lang, og han starter med et rå-dreje skålen, så vejer han skålen og giver den 2 min optøning i mikro'en, vejer og optøning igen flere gange, til sidst drejer han skålen færdig.

Den er sat til at starte ved mikrobølgeovn tørringen:
http://youtu.be/5cbhc17k5bw?t=7m34s

mvh.
Carim

treknuden skrev:
Hej.

2 spørgsmål.
Er der nogen der har et link til, hvordan man tørrer træ i en mikrobølgeovn, gerne på YouTube.
Hvad kan man fortynde Chestnut Wood Wax 22 med ?

Hilsen treknuden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Pas gevaldigt på med at tørre træ i en microbølgeovn. hvis man gerne vil forsøge sig, vil jeg foreslå følgende fremgangsmåde:

1: Træsort: De "tunge"og tæt porede træsorter (Bøg, Ask,Ahorn, mange syd amrikanske og asiatiske sorter er ok), men man skal være rigtig forsigtig med træsorter som indeholder f.eks jern kisel - og andre kisel typer, SAMT træsorter som har en meget lav pH-værdi, eller som indeholder f.eks Garvesyre (EG) - eller har et meget højt indhold af potentielt flydende harpikser/olier (F.eks Kirsebær).

2: Træet SKAL være relativt TØRT, d.v.s HØJST 15% RF. helt vådt træ vil næsten altid revne helt ukontrolabelt. Nogle træsorter kan tørres fra en højere RF%, MEN, vil man forsøge sig, SKAL træets RF% ALTID være under træets fibermætningspunkt, d.v. - i gennemsnit sige 22% RF.(jeg ved godt at mange vil opponere og sige at fibermætningspunktet ligger højere, og det er også rigtigt, men i forhold til HF/Microovn energi er det min erfaring at tallet i praksis ligger på 22 %RF)

3: Micro ovnen: Start ALTID på ca. 1/3 varme, og start ALTID med at måle træets temperatur og RF (Vej træet på en fintfølende vægt INDEN det lægges i ovnen.
3.1: Hvis træklodsen f.eks er 100 x 100 x 100 mm indstilles ovnen til 3 minutter effekttid med 1/3 varme,
3.2 Træet VEJES umiddelbart efter at tiden er udløbet, og temperaturen kontrolleres.
3.3 Træet lægges i side i 2 timer/20C.
Inden det igen lægges i ovnen kontrolleres RF og temperatur (Noter det hele)
3.4 Ovnen stilles på 1/2 kraft og 2 minutter HF/Microtid.
3.5 Emnet vejes og temperaturen måles igen efter udløb af HF/Microtiden i ovnen, og emnet lægges til side igen i 2 timer/20 C.
3.6 3'ide gang emnet lægges i ovnen, sættes Effekten til 100 % og HF/Microtiden til 2 minutter. Igen kontrolleres RF og temperatur umiddelbart efter udløb af HF/microtiden - OG NU ER DET VIGTIGT VIRKELIGT AT HOLDE ØJE MED AT TEMPERATUREN IKKE STIGER FOR HURTIGT. EN "TOMMELFINGERREGEL" ER AT EMNETS TEMPERATUR ALDRIG MÅ OVERSTIGE 45 GRADER C
(Mens træet får HF/Micro energien direkte i ovnen stiger temperaturen gevaldigt, men falder også på et "splitsekund" når HF/Microenergien slukkes, og det er imens microenergien er tilsluttet at træets fugt fordampes. Fordampningen sker fra træets centrum - IKKE fra træets overflade.)
3.7 LÆG IGEN EMNET TIL SIDE I 2 TIMER, OG MÅL TEMPERATUREN EFTER DE 2 TIMER. TEMPERATUREN SKAL NU HELST VÆRE UNDER 25 C. ER DEN IKKE FALDET TIL UNDER DE 25 C, SKAL EMNET LIGGE INDTIL DEN TEMPERATUR ER NÅET, FØR DET IGEN LÆGGES I MICROOVNEN.
3.7 Når nu man har styr på de indledende rutiner, fortsættets denne cyklus indtil emnet er nede på ca. 10 % Rf (d.v.s at vægtreduktionen er i omegnen af ca 35-40 % af startvægten).

4.0: HOLD GEVALDIGT GODT ØJE MED AT DER IKKE OPSTÅR BRÆNDINGER INDE I TRÆET. DET SKER RELATIVT LET PÅ TRÆSORTER SOM INDEHOLDER MEGET OLIE, HARPIKS, SYRE ETC - MEN I SER NOK RØGEN - OG VÆR LIGE OPMÆRKSOM PÅ AT EN BRÆNDING - POTENTIELT, KAN BESKADIGE MICROVNEN.

God fornøjelse til dem som har mod på dette . ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

Geografisk sted: Karrebæksminde
Ok, jeg skal nok holde brandvagt, jeg syntes det er lidt spændende.

Har lige købt en ovn til formålet.

Carim, det var lige den video jeg gerne ville se, tak til alle.

Hilsen Treknuden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]