www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 03:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland
Hej på siden!!
Ja jeg er en gammel nybegynder - d.v.s. jeg har prøvet at dreje da jeg stod i lære som tømrer - meen det er så langt tid siden, at jeg dårligt kan huske det. :D
Nu er jeg førtidspensioneret og har masser tid til at fordybe sig i forskellig hobbys - Jeg har gjort lidt i gamle biler og motorcykler - fotografere og maler lidt. Det med malingen, var skyld i at jeg har fået øjnene op for jeres fantastiske hobby. På en udstilling så jeg en del skåle fade og forskellige sjove og flotte brugsgenstande - så var jeg solgt - det må og skal jeg igang med.
Så tænkte jeg Google er din ven - så siden den 17-10 har jeg dagligt været på denne side og har suget viden til mig. Jeg er ved at indrette mig på ca. 6-8 m2, sammen med et træ pillefyr - det bliver mit vinterresident, til jeg får ryddet op og lavet ordentlig varme i vores hobbyværksted.
Jeg har fulgt lidt med i hvad man skal bruge af maskiner - jeg har tænkt mig at investere i en Promat Vario 6F 225-1100 - eller - 300-1100 TK - hvad jeg skal vælge, eller om det er for meget at investere til at starte med, er jeg lidt usikker på, derfor ville jeg gerne høre jeres mening.
På forhånd tak - og for øvrigt tak for en rigtig god og lærerig side..

Mvh
Lennart K

Senest rettet af Lennart K 27 okt 2008, 21:52, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
velkommen til :-) overfladen :-) nu har du jo læst med et stykke tid...

uanset om du vælger den ene eller den anden bænk af de 2 kan man altid sige at du nemt kan komme af med dem igen til en rigitg god pris. de holder rigitg fint på de danske markede...

og det lyder som et rigtig hyggeligt værksted at starte på :-) hvis du har gearing til det i pillefyret kan det også tage spåner ! :-)

glæder os til at se billeder !

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

lille spån
Brugeravatar

Hej Rasmus!
Tusinde tak for dit svar - Jeg ar lidt usikker om jeg kunne komme af med bænken igen, hvis det mod forventning skulle vise sig ikke at være mig, med trædrejning - men det har så været ubegrundet. Så må jeg se at komme af med min gamle BSA og komme igang.
Jeg skal nok uploade et par billeder af værkstedet, når den tid kommer....

Mvh
Lennart K

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Lennart.

Hvis du først er grebet af det... altså at dreje slipper du det aldrig igen... velkommen i blandt mange andre
"drejenørder!"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Lennart K skrev:
eg har fulgt lidt med i hvad man skal bruge af maskiner - jeg har tænkt mig at investere i en Promat Vario 6F 225-1100 - eller - 300-1100 TK - hvad jeg skal vælge, eller om det er for meget at investere til at starte med, er jeg lidt usikker på, derfor ville jeg gerne høre jeres mening.

Jeg er faktisk ikke sikker på, at den der 225-1100 6f eksisterer.. jeg sidder med Promats katalog og kan kun finde 250-1100 og 300-1100. Begge modeller fås med 6 hastigheder eller trinløs. Trinløs er en fantastisk ting - især hvis man skal dreje skåle (hvis man drejer mange slet ikke til at være foruden) til langt de fleste opgaver og stykker træ er en 250-1100 rigeligt.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

lille spån
Brugeravatar

Hej Kaj!

Tak for dit svar - Jeg er også helt sikker på at blive bidt af en gal drejebænk.... :)

Hej phnpen

Tak for dit svar - Du har da ret, det er en 250 - 1100 TK jeg har set på - hvor jeg har fået det andet fra, kan jeg ikke huske. - Jeg kender ikke så meget til hobby drejebænke - så det er rart at høre lidt fra folk med erfaring.
Jeg har kun prøvet de store industri-bæke, så jeg er nok bange for at de små bænke ikke kunne klare ret mange opgaver - men det er nok bare en dum ide jeg har fået....

Mvh
Lennart K

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

man kan meget også med de små bænke... men de store er nu rare at arbejde med :-)

Og variabel hastighed er helt sikkert vejen frem ! :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

lille spån
Brugeravatar

Det er helt sikker Rasmus - man skal ikke kimse at de små maskiner - Jeg har lige været ude og prøve en Güde GMD 1000 et familiemedlem havde stående - den er absolut helt i orden.

Mvh
Lennart K

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ja det er lige det :-) hvis man springer på en god kvalitet af de små, axminster jet vivamac eller ligenden er den jo også til at komme af med senere...

lille spån
Brugeravatar

Nu har jeg fået den maskine hjem - jeg prøvede hos et familiemedlem - en Güde GMD 1000 - den fylder ikke så meget i fyrrummet, så kan værkstedet blive færdigt, før jeg investere i noget større.

Nu er det bare hvilke jern man skal investere i - dem der er med ligner noget katten har slæbt ind til natten :)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ja, så er Lennart nok tabt for forum de næste mange dage :D :D :D :D

Velkommen i "Det snurrende træs klub".

lille spån
Brugeravatar

Hej Kaj!
Ja må jo indrømme at det kribler lidt i fingrene - men konen har lige en masse nisser og juleengle, der skal skæres ud i 6mm krydsfiner - så jeg er nok hængt op de næste dage ..... desværre :cry:

Hun har så mange julelege for ... :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej Lennart,
Kan du ikke udstyre fruen med en dekupørsav og så sætte hende i gang selv? Så du kan komme til det egentlige.... ;-)
Hilsen Kathe

lille spån
Brugeravatar

Hej Kathe!
Jo - Det ville jeg nok gerne, men nu var det en aftale vi har haft før jeg fik ideen med drejebænken - og når du ser nisserne og englene - så kan du nok forstå, jeg ikke har noget imod at hjælpe hende.... :)

Her er et par eksempler..

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]