www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 17:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Jeg har netop i dag fældet en stor enebær - ca 20 cm i diameter. Der er cirka 120 kg ialt. Jeg havde egentligt tænkt mig at lave det til brænde, men tænkte at der måske var nogen af jer drejere der kunne være interreseret. Jeg sælger det selvfølgelig ikke bare til brændeprisen, da jeg ellers bare kan futte det af i fyret til næste vinter. Det er næsten tørt, da som sagt er fældet i februar, dvs. før saftstigningen begynder. Kan afhentes i Fredensborg. Kan kontaktes på 20558122.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Nu er der mange slags enebær, og deres ved er meget forskelligt.
Pokker til forskel på om det er en almindelig ene juniperus communis, med benhårdt,glansfuldt ved, eller f.eks en blå ene juniperus squamata hvor veddet er et løst og ikke særlig spændende at dreje i.

Størrelsen taget i betragtning er det sandsynligvis en Blyants ene juniperus virginiana som har blødt ved men en flot lilla kærne.

Så prøv om du kan angive artsnavnet lidt nøjere, det vil gøre det letter at finde en interesseret køber, tror jeg.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hej Frederik,

Hvor i landet befinder vi os?
Det vil gøre det lidt lettere at få ene'en afsat.

Med venlig hilsen
Niels Rasmussen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Undskyld, undskyld !

Der var jeg lidt for hurtig.

Mvh
Niels

Ny bruger

Ja jeg er jo bare forskandidat og ikke professionel woodturner ;)

Enebær er jo ikke en art der fylder voldsomt meget i dansk skovbrug. Jeg må erkende at jeg ikke vidste der var så meget forskel på vedkvaliteten de forskellige juniperus arter imellem og min eksamen i vedteknologi ligger efterhånden 15 år tilbage.

Efter lidt research er jeg dog meget sikker på der er tale om en juniperus chinensis. Veddet er meget meget hårdt, tæt og meget tungt. Tydelig forskel mellem vår- og høstved. Flammende i rødbrune nuancer med tiltagende farvespil i kernetræet.

Det skulle efter udenlandske trædrejerforummer være eftertragtet. Har fældet det min have - tilhørende det hus som vi lige har investeret i. Købte det af en ældre dame som anlagde haven i starten af 60'erne og hun har ikke nænnet at fælde i haven. Var derfor nødt til at gå lidt hårdt til værks med saven for at give lidt lys og luft.

Jeg har også fældet en del Thuja, blødt ved, lugter grimt og er gifttigt, samt lidt tax (taxus baccata), som dog kun er i lille dimension. Har desuden fældet en stor trompetkrone, som også havde noget flot og hårdt ved, men det har jeg allerede oparbejdet til brænde. Det lugtede iøvrigt forfærdeligt.

Enebæren er som sagt til afhentning i Fredensborg. Kan kontaktes på 20 55 81 22. Regner med at være hjemme torsdag fredag i denne uge.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]