Ja jeg er jo bare forskandidat og ikke professionel woodturner
Enebær er jo ikke en art der fylder voldsomt meget i dansk skovbrug. Jeg må erkende at jeg ikke vidste der var så meget forskel på vedkvaliteten de forskellige juniperus arter imellem og min eksamen i vedteknologi ligger efterhånden 15 år tilbage.
Efter lidt research er jeg dog meget sikker på der er tale om en juniperus chinensis. Veddet er meget meget hårdt, tæt og meget tungt. Tydelig forskel mellem vår- og høstved. Flammende i rødbrune nuancer med tiltagende farvespil i kernetræet.
Det skulle efter udenlandske trædrejerforummer være eftertragtet. Har fældet det min have - tilhørende det hus som vi lige har investeret i. Købte det af en ældre dame som anlagde haven i starten af 60'erne og hun har ikke nænnet at fælde i haven. Var derfor nødt til at gå lidt hårdt til værks med saven for at give lidt lys og luft.
Jeg har også fældet en del Thuja, blødt ved, lugter grimt og er gifttigt, samt lidt tax (taxus baccata), som dog kun er i lille dimension. Har desuden fældet en stor trompetkrone, som også havde noget flot og hårdt ved, men det har jeg allerede oparbejdet til brænde. Det lugtede iøvrigt forfærdeligt.
Enebæren er som sagt til afhentning i Fredensborg. Kan kontaktes på 20 55 81 22. Regner med at være hjemme torsdag fredag i denne uge.