www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 22:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: vikinge bænk
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ugelbølle (8410 Rønde)
Fra vikingetæffet ved Moesgård strand i weekenden

lavet i ask.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Ny bruger

Geografisk sted: Holstebro
Den er godt nok fin;) tror også at den performer betydeligt bedre end min Harald Nyborg drejebænk... Ej det tager jeg i mig igen - at kalde det en drejebænk er en hån mod alle de andre drejebænke derude;)

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hemmet
Jeg har selv lige bygget en bænk i samme stil, som fungerer fortrinligt. Hvad den egentlig hedder på dansk er jeg ikke sikker på. Nogen siger vippelad, men jeg er usikker på om det er den rigtige betegnelse.

Drejebænke som denne har været brugt langt op i moderne tid, og bruges stadig i dag. Blandt andet af englænderen Robin Wood (http://www.robin-wood.co.uk/index.htm, http://robin-wood-gallery.blogspot.dk/), som laver de smukkeste skåle.
Det er ikke højpolerede sager, men mere traditionelle skåle, som dem man kunne se i de fleste hjem for et par hundrede år siden.

Værktøjet som både jeg og Esben (Manden på billedet fra Moesgaard), Robin Wood og mange andre bruger er nogle traditionelle drejekroge, som giver en anderledes overflade end de jern, som de fleste bruger.
Ben orford i England laver dem til salg: http://www.benorford.com/GreenWoodTools.aspx. Mange laver dem dog selv, hvilket rimeligt simpelt kan lade sig gøre, selv med en ret primitiv esse.
De efterlader tydelige spor, men jeg vil dog ikke side at det er en ringere overflade af den grund. Når man bruger en drejebænk som denne, gælder der nogle andre regler og resultatet bliver et andet, men ikke mindre godt.

En søgning på "pole lathe turning" kan give lidt mere info.
Billede

Billede

Bjerg af spåner

Geografisk sted: fredericia
en pole lathe er ret intressant for mig da jeg kommer en smule på en museums gård hvor det hænder at jeg brygger øl.
det har også et træ værksted jeg godt kunne tænke mig at komme lidt igang med. men hvis det skal være fra tiden for 50-100 år siden er pole lathe så tidsmæssig korrekt?

Ny bruger
Brugeravatar

Det kommer nok an på hvor man kommer fra og hvilket arbejde man udfører.
Hvis du tænker på hvad snedkerværkstederne har brugt for 100 år siden, så tror jeg bestemt at mange har haft et traditionelt vippelad, med kontinuerlig rotation... for 50 år siden har der helt sikkert være masser af motoriserede drejebænke i brug.

Den drejebænk jeg bruger er nok mere udbredt fra omkring vikingetiden og op til engang i 1700-tallet (og sikkert senere i mindre omfang).

Bjerg af spåner

Geografisk sted: fredericia
jeg tænker mere hvilken bænk man måske kunne have haft på en gård for 50 til 100 år siden?

Ny bruger
Brugeravatar

Jeg tør ikke helt svare, for jeg har ikke noget godt grundlag for at komme med et kvalificeret svar.

Jeg vil dog gætte på at man omkring ca. 1940'erne begynder at se rigtig mange motoriserede drejebænke.
Vippeladdet har været brugt mange steder, langt op i tid og i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet, virker det sandsynligt at mange har brugt den slags bænke. Enden bygget af træ, eller nogle af de mere fancy modeller i støbejern.

Drejebænke som den jeg bruger, har jeg ikke set nogle kilder på fra Danmark i nyere tid, men jeg har heller ikke kigget efter dem. Der er kilder på dem fra middelalderen og renæssancen. Hvornår man helt holder op med at bruge dem, ved jeg ikke med sikkerhed.

Prøv evt. at kontakte folk der arbejder med historisk rekonstruktionsarbejde, eller møbel-restaurering. Der skal nok være nogen derude som har sat sig grundigt ind i sagerne.
Frilandsmuseet eller den gamle by, kan måske også hjælpe.
Jeg ved at frilandsmuseet har et hjulmager-værksted, hvor der står et vippelad, men jeg kan ikke huske dateringen.

Du kan også foretage en søgning på "treadle lathe" og se hvad der findes. Du vil dog ikke finde noget dansk materiale på den måde.
(Eller klikke her :) --->https://www.google.dk/search?q=traeadle+lathe&sugexp=chrome,mod%3D3&um=1&ie=UTF-8&hl=da&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=SEgyUNWfJo7LtAa_lYCYAg&biw=1280&bih=685&sei=S0gyULr8O4XhtQaoqIG4BQ#um=1&hl=da&tbm=isch&sa=X&ei=TEgyULKUCsfgtQb1_4HoBA&ved=0CEQQvwUoAQ&q=treadle+lathe&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=1e067296f5fbeffd&biw=1280&bih=685).

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Mikkel!
Jeg tror, at du er lidt for tidligt med at indføre elektrisk drevne drejebænke. I 1940érne var der mange steder ikke elektricitet til rådighed på landet, jeg voksede op ca. 12 km fra Odense, og vi havde elektricitet installeret, vor nabo til den ene side havde el. og det blev brugt til at trække tærskeværket og en kværn til grutning, gården til den anden side havde vandmølle med en jævnstrømsgenerator til belysning, og først engang i halvtredserne fik de vekselstrøm fra Odense.
Der var beboere lidt længere borte i et skovområde, som havde petroleumslamper, og batteri-radio.
En ting mere var, at man var holdt op med selv at lave husgeråd, det købte man i brugsen, og en gang imellem kom en pottemager forbi.
Jeg prøvede at dreje på en hjemmelavet bænk omkring 1951-52, den var forsynet med elektromotor, men var opr. forsynet med vippelad, ejeren var meget interesseret i husflid.
Sammen med sønnen på den førstnævnte gård fandt vi en gl. drejebænk på loftet, den var forsynet med vippelad, men havde ikke været brugt i mange år.
Mit gæt er, at for 50 år siden hørte drejebænke til sjældenhederne, kun husflidsfolk havde en sådan, og nogen med motor. Jeg har ingen ide om hvad motorer kostede dengang, men de hat været relativt dyrere en nu.
For 100+ år siden har det været drejebænke med vippelad.
Hilsen Erling_j

Ny bruger
Brugeravatar

Tak for det Erling :)
Godt at der er nogen som ved noget om tingene. Jeg er ikke så gammel at jeg har oplevet en tid uden elektricitet. Det vildeste jeg kan huske er et fjernsyn i Sort/Hvid ;)

Jeg har en gammel bog om husflid fra 1975, hvor forfatteren omtaler drejebænke med vippelad. Så hvis vi er tilbage i den periode, så er jeg heller ikke i tvivl om hvor at det er den type man har brugt.
Hvor udbredt de har været er så en anden sag.
Jeg har også en fornemmelse at at det ikke er noget folk har rodet så meget med derhjemme, men at man hellere har købt sig til husgeråd.
Hvis man vil se fine gamle hjemmelavede husgeråd, så er det nok sjovere at kigge længere nordpå til vore nabolande Norge og Sverige, som har musser fulde at fantastiske genstande :)

spånbunke

Geografisk sted: næstved
1970 arbejdede jeg på hos en tømrermester hvor der var en træ drejebænk med trævanger og elmotor .det var første jeg prøvede. men i loftet var der aksler med remtræk som måske har været brugt. lige ved siden af lå et ældre hjulmager værksted med alle de gamle maskiner der var blevet brugt en drejebænk med vippelad var der også
venlig hilsen hans nielsen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg var barn på en gård i 40erne. Hos os fik vi el i 1942. En drejebænk kendte jeg ikke. Læste om det, men den første jeg så, var i begyndelsen af 1960erne. Jeg tror, at jeg tog mine første spåner i 1964, hvor jeg var på et kursus i "maskinel træbearbejdning". Der gik så en del år, før jeg kom rigtig i gang med drejeriet.

spånbunke

Geografisk sted: næstved
her er lidt mere fra gemme kisten i som barn havde jeg en onkel med hobbyrum og drejebænk
venlig hilsen hans nielsen
ps jeg er 68

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]