En god gammel "bådsmøre" af Linolie og trætjære er nok ikke lige sagen i det klima. Linolien bliver nok "spist" lynhurtigt vil jeg tro.
Et godt gæt kunne være at lave en gang "Svensk Rød/sort" . Man kan finde historien - og tror jeg, en del recepter på internettet.
Svensk Rød/Sort/brun etc. er en særdeles vejrresistent malingstype, og jeg vil tro at den kunne være interessant i klimaet derovre, hvis den bare bliver fungisidbeskyttet korrekt (og hvad der så skal vælges ved jeg ikke nok om i dagens Danmark).
Men, alt i alt, vil jeg tro at det i sidste ende er det anvendte træ som bestemmer hvor godt en malingstype klarer sig i det lokale klima.
jeg går ud fra at man diskutere pigmenterede malinger/lakker - ikke klarlak, vel

jeg fandt følgende på nettet:
Raadvad centret har denne opskrift:
2 kg. jernvitriol opløses i 50 liter kogende vand. I denne opløsning indpiskes 2 til 2½ kg fintmalet rug- eller hvedemel. Efter et kvarters kogning og omrøring tilsættes under flittig omrøring 8 kg. rödfärg-pigment. Denne blanding koges yderligere et kvarter, hvorefter malingen er færdig. Der kan eventuelt yderligere tilføjes 1-1½ liter linolie, trætjære eller fiskeolie (tran) for at forstærke malingen.
Praktiske forsøg har vist, at en kogetid på cirka 4 timer giver malingen en større klæbrighed og dermed bedre vedhæftning og holdbarhed.