www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 08:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 25 jul 2015, 16:59, rettet i alt 1 gang.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Bjørn.

Det er dejligt at se alle dine forsøg, og dit drive med at lave ny tiltag til overfladebehandling.
Det ser ud som om dit polervoks fungerer ... jeg glæder mig dog til at se holdbarheden over en længere periode, hvor overfladen bliver påvirket af lys og alm. luftfugtighed.
Desværre har jeg ikke været meget på forum, den sidste måneds tid, pga. af en rejse til Argentina. Desværre kan man i Argentina ikke finde på noget bedre end at lakere overflader. Kan være du har en opskrift til noget vejrbestandig overfladebehandling, der ikke indeholder lak.... altså noget der kan tåle regn og sol.
Men nu skal der vist skrives en del kommentarer her på forum.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

;)

Senest rettet af BjoernA 20 mar 2016, 18:35, rettet i alt 1 gang.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Bjørn.

Det var nu en eller anden olieblanding jeg var ude efter. I Argentina er det tydeligt at de bruger lak ... selv til en port der er lavet af træ... og det er tydeligt at det ikke dutter. Har du en god opskrift jeg kan sende derover, og noget der virker mod svamp især?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Ringkøbing Skjern Museum bruger en "bådsmøre", som er på linolie/trætjærebasis, hvor der både er noget mod råd og svamp og mod solens ultraviolette stråler blandet i. Det virker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

En god gammel "bådsmøre" af Linolie og trætjære er nok ikke lige sagen i det klima. Linolien bliver nok "spist" lynhurtigt vil jeg tro.

Et godt gæt kunne være at lave en gang "Svensk Rød/sort" . Man kan finde historien - og tror jeg, en del recepter på internettet.

Svensk Rød/Sort/brun etc. er en særdeles vejrresistent malingstype, og jeg vil tro at den kunne være interessant i klimaet derovre, hvis den bare bliver fungisidbeskyttet korrekt (og hvad der så skal vælges ved jeg ikke nok om i dagens Danmark).

Men, alt i alt, vil jeg tro at det i sidste ende er det anvendte træ som bestemmer hvor godt en malingstype klarer sig i det lokale klima.

jeg går ud fra at man diskutere pigmenterede malinger/lakker - ikke klarlak, vel ;) ;) :?:

jeg fandt følgende på nettet:

Raadvad centret har denne opskrift:
2 kg. jernvitriol opløses i 50 liter kogende vand. I denne opløsning indpiskes 2 til 2½ kg fintmalet rug- eller hvedemel. Efter et kvarters kogning og omrøring tilsættes under flittig omrøring 8 kg. rödfärg-pigment. Denne blanding koges yderligere et kvarter, hvorefter malingen er færdig. Der kan eventuelt yderligere tilføjes 1-1½ liter linolie, trætjære eller fiskeolie (tran) for at forstærke malingen.

Praktiske forsøg har vist, at en kogetid på cirka 4 timer giver malingen en større klæbrighed og dermed bedre vedhæftning og holdbarhed.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Bådsmøren mangler en ingrediens. Det er typisk lige dele linolie, trætjære og terpentin. Det trænger ret langt ind i træet og beskytter mod råd.

Jeg kan ikke lige se hvordan det har relevans til overfladebehandling på drejede emner? Træet bliver lidt mørkere i farven, men har ingen glans og kan kun overmales etc. efter ret lang tid. Tpiske anvendelser er indvendig beskyttelse i kølsvin osv. i træbåde. Påsmøres under bygning, og da det tager ret lang tid at gøre skivvet færdigt, kan så overmales til slut.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Agerbundsen skrev:
Bådsmøren mangler en ingrediens. Det er typisk lige dele linolie, trætjære og terpentin. Det trænger ret langt ind i træet og beskytter mod råd.

Jeg kan ikke lige se hvordan det har relevans til overfladebehandling på drejede emner? Træet bliver lidt mørkere i farven, men har ingen glans og kan kun overmales etc. efter ret lang tid. Tpiske anvendelser er indvendig beskyttelse i kølsvin osv. i træbåde. Påsmøres under bygning, og da det tager ret lang tid at gøre skivvet færdigt, kan så overmales til slut.

Kig engang på vedhæftede - som er skrevet af en af de mennesker som kender produktet ;) - og mon ikke tråden er "strukket" langt nok nu. ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]