www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 16:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Michael har ikke ringet endnu, men jeg kunne ikke vente. Jeg spændte et stykke på maksimaldiameteren på bænken 47 cm op, og gik i gang. Jeg ved at min gamle bænk aldrig havde klaret det, men det var ikke helt exceptionelt. Måske presser jeg den af og til for meget, men jeg kan godt lide der sker noget. Desværre var der så meget råd i træet, at det meste blev til spåner. Jeg kan fylde 1½ sort sæk med spåner - billeder kommer i morgen. Jeg fik et lille fad på 37 cm i dia og ca. 7 cm i højden.

Jeg lavede også en lille skål i bøg - fantastisk nemt at arbejde i. Næsten ingen slibning var nødvendig, men bænken gik i stå indtil flere gange. Måske tager jeg for store spåner, men den skal da kunne klare en 13'er på 2000 rpm og en 4 mm bred spån der bliver trukket jævnt hurtigt ikke? Det er i hvertfald det jeg stopper den med, og så kan den sagtens gå helt i stå.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Hej Peter
Når du har så store emner i bænken skal du flytte remmen ned på den mindste eller højst den næstmindste remskive på motoren ellers kan du ikke forvente at der er moment nok, frekvensomformeren virker ud over som hastighedsregulator også som motorværn og vil derfor slå bænken fra hvis du er i for højt et gear 2000 rpm. er også en rimelig høj hastighed til en skål ø 47 og så enda i halvrådent træ du skal tænke på at din periferihastighed bliver ret høj med fare for flyvende gendstande.Så ned i gear fuld hastighed på frekvensen så får du en hastighed på nok omkring 1000-1200 rpm og du har et moment der kan klare en konstant belastning og din motor arbejder under de bedste betingelser (optimal køling)(man er nødt at arbejde ud fra det bænken kan og ikke hvad man ville ønske den kunne)
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

De 2000 omdrejninger var også en lille skål i bøg på under 20 cm i dia. Den store kom ikke over 1000. Jeg drejede i dag en skål i tørt elm Ø26 H15 og jeg kom ikke over 1. gear, men alligevel var den ikke glad for de næsten 1000 omdrejninger, men sådan er det jo bare. Hvis jeg ville tage rimelige spåner skulle den ned omkring de 400. Den har ikke så meget kraft, som jeg havde ønsket, men det er sikkert nok nu. Jeg har ikke lige råd til en lille 1,5 HK motor, for sådan en er sikkert ikke billig. Jeg må lære at tage mindre spåner, og give mig mere tid, men det har hjulpet meget, at jeg fik indstillet lidt på frekvensomformeren.. Den hyler lidt, men den har også fået mere power, og jeg hører det ikke, når jeg drejer.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Peter,

Føler du dig ikke sommetider en smule usikker på om klodsen bliver hængende når du tager så (tilsyneladende) voldsomme spåner. jeg forstår ikke helt formålet, men du har jo sikkert en ide med det. :?

At du kan sætte bænken i stå, er vel ikke unaturligt, men som du beskriver det ovenfor, lyder det stadig som om du ikke får maximalt moment ud af bænken/frekvensomformeren.:

Union bænken har:

Spindle speeds (4) 425,790
1330,2250rpm
Motor power 1 hp (.75kw)

Min Myford ML8 har:
1 Hk med trekant/stjerne
Sættes motoren til Trekant er AMPEREINDSTILLINGEN (Motorens normalstrøm) 3,5 A
Sættes motoren til Stjerne er AMPEREINDSTILLINGEN 2,0Ampere

Min bænk har, ved 50Hz = NORMAL frekvens:

740, 1140, 1780 og 2850 O/min.

Jeg bruger næsten udelukkende indstilling 1140 O/min ved 50 Hz, og har så indstillet frekvensomformeren til max 80Hz som så svarer til næste gear med o/min på 1780 o/min.

frekvensomformeren er endvidere indstillet til min o/min = 0 for at kunne anvende "kontrolleret acceleration" som giver starten fra 0 til f.eks 50Hz 4 sekunder, så der ikke forekommer bratte ryk i træet.

Dette vil, alt andet lige betyde at du burde kunne kontrollere indstillingerne på frekvensomformeren, og primært kontrollere TO ting:

1: Er frekvensomformeren sat til 3 x 220V er motorens normstrøm 3,5 A, hvorimod hvis den er stillet til 3 x 380V er motorens normstrøm 2,0A

2: Er frekvensomformeren indstillet til 50Hz (max) - svarer dette til at du bruger bænken som før den fik frekvensomformer, og må skifte gear som før.

Indstilles frekvensomformeren f.eks til at dække området 0-80 Hz betyder det i prakcis at du så dækker "2 gear", men kan bevare max moment ved at lade remmen sidde på det laveste.

Lad være med at rode med dette selv, men spørg de mennesker som har lavet den til dig.

(husk på, maskinen er "født" med en 1 hk motor (3 x 380 V), så der var masser af trækkraft, og med samme størrelse motor sat til 3 x 220V reducerer momentet med ca. 30% (sådan ca.)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvad motoren er ved jeg ikke, men jeg har 3 X 220 V, og det kan jeg så vidt jeg ved ikke lave om på eller kan jeg? Jeg har 15 - 100 Hz, og den er nok også omkring 4 sek om at nå den rigtige fart.. dog risikerer man at overophede motoren, hvis den kører for langsomt (under 15 Hz), det sagde Micael i hvertfald..

Det med spånerne, tror jeg er en dårlig vane, men jeg plejer faktisk ikke at have særligt store problemer med, at tingene falder af, selvom de hænger i en lille metalring på min patron, og ikke i en planskive. Dog spænder jeg store ting op i en planskive, da jeg ikke vil risikere noget, og i store ting mener jeg over 30 cm i diameter, og ikke rundt, for alt under holder min supernova, og fra i morgen forhåbenligt også min Vicmark. Men har jeg misforstået noget, når jeg mener, at en 13'er er større end en 10'er, fordi den skal kunne tage en større spån? I øvrigt er jeg helt vild med mit nye jern - 13 mm Stubai U med Mahogniskæfte, der efter min mening slår DT så groft! Men det er jeg muligvis den eneste der mener..

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
phnpen skrev:
Hvad motoren er ved jeg ikke, men jeg har 3 X 220 V, og det kan jeg så vidt jeg ved ikke lave om på eller kan jeg? Jeg har 15 - 100 Hz, og den er nok også omkring 4 sek om at nå den rigtige fart.. dog risikerer man at overophede motoren, hvis den kører for langsomt (under 15 Hz), det sagde Micael i hvertfald..

Det med spånerne, tror jeg er en dårlig vane, men jeg plejer faktisk ikke at have særligt store problemer med, at tingene falder af, selvom de hænger i en lille metalring på min patron, og ikke i en planskive. Dog spænder jeg store ting op i en planskive, da jeg ikke vil risikere noget, og i store ting mener jeg over 30 cm i diameter, og ikke rundt, for alt under holder min supernova, og fra i morgen forhåbenligt også min Vicmark. Men har jeg misforstået noget, når jeg mener, at en 13'er er større end en 10'er, fordi den skal kunne tage en større spån? I øvrigt er jeg helt vild med mit nye jern - 13 mm Stubai U med Mahogniskæfte, der efter min mening slår DT så groft! Men det er jeg muligvis den eneste der mener..

hvad endte det med ???? :?:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis det er patronen du tænker på, så endte det med en VM 120, og det har jeg ikke fortrudt et sekund. Den er bare fantastisk.. Motoren har jeg ikke gjort noget ved - jeg fik et tilbud på 4000 kr for en ny motor og en ny frekvensomformer hvis han tog den gamle tilbage, og så kan det da være det samme..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]