Kaj Petersen skrev:
Jeg får nok hug for dette indlæg, men jeg har brede skuldre og kan nok bære det.
Kai,
Du får i hvert fald ingen hug herfra. Der er tradition for at dele ud af sin viden i hele verdens samfund af trædrejere. Det gælder både professionelle og amatører - gode som ikke så gode. Samtidigt er der også en tradition om at dele med andre drejere hvad man måske har rigeligt af og andre ikke så meget.
Så vidt jeg ved, er der ingen professionel drejer, som har taget skade af at dele af sin viden og erfaring. Honoratiores i vor interessesfære, som Richard Raffan og David Ellsworth, for ikke at glemme vor egen Bredsgård, alle viser med glæde hvad de kan og både underviser for penge, og lader sig filme uden nogen som helst restriktioner. Alt hvad de kan vise og fortælle hjælper os alle, men det bliver vi altså hverken til Raffan, Ellsworth eller Bredsgårde af.
Andre verdenskendte kunstnere, som Stradivarius, Leonado da Vinci etc. etc. alle havde elever - men det blev de hverken ringere eller fattigere af.
Verdensklasse drejerkunst, malerkunst, violinspil stc. stc. er ikke kun et spørgsmål om teknik, men talent, øvelse, erfaring og livsindstilling. Det er ikke helt sammenlignelig, men jeg er nok verdensmester i en meget snæver og begrænset form for handel/design/konstruktion og salg af nogle meget specielle anlæg. Jeg har brugt et helt arbejdsliv på at træne, uddanne, hjælpe andre til at forstå og bruge hvad jeg ved. Det har på intet tidspunkt gjort det sværere for mig at leve af mine talenter.
Pointen er denne: Det er at gå i alt for små sko at prøve på at gemme sin viden fra andre. Det er meget bedre at øse frit ud af sin viden, og dermed deltage i den videre udvikling og udveksling af idéer mellem andre i samme sfære.
Samtidigt er det nok en god anledning at ønske jer alle en rigtig Glædelig Jul, Happy Honneka, Forunderligt Solhverv og ønsket om et godt og helsebringende Nytår.
...............og glem ikke at sætte grød ud til drejernissen.