www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 07:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hvis jeg har lovet ikke at offentliggøre detaljer af viden, som jeg har betalt for, gør jeg det ikke. Uanset om det drejer sig om basal viden, eller statshemmeligheder.
Hvis det diskvalificerer mig som medlem af dette forum, så smid mig ud, for jeg kan ikke love, at jeg ikke en anden gang vil vise noget, hvortil der kan stilles spørgsmål, som jeg ikke kan eller vil svare på.

At Bjarnes holdning skulle være nedgørende, får mig tæt på det røde felt.
Det er den samme Bjarne, som (uden beregning) stod i Vordingborg og viste, hvordan han drejer æsker og humørfugle. Og som næsten dagligt kommer med konstruktiv kritik, og viser nye ideer.
I den tid jeg har været på forum, er der ikke mange, som har bidraget med mere til forum end Bjarne.

Der er flere gange skrevet om, hvad man kan og må skrive på forum. Hvis der stilles krav til hvad man SKAL skrive, er der vist ikke mange medlemmer tilbage.
På et gratis og frivilligt forum, kan man give, og håbe på at få viden, men man kan på ingen måde forlange at få det.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
SYSADMIN = ON
forum er frit det er frit at dele der er ikke krav til at man skal skrive eller dele.

jeg laver kurser og underviser hvis nogen kommer til mig fortæller jeg dem gerne hvordan jeg laver mine ting. jeg har ikke opfundet det alligevel(for der er sikkert nogen der har lavet det i 1782 først) jeg har bare fundet min måde at gøre det på og nogen af de metoder er meget effektive fordi jeg skal tjene mine penge på det men hvis nogen sprøger mig til det herinde deler jeg det gerne ud, det kunne jo nemt være at der var nogen der havde en bedere og hurtigere måde at gøre det på.

hvis der er nogen (læs her myntet på alle) der vil blive pigesure og melde sig ud kan jeg ikke gøre noget ved det, men jeg vil gerne gøre hvad jeg kan for at det ikke sker for det er der ikke nogen der vinder noget som helst ved. brug nogen gange 2 par briller til at læse et indlæg hvis det falder dig anstødeligt det kan være det bare er måde personen formulere sig på.

jeg har designet en snemand i år som har solgt sindsygt godt. den har jeg ikke nået at få på forum men den kommer da på i det nye år for der er helt sikkert andre der nakker den og fred være med det. Humørfuglen er et rip off hatte er et rip off den mønster beskyttede lyssestage i bahne er et rip off (jeg har billeder fra 1920 af den) jeg strammer da bare ballerne og finder på noget nyt.

lade den hvile der. Hvis i har noget så brug min pb.

SYSADMIN = OFF

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
At en person der afholder et seminar, eller et kursus siger at der ikke må laves video eller billeder ... så er det bare sådan det er. Så er der jo ikke nogen der lige kan aflure hvordan det ene eller andet er lavet.
Jeg kan huske at jeg lavede en video i Oddense for nogle år siden, hvor blandt andet Stig optrådte med drejebænk, jern og flyvende skåldele. Stig vender jeg tilbage til, lidt senere i teksten.
I den sidste del af videoen havde vi en japansk trædrejer der viste noget af den vildeste drejeteknik jeg har set ... han forlangte da heller ikke, at vi ikke måtte vise videoen til andre. (Prøv i øvrigt at efterligne hans teknik.)

At dele viden her på forum, står jo alle frit for. Man kan dele ud, eller lade være. At holde en smule viden tilbage er vel heller ikke så slemt. Vi har vel alle nogle særheder, eller små tryllerier vi ikke lige tænker på, kan være til gavn for andre.

Når jeg tænker på en som Stig, der i begyndelsen her på forum havde noget af sit levebrød som trædrejer, og hvad han har delt ud af viden som alle har kunnet få del af ... tja, så fatter jeg slet ikke denne debat. Stig har om nogen, delt ud af sin profesionelle viden. Både om det at dreje, og ikke mindst hans vilje til fortælle en masse om træ, og at forære smukt træ væk.

Unskyld mig mine ord, men at en der afholder et kursus ikke vil have sin viden spredt, det fatter jeg bare ikke. Det er jo ikke hverken raket- eller atomteknologi vi har fat i.

At kalde trædrejning for kunst, lyder lidt hult for mig. At noget der er drejet og bearbejdet på den ene eller anden måde er smukt og flot, er en helt anden sag.

Så kære medlemmer på forum - del ud af jeres viden.

Jeg får nok hug for dette indlæg, men jeg har brede skuldre og kan nok bære det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kaj Petersen skrev:
Jeg får nok hug for dette indlæg, men jeg har brede skuldre og kan nok bære det.

Kai,

Du får i hvert fald ingen hug herfra. Der er tradition for at dele ud af sin viden i hele verdens samfund af trædrejere. Det gælder både professionelle og amatører - gode som ikke så gode. Samtidigt er der også en tradition om at dele med andre drejere hvad man måske har rigeligt af og andre ikke så meget.

Så vidt jeg ved, er der ingen professionel drejer, som har taget skade af at dele af sin viden og erfaring. Honoratiores i vor interessesfære, som Richard Raffan og David Ellsworth, for ikke at glemme vor egen Bredsgård, alle viser med glæde hvad de kan og både underviser for penge, og lader sig filme uden nogen som helst restriktioner. Alt hvad de kan vise og fortælle hjælper os alle, men det bliver vi altså hverken til Raffan, Ellsworth eller Bredsgårde af.

Andre verdenskendte kunstnere, som Stradivarius, Leonado da Vinci etc. etc. alle havde elever - men det blev de hverken ringere eller fattigere af.

Verdensklasse drejerkunst, malerkunst, violinspil stc. stc. er ikke kun et spørgsmål om teknik, men talent, øvelse, erfaring og livsindstilling. Det er ikke helt sammenlignelig, men jeg er nok verdensmester i en meget snæver og begrænset form for handel/design/konstruktion og salg af nogle meget specielle anlæg. Jeg har brugt et helt arbejdsliv på at træne, uddanne, hjælpe andre til at forstå og bruge hvad jeg ved. Det har på intet tidspunkt gjort det sværere for mig at leve af mine talenter.

Pointen er denne: Det er at gå i alt for små sko at prøve på at gemme sin viden fra andre. Det er meget bedre at øse frit ud af sin viden, og dermed deltage i den videre udvikling og udveksling af idéer mellem andre i samme sfære.

Samtidigt er det nok en god anledning at ønske jer alle en rigtig Glædelig Jul, Happy Honneka, Forunderligt Solhverv og ønsket om et godt og helsebringende Nytår.

...............og glem ikke at sætte grød ud til drejernissen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg kan forstå, at der er flere der synes at jeg "nedgør" den frivillige indsats, respektiv "går i for små sko".
Jeg er selv 100% åben overfor andre mht til min viden og erfaring.
Jeg refererer gerne 99,9% af hvad jeg har lært af andre på kursus og lign.
Jeg har flere gange stillet mig gratis til rådighed ved demonstrationer og lign.
Jeg har med stor lyst deltaget i debatter her på forum.
Jeg har med stor lyst delt træ ud til højre og venstre.
Har med stor lyst vist både gode og dårlige projekter og velvilligt svaret på alle spørgsmål.
Jeg har blot plæderet for, at enhver har lov til at gemme den sidste promille af den nyerhvervede viden til sig selv i et stykke tid.
Ligegyldig, hvad I skriver, vil jeg ikke fortælle om en detalje, hvis en kunstner har bedt mig om at lade være.
Jeg holder altid hvad jeg lover, så i får billeder af en aberøv den 22. dec.
Derefter vil jeg overveje at overgå til passiv medlemsskab af dette Forum.
Jeg vil vedblive at være medlem, og alle I gode venner og hyggelige drejere jeg har lært at kende, kan selvfølgelig altid træffe mig på pb.
Selv "den glade, naive amatør" kan blive trådt så meget over "de for små Sko" at det gør ondt.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Det at holde sin viden for sig selv har nok været allermest udbredt hos børstenbindere. Selv i dag er der børstenbindere, som holder hemmeligt, hvordan hårene skal behandles. Det til trods for,at der næsten ingen professionelle børstenbindere er tilbage, og meget af deres viden forsvinder med dem.
Som det skrives her på forum et sted: viden er noget der bliver mere af ved at dele det ud.
Jeg ved godt, at dette måske ikke hører hjemme her, men jeg kunne ikke stå for sammenligningen

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjarne, jeg kan ikke se der er nogen der har angrebet dig personligt.

Mit indlæg var ment meget generelt, og absolut ikke et angreb på dig, din viden og kunnen.
Har du opfattet det som et personligt angreb, kan jeg kun beklage det meget.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Bjarne, det eneste af alt ovenstående, der KUNNE HAVE VÆRET et angreb på (også) dig var
formuleringen "Hvis ovenstående er en - mere generel holdning til dette med at dele ud af sin viden".
Det du selv skriver viser, at det IKKE din holdning. Altså er Bjørns ord IKKE et angreb på dig.

Læs nu Kajs ord, tag dem alvorligt og lad så det ligge...

OG SKULLE VI SÅ ALLE SAMMEN FOR S... se at få genoprettet den gode (jule-)stemning?????

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Tak for de mails jeg har fået.
Jeg har svaret personligt på dem og det gode julehumør er næsten vendt tilbage.
Jeg har også fået den første julegave, nemlig Nick Agars bog: Woodturning Evolution.
Heri beskriver han meget detaljeret, hvordan han laver bl a de ting, som Torben har vist.
I vil få svar på alle jeres spørgsmål ved at læse den.
Læg mærke til bogens titel. Hvis I ofrer det der svarer til 2 - 3 gode flasker vin, støtter I en drejer/kunstner der i høj grad medvirker til udvikling af vores hyggelige hobby.
Bjarne
P.s.: Jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom på, at bogen absolut ikke er for nybegyndere.
P.p.s.: Et kursus er til enhver tid at foretrække. Allans initiativ i Vordingborg kan anbefales.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]