@Torben.
>Kan vi blive enige om en prioriteret liste
Nej!
Og godt det samme, ellers var den øverste træsort på listen jo uopdrivelig

Men tanken er en god tanke-igangsætter.
For skåle-folket må elm stå højt på listen og de fleste af os drømmer vel om en kæmpestamme guldregn

I min lille niche med mine "tippers"/trommestikker er der dukket en helt ny stjerne op.
Vi taler jo spindeldrejning, og robinie og avnbøg er ikke de visuelt mest spændende træsorter
men de mekaniske egenskaber er udmærkede. Guldregnen i de ofte smalle stykker er både
smukt OG velegnet men for bare et par uger siden skar jeg et stykke ret medtaget syren op og
opdagede hvor kønt det bliver i drejet tilstand med fine, tøselilla striber.
Billede følger ovre i vise-frem inden så længe, men et stykke træ, der lænede sig op ad
brændespanden og ikke kunne give meget mere end et saltkar viste sig at være smukt i åretegning
kunne give en fin, glat overflade OG have præcis den rigtige kombination af vægt og fleksibilitet.
Jeg skal virkelig på jagt efter lidt tør syren og endnu mere med at få noget lagt til tørring.
Én til hitlisten: Hjortetakstræ! Efter at have set Allan Klosmagers svampe, så er jeg helt solgt til
det fine farvespil.
En anden er blomme og en tredje er vimmerfus-ahorn - gæt selv, hvor jeg har tabt kæben over dem
VH,
Lars
PS: Nej Stig, ikke en *færdig* liste, men lidt flere eksempler ville være inspirerende.