www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 14:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Kan vi blive enige om en prioriteret liste over træ.

Det ville være dejligt at vide hvor ivrig man skal være når en kollega for eksempel nævner at han skal fælde et valnøddetræ.

Min top ti (bedst øverst):

Valnød
Gulregn
Elm
Spidsløn
Pære
Ask
Eg
Birk
Mahogni
Bøg

Listen er lavet ud fra min begrænsede erfaring.

Er der nogen der vil bidrage med gode træsorter - jeg forestiller mig at vi måske kan ende med en liste på 50 sorter.

Mvh. Torben K

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Dit udgangspunkt er flawed ( hvad så det lige hedder på Dansk?)

Hvis du skal dreje en blokfløjte er pære langt bedre end valnød.

Hvis du skal dreje 100 balustre til en malet trappe er norsk skovfyr bedre end nogen af de arter, du nævner.

Hvis du skulle dreje en lille æske med gevind til de første pærer til automobillygter, som fandtes, så er buksbom nummer et.

Hvis du skal dreje en stor flad skål til at stille mælken i natten over, så du kan skumme fløden af næste morgen, kærne den til smør og sælge den til de smørhungrende englændere, er hestekastanie din ven.

Hvis du skal dreje et leje til skrueakslen på en gammel Hirtshals kutter er det nok pokkenholt, du skal bruge.

Jeg kunne fortsætte det her meget længe, men det morer sikkert kun mig selv.

Det jeg prøver at sige, på min sædvanlige høflige måde, er:

Du er nødt til at definere hvad du vil dreje, før du kan lave en liste over gode arter.

Jeg kan se på din liste at du tænker i skåle.
Men som jeg har sagt så ofte før, er der mange andre, mere eller i det mindste ligeså vigtige områder af drejning.

Bortset fra det er det et godt initiv!

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby
Jeg foreslår Taks, der er meget stabilt og med flot åretegning.

spånbunke

Geografisk sted: Juelsminde
Jeg kunne nu godt tænke mig at du gjorde listen færdig Stig, den var sjov at læse

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg er også på den stig bliv endelig ved ..

jeg er enig, opgaven og træet hænger sammen.

jeg ville eks nødig lave gevindæsker i fyrtræ fra laprisen, men laver gerne bordben i det..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
@Torben.
>Kan vi blive enige om en prioriteret liste

Nej! :mrgreen:

Og godt det samme, ellers var den øverste træsort på listen jo uopdrivelig :-)

Men tanken er en god tanke-igangsætter.

For skåle-folket må elm stå højt på listen og de fleste af os drømmer vel om en kæmpestamme guldregn :-)

I min lille niche med mine "tippers"/trommestikker er der dukket en helt ny stjerne op.
Vi taler jo spindeldrejning, og robinie og avnbøg er ikke de visuelt mest spændende træsorter
men de mekaniske egenskaber er udmærkede. Guldregnen i de ofte smalle stykker er både
smukt OG velegnet men for bare et par uger siden skar jeg et stykke ret medtaget syren op og
opdagede hvor kønt det bliver i drejet tilstand med fine, tøselilla striber.
Billede følger ovre i vise-frem inden så længe, men et stykke træ, der lænede sig op ad
brændespanden og ikke kunne give meget mere end et saltkar viste sig at være smukt i åretegning
kunne give en fin, glat overflade OG have præcis den rigtige kombination af vægt og fleksibilitet.
Jeg skal virkelig på jagt efter lidt tør syren og endnu mere med at få noget lagt til tørring.

Én til hitlisten: Hjortetakstræ! Efter at have set Allan Klosmagers svampe, så er jeg helt solgt til
det fine farvespil.

En anden er blomme og en tredje er vimmerfus-ahorn - gæt selv, hvor jeg har tabt kæben over dem :)

VH,
Lars
PS: Nej Stig, ikke en *færdig* liste, men lidt flere eksempler ville være inspirerende.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Må jeg foreslå at man anskaffer sig bogen af Villy E.Risør "Træhåndbogen" udgivet på Borgen forlag, ISBN 87-418-2845-3.

Mit første eksemplar fik jeg foræret af Villy Risør selv i 1971, og den er simpelthen blevet slidt i laser. Mit nuværende eksemplar er 2'udgave fra 1980, med nogle tilføjelser i forhold til den originale udgave.

Bogen udkom første gang i 1966, og den har været min "Bibel" udi den svære kunst omkring kommersielle træsorter igennem et langt liv i træindustrien.

Der er godt nok ingen billeder i bogen, men gode korte beskrivelser med både de kommersielle navne såvel som de botaniske.

Alt i alt indeholder bogen beskrivelser af 530 træsorter.

Bogen kan bestilles over internettet, ligesom man kan finde uddybende beskrivelser af et utal af træsorter på internettet bare man kender det Kommersielle eller botaniske navn på den træsort man ønsker foto/viden om.

God fornøjelse

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Jeg kan godt se alle udfordringerne - jeg synes bare godt jeg kunne bruge sådan en lille forsimplet pixi-bog oversigt.

Hvad nu hvis vi udvider konceptet lidt og til hver træsort giver en beskrivelse og en karakter fra 1 til 10 på parametrene:
-Egnethed til tværdrejning
-Egnethed til langsdrejning
-Sandsynlighed for spændende ved
-Bearbejdningsvenlighed
-Evne til at modtage detaljer
-Færdig overflade
-Tørringsvenlighed
-...

(Listen med parametre skal naturligvis bearbejdes)

Så kunne vi sætte det ind i et regneark og sortere på parametrene.

Er det en dum ide?

mvh Torben K

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det er jo næsten som at skrive en prioriteret liste for valg af en ny kæreste. Hvis du prøver at følge den slavisk, så bliver det aldrig til noget.

Med hensyn til valg af træ, så har jeg kun én sort at kommentere: Glem alt on pil, det er næsten ikke andet en vand og revner.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Stig jeg syntes også at du skulle blive ved - hvis ikke det er morsomt så er det helt klart lærerigt.

Måske man kunne adder en karakter til om det er begynder-træ eller for øvet. Jeg har (og er) bange for ikke at være god nok til et stykke træ. Dvs. jeg ville være ligeglad med at ødelægge (form, teknik, slibning osv) et stykke rent lige stykke bøg, men jeg ville ærgre mig meget hvis mit tørre stykke blommetræ gik op i fejl eller mit svampeangræbet bøg (flotte sorte aftegninger).

Ellers fed ide - dog vil jeg ikke kunne være kyndig udi mange træsorter eller deres egenskaber. Men kunne man lave det som en afstemning. Altså man kunne gå ind på en træsort man har prøvet og give karakteren sammen med alle i andre - så bliver det en gennemsnitlig holdning der fremkommer - bare en ide. Fx. Guldregn er da meget pænt når man lige har givet det den sidste olie (læs: voks, lak, olie ol), men når det har stået et år eller to så er det da lige til brændeovnen - lige min mening om det. Elm super flot - lige min mening om det, osv. Så skulle listen være baseret på min mening ville den jo se meget anderledes ud end hvis det var en af i andres. Dette kunne også tale for en gennemsnitlig afstemnings meningsliste.

Nå men bare en ide....

Vi ses
Mogens
Ps Vi behøver IKKE at diskutere guldregn og des udsene, behandling ol. i denne tråd.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Der er jeg helt enig med Stig,et godt inlæg det kommer helt an på hvad man vil dreje og hvad man forventer af det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]