www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 08:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Bent K beskrev en måde at påføre fast voks med et stykke stof.. Jeg må anbefale køkkenrulle, og så klodsen direkte på træet over køkkenrullen. Hvis man kører med meget høje hastigheder risikerer man, at stoffet laver brændemærker i træet, og det er der ingen der er interesserede i, men det oplever man ikke med køkkenrulle, da man simpelt hen brænder nallerne, hvis det bliver for varmt.. det er specielt et problem ved kuglepenne..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Bjoern A skriver i et tidliger indlæg hvordan man blandet olie og voks .

det har jeg prøvet, med lidt (hel)

tog ca en dl olie og ca 5 procent voks.
varmede olien op til ca 60 grader og kom voks i lidt efter lidt
til det hele var en flydrndr væske,Lod det stå og køle af til det
var håndvarmt og kom det på flaske.

Hvis resten af husets beboer har en sart næse ,
vil jeg anbefale at det laves udendørs , hvis man ikke har et udhud som værksted

jeg har nok lavet bladingen lidt god for væsken blev til gele,
lidt bløder end vaceline.

Den er nem at påføer med en blød klod,uden at bænken snurrer.
trængrt ind i trært og lægger en fidtet overflade, efter en times tid
kan man ikke mærke den fittet overflade så meget.

De to olirlamper er drejet i sedertræ og påført min blanding .

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej steffen,

Helt enig, det er nok best at "kokkerere" i det fri. Hvis du ønsker en mere "letflydende" væske, kan du tilføje 5-10 % fransk terpentin (det lugter også, men du behøver ikke varme op igen for at blande terpentinen i ;) )
Det ser ud til at du har fået en fin glans frem, fortæller du lidt om det færdige resultat når de er fuldt hærdet og polleret :?: :?:

Venligst husk, at når du pollere dem, bør de ikke blive varme, kun så "håndlunkne" at voksen "smørrer ud" og trænger ind i træet. Tungolien skal nok lave en god hærdet overflade.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Skal nok følge op på det ,jeg lader det stå et par dage inden jeg efterbehandler.
Hvis jeg får en tilfreds overflade beholder jeg min gele.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så er der blevent håndpoleret med en blød klid,
man får en glat men ikke blank overflade.
om det er indbildning ved jeg ikke , men jeg
syntes at trædes farver træder tydliger frem
end hvis man bruger en andet forn for olie..

jeg har lavet et forsøg med en troldhassel
der kan man tydelig se farverne i træet,
men med en mat overflade.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Steffen,

Smag og behag er jo heldigvis forskellig, men jeg selv syntes at netop den silkematte - men fine og glatte overflade - med den dybe farvetone bringer det bedste op i træet/det drejede emne.

Flot er trolden blevet :) :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnB skrev:
Det er enormt facinerende at naturen giver os sådan et farvespil i et stykke træ. Jeg håber at du viser det færdige resultat.

Her er det færdige resultat 12 / 7 08. i billeder

håbløs træ krammer
Brugeravatar

flere billeder

håbløs træ krammer
Brugeravatar

her er den færdig , behandlet med kinesik træolie med voks

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Steffen,

Det er godt nok et spændende stykke træ, og det må have været lidt svært at dreje i. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Steffen: Lækkert, lækkert - sikken et farvespil. :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnB skrev:
Steffen: Lækkert, lækkert - sikken et farvespil. :D

Man har da lov at være heldig engang imellem
håber så at den beholder formen .

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Hej igen :)

Vover lige pelsen at, blande mig lidt, selv om jeg er grøn, min plan med trædrejning var at udnytte min "erfaring" med drejning, men har nu fundet ud af at der er meget vid forskel på drejning i stål / jern og... også trædrejning, men det har ikke afskrækket mig - endnu ;)

Men jeg vil også gerne dreje skåle i til mine bonsai og andre små mærkværdige planter, så til overflade behandling har jeg studeret (på moderne dansk) surfet på nettet, og har fundet dette:

http://www.linolie123.dk/shop/frontpage.html

Her forhandler de det som, jeg mener er kinesisk lak (ret mig endeligt) nemlig Tonkin lak som er vandbestandigt - når det hærder op,

og - selv om det i de fleste tilfælde, i dette forum er vist hvor smukt det ser ud når, træets årer virkelig kommer frem, vil det selvfølgelig være en dødssynd, men denne Tonkin-lak, som linolie 123 sælger, kan pigmenteres, så det vil kunne benyttes til mindre pæne træsorter - hvis der findes sådanne.........

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej jens,

Problemet med holdbarheden af træskåle med planter i er hovedsageligt forårsaget af det naturlige indhold af jordbakterier/svampe etc som er en naturlig del af omsætningen i jord/muld/vækstmedie - ikke så meget vand/fugt som sådan, selvom vand/fugt er en forudsætning for at jorden/mulden kan bruges til plantevækst.

I, feks. Indonesien har jeg set mange Bonzai planter i træskåle, men altid med en "inderskål" i glaseret ler, eller i "billige" tilfælde en plast container.

Systemet var såmend ganske fixt lavet ved at lerskålen/plast containeren var forsynet med et "afløb" i bunden så jorden ikke blev "sur".

Du kan sikkert finde noget om dette emne på internettet.

ps.: Linolie er det rene "Guf" for svamp/bakterier i jorden, og vil blive "spist" meget hurtigt. Træet vil også blive misfarvet meget hurtigt (typisk sortfarvet) fordi der ikke er fungicid til stede - men det ville jo også slå planten ud, ikk :(

pps.: Jeg har set masser af relativt flade skåle med diameter op mod 50-60 cm drejet i teak og lignende resistente træsorter, hvor Bonzai planten voksede direkte i jordlag som måske var max 5-10 cm dybt, men hvor man så vandede/fugtede måske flere gange pr. dag.

Jeg fik fortalt at disse skåle kunne holde op mod 15-20 år under tag, og at man brugte "omplantning" fra en træskål til en anden som en del af vækstkontrollen for træet.

god fornøjelse ;)

lille spån
Brugeravatar

Hej Bjørn,

Tak for dit indlæg, det er meget brugbart.

Hvis man køber en "færdig" bonsai-jord-blandning hos en seriøs forhandler af bonsai og tilbehør til disse, kan man som regel stole på at denne jord er steril, men ellers kan man give jorden / blandingen en tur ovn/microovnen, og derved selv strireliserer denne.

(hvilket jeg desværre ikke har været så nøje med - samt at, jeg har været sløset med at, hjemtage billige bonsai fra fx. Føtex - her er der også masser af skrammel jorden, og skal derfor have nyt jord så hurtigt som muligt, hos mine sukkulenter, er der svamp i stort set dem alle - p.g.a. en dårlig kaktusjord, men prøver at, bekæmpe denne med et svampemidel).

Men med hensyn til vandbestandigheden - hvis man skal tro 123 linolie´s oplysninger, så har det jo været brugt som skibslak af den franske marine i rigtig mange år.

Men alt vil blive afprøvet,

PS! venter stadig! :cry: GAAAAAAAAB!
og i næste måned får jeg en (brugt) men fin høvelbænk, i fødselsdaggave af svigermor :P

Senest rettet af Jens F 22 okt 2008, 23:41, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

jeg syntes der er en kollosal forskel mellem et fransk krigsskib og Bonzai jord, og jeg er ganske overbevist om at selv krigsskibet vil gå hurtigt til hvis det kom i kontakt med jord bakterier istedet for det blå ocean. :)

lille spån
Brugeravatar

1
Hej Bjørn og andre på denne tråd,

Jeg tror at, i blander 2 slags olier sammen, Tonkin-lakken er en meget gammel kinesisk træolie der giver glans 100 denne her: http://www.linolie123.dk/shop/tonkinlak ... 7079p.html

Også, denne - som vist nok som Bjørn, ganske rigtigt skriver, er baseret på et stort indhold af linolie:
http://www.linolie123.dk/shop/kinesisk- ... 605c1.html

Men er ved at undersøge sagen :)

Prøv at læs under den første - det om den franske marine - den kan benyttes både på træ og stål. Og den kan modstå at grundmaterialel udsættes for rimelig store tryk og vridninger.

Jeg har endnu ikke - desværre -fået muligheden for at prøve nogen af dem - men har set min gamle far rode med disse finulige materialer - til min mors store fortrydelse - hun manglede ind i mellem nogen nylonstrømper :lol: når han eksperimenterede.
- og som kuriosum, så blev det gamle strygejern spændt op i skruestikken, så man kunne smelte schellak (er ikke helt sikker på stavemåden) så det kune ikke bruges på hvide skjorter bagefter......

Men har lært en unoder herfra - hehe - skal også øve mig i imiteret marmor.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Jens

Tonkin lakken er godt nok en gammel type lak, men der laves stadig meget store mængder af den i Kina, hvor den i vid udstrækning bruges til de flotte røde farver som traditionelt bruges.

jeg har selv været i et bjergområde i Fujian provinsen hvor de kæmpefyrretrær som man udvinder harpiks fra, vokser.

Det er et imponerende syn at se hvor meget disse trær kan levere, og jeg fik fortalt at man kan "dræne"dem i flere hunrede år. Når de så bliver "for gamle" fældes de i ca 2 m højde, og bliver så podet med en spiselig svamp som man så høster i rigtig mange år, indtil stubben er næsten forsvundet helt.

Tonkin lak er særdeles resistent, men, har stadig det samme problem som alle andre lak/olie typer, at det træ som den påføres IKKE er lige så modstandsdygtigt som lakken, og så sker reaktionen med fugt/bakterier/svampe i "bindelaget" mellem lak og træ alligevel. På skibe hvor lakken udsættes for salt/sol/fugt/udtørring ser man at træet (i mange tilfælde Teak) bliver gråt i farven under lakken over tid, og så må man begynde forfra med at slibe i bund for at få en frisk ny glød og farve.

Det betyder også at hvis du ønsker at dreje træfade/Bonsai krukker og behandle dem med f.eks Tonkin lak, må du påregne at skulle igang med et større vedligeholdelsearbejde over tid (det er vel også derfor man så tit ser anvendelsen af f.eks glaserede inderskåle i ler - så skal man ikke reparere helt så meget på træskålene :) ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hvad med at forsøge at dreje bonzai skåle eller fade i robinie.

Robinie skulle efter sigende være meget modstandsdygtig overfor jord, bakterier og vand.
Det bliver i alle tilfælde benyttet meget til hegnspæle og andet udendørs træværk.

lille spån
Brugeravatar

Hej igen Bjørn og Kaj :)

Først Bjørn, tusind tak for en spændende og uddybende forklaring - meget interessant - og Kaj tak for tippet, er det så ikke "bare" om at finde den rette kombination af træ og lak :)

Forresten Bjørn, hvor tit tror at, du man skal efterbehandle alm. træ ? en bonsai bliver plantet om ca. 1-2 gange om året, og i nogle tilfælde skal de jo have en større skål, og da man - af hensyn til udtørringen af rødderne - ikke skal være forlænge om en omplantning, så er det en god ide at have mange skåle.

PS! hvis der er nogen der undre sig over at Bjørn bruger Z i bonzai, og jeg bruger S i Bonsai:
Jeg kan ikke komme med en fornuftig forklaring, men jeg er medlem af Dansk Bonsai Selskab DBS, og en lokal klub Keyaki Bonsai, her staves bonsai med S, men det betyder ikke at Bjørn´s metode er forkert. EBA = Eurpean Bonsai Association, så på engelsk er det også med S. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Jens og Kaj,

Om Bonzai staves med Z eller S ved jeg faktisk ikke, men husker fra mange år tilbage i Japan at det var stavet med Z - når japanerne skulle skrive BonZai med vore bogstaver. Derfor er det jo ikke sikkert at det staves/udtrykkes på samme måde med deres/kinesiske tegn. ;)

Kaj: det er rigtigt at Robinie, og for den sags skyld Eg og mange andre træsorter er gode til at modstå kontakt med jord. F.eks. er den Australske Jarra (Kæmpemæsigt og meget rødt træ) brugt i udbredt grad til sveller i England før i tiden, ligesom Eg er blevet udbredt anvendt.

Problemet med så at sige alle træsorter er at der sker en kraftig nedbrydning i jordfladens top, hvor fugt/udtørring/nærringsomsætningen er størst, og her er bakterier og svampe mest aktive (muldlaget/Husmus). Man ser jo ofte at nedgravede stolper "brækker" lige i jordskorpen, mens resten, både under - som over jorden er sunde og fine.

Det er nok præcist derfor at Bons(z)ai skålene har et problem, netop fordi vækstjorden er næringsrig (for svamp/bakterier), og at der er varierende fugt tilstede som fremmer næringsomsætningen - og så er svampen/bakterierne ligeglade med hvor maden kommer fra, det kan ligesågodt være træet i skålen som næringsstofferne i jorden.

Det der med at skifte jorden 2 - måske flere gange om året har jeg hørt om, og fik forklaret af en pasioneret Bons(z)ai Indonesisk kineser (hans kinesiske navn var Ming som betød Kejser, men i Indonesien må man ikke bruge Kinesiske navne, så han havde også et Indonesisk navn til daglig brug).

Han og fruen brugte "oceaner" af tid på Bonsai planter, og netop omplantning skulle være en væsentlig parameter for at få planten/træet til at vokse så langsomt som man ønsker, og dermed er det jo (for dem) et mål i sig selv at "nusse" omkring planterne så nogen af dem måske bliver ældre end dem selv, og så går i arv.

Jeg fik engang et stykke af en Bonsaistamme af en Fyr (Pinus Sylvestia) som var så tætvokset at man skulle se årringene under microskop. Så vidt jeg husker var stammer omkring 130 år da der skete et eller andet, og den gik ud :(

Stykket havde en diameter på omkring 6 cm, og det stykke jeg fik var omkring 8 cm langt.

Jeg havde stykket liggende i mange år, men har den ikke mere.

Ny bruger

Hej Steffen
Jeg har brugt den kinesiske olie gennem et stykke tid. Jeg køber den i Biltema til ca.70,- for en liter og jeg er meget tilfreds med den.
Jeg drejer kun i vådt friskfældet træ og giver olie i takt med at vandet fordamper ud af træet. Min seneste skål fik den sidste olie forleden. Den var helt tør og kunne ikke rigtig suge mere, så skålen blev tørret af med køkkenrulle og var gennem hærdet på 2 dage og stod en smule blank i overfladen. Der er linolie i bøtten også hvorfor en fedtet overflade står tilbage, hvis ikke det overskydende fjernes. Kludene er brandbare - men det er vist efterhånden alm. viden
Jeg kan kun anbefale tungolien fra Biltema
Vh. Søren

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Naturdrejeren: Velkommen til forumet .
Jeg er også tilfreds med kinaolien, jeg har blandet ca 15 0/0 Carnaubavox i, det giver en lidt hår overflade,
fruen i huset bryder sig ikke om lugten af olien, og den er lidt lang tid om at hærde af.

Jeg har lavet et forsøg med hvid vaselineolie med Carnaubavox i, det ser ud til at kunne bruges,
resultatet kommer senere, og så er lugten ikke så skarp.

Når du blander linolie i kinaolien, bliver træet så ikke lidt mørkere, det vil jeg helst undgå,
derfor bruger jeg lyst olie, og i nogen tilfælde lak.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Naturdrejeren skrev at hab brugte kinaolie fra biltema til våddrejning og
var meget tilfreds med den,
jeg har købt en dåse, den er noget tynder end den fra fyn, og lugten minimal,
jeg har prøvet den på en skål i ask , den giver en fin overflade , tørre hurtig,
jeg har også behandlet nogle træskafter , pudsningen har jeg sparet på.

Men men, jeg bliver varm i ansigtet og får hovedpine under bruen
den gav også rødmet hud på hænderne,

det jeg har tilbage vil jeg blande op i den inprenering jeg bruger til haveskuret.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Der har jo været en del snak om CA/BLO finish på det sidste. prøv at kigge lidt på : http://www.youtube.com/watch?v=orcgOf4siqc

Læg især mærke til det store afsugningsrør han har siddende tæt på emnet. Læg også mærke til at "klovnen" ikke bruger hansker, den blanding af CA-lim og olie er - for at sige det mildt ikke det mest sundhedsfremmene man kan foretage sig - og, forestil jer hvad der kan ske hvis han lige får CA-limen til at hænge fast igennem kluden til huden. AV-AV.

Mon han bruger maske???

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Tja, han burde have taget en tynd handske på.

Men som gutten oplyser, er det et stykke papir han brug, og hvis det griber fat sker det nok ikke det store ved det.
Hvis han havde brugt maske, kunne vi nok ikke have hørt hvad han sagde.
Det sug han har monteret burde kunne tage dampene fra CA'en, hvis ellers det var tændt.
Jeg bruger engang imellem CA til at stabilisere træ eller en knast jeg vil bevare.
Bruger engangshandsker, giver de par dråber CA der skal til, og forlader værkstedet en halv times tid,
med døre og vinduer åbne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]