hej Kaj,
Du har helt ret, vaner og erfaringer bestemmer jo hvordan man syntes tingene lykkedes best, og det er jo fordelen når man ikke er nødt til at finde den mest rationelle måde at dreje tingene på.
Nu nævner du et - syntes jeg du peger på et spændende emne:
Færdigdrejning uden pudsning.
Dengang - specielt teak var i fokus her i danmark, udviklede man pudse/lakkering/Olie metoder som jo viste sig særdeles rationelle og effektive. jeg har senere mødt disse metoder i stor stil på fabrikker i Sydøst Asien, og resultaterne var jo blevet endnu flottere end dengang vore forældre havde travlt med at fylde hjemmet med Teakmøbler.
En dag du får lyst, kunne du prøve følgende:
1: Sletdrejning med et MEGET skarpt jern, (På Guldregn betyder Omdr/Min meget - jo hurtigere desto bedre skær spånen. Guldregn træet "smørrer selv" hvis det ikke bliver varmt mens du drejer den sidste spån)
2: Påfør en gang en-komponent syrehærdende lak , glans 25-40, og puds med korn 240 når lakken er hærdet. (Denne laktype kan købes hos enhver farvehandel etc. jeg hat ikke selv erfaring med vandbaserede laktyper til dette formål, hvorfor jeg selv kun vil bruge opløsningsmiddelbaseret lak som befugter træet effektivt uden "bluming")
Puds kun let, så fiberrejsningen skæres ned.
3: Påfør Danisk Oil/Teak oil med en fnugfri klud, og lad den hærde op.
resultatet vil blive farver fra Guldregnen som "bare siger spar to" til det meste andet.
4: Når olien er gennemhærdet kan du pollere forsigtigt,, glansen vil blive omkring glans 40 (semi gloss/silkemat), men træets "Varme" farve vil blive rigtig fin.
Hvis du syntes kan du give en let mellemsligning med korn 240/320og en gang olie mere, men vær meget forsigtig med pudsningen - kommer man til at "varme" på den underliggende lak, vil det resultere i glansvariationer, som ikke er særskildt pæne at se på.
Prøv også denne metode på f.eks kirsebær, Jatoba, Ip'e og andre TÆTTE træsorter - det er flot når det er farver man går efter.

PS: Den idag så berømte Danisk Oil ( Som jo netop er "Teakolie")er jo faktisk udviklet helt tilbage i begyndelsen af 1950'erne til behandling af "Danish Design Teak look", og det var jo dengang et stærkt brud med hvordan "man " dengang lavede overfladebehandling af møbler.