BjoernA skrev:
Det vil nok være best at du udhulede træet så hurtigt som muligt, d.v.s mens det er så vådt som muligt, og inden det begynder at tørre ud i enderne.
En vægtykkelse på 1 cm er ok, og vil også hjælpe med til at sikre at træet ikke revner, hvis du bare husker at lukke enderne effektivt af med f.eks bivox. Påfør bivoxen i smeltet/flydende form, og gerne af flere gange, så du får en lagtykkelse på 2-3 mm.
Læg det udhulede træ til tøring, skyggefuldt og køligt i 3-4 måneder. derefter skulle træfuften gerne være nede på omkring 12-14 %RF, og så kan du lave en god limflade, og lime med f.eks en god PU-lim. F.eks Casco's PU-lim er fugthærdende, og behøver ikke ret megt tryk på limfugen for at lave en god limning. Du må bare regne med at limen skummer op, men skummet er let at fjerne når limen er udhærdet.
Vil der ikke være risiko for at træet slår sig hvis jeg lægger det til tørre efter udhulningen uden at lime det? Jeg erfarede med den første, at bare de par dage de lå til de var færdigudhulede gjorde at fladerne ikke passede helt sammen og måtte slibes til for at passe. Godt nok var det ikke meget, men jeg spekulerer på hvor meget det vil kunne nå at slå sig på et par måneder?
BjoernA skrev:
Når du limer den sammen, bør du kunne etablere et spændetryk pr. ca. 10-12 cm's afstand, hvor du også bør sikre at du får etableret tryk umiddelbart ved enderne.
Start med at sætte MIDTEN af længden under tryk, og sæt så skruetvingerne på ud fra midten. Lad være med at spænde for hårdt, bare nok til at du kan se at limfugen er HELT tæt - også midt imellem 2 skruetvinger.
Lad være med at bruge linolie/tungolie - eller andre olietryper til overfladebehanlingen. Bi-vox er langt bedre da den ikke hærder, men bevarer sin naturlige flexibillitet, det gør olierne IKKE på samme måde. (man var absolut ikke tilfreds med klangen som man fik hvis man brugte "moderne" olier etc.)
Den første er behandlet indvendigt for at minimere svampesporer som jo vil trives med den fugt der vil komme når man blæser ind i den. Udvendigt brugte jeg olien for at få farverne til at hænge, da olien holder bedre på dem end vand.
Den jeg skal i gang med nu havde jeg tænkt ikke skulle dekoreres, men have træets eget look, måske poleres så struturen i træet træder lidt mere frem.
Du nævner overfladebehandling med bivoks - hvordan får jeg et pænt resultat?
BjoernA skrev:
Jeg har set disse morsomme instrumenter blive fremstillet af de lokale ved Geelong og også nord for Brisbane. Der brugte man grene af bl.a Bluegum, hvor man "gravede" kernen ud.
Nogle var ca. 10 -12 cm i diameter, nogle op mod 20 cm, nogle ca. 1 m lange, nogle op mod 3 m lange. Smukt dekoreret - og al efterbehandling blev lavet med bi-vox. Dekorationerne blev først brændt ind i træet, og efterfølgende malet med okkerfarver.
God fornøjelse

en "ægte" didgeridoo er jo bearbejdet af naturen, man bruger eucalyptustræer som er udhulet af termitter, eller whiteants som aboriginierne kalder dem. Så en didgeridoo er for dem en gave fra naturen som man høster.
De kan være utroligt flot dekoreret, lige fra enkle dekorationer til de mere komplicerede, men ens for dem er at det er efter gamle traditioner, både hvad farvevalg og motiver angår.