www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Havndal
jeg faldt over dette forum og har set jeres fantastiske arbejde, utroligt flotte ting i kan udrette med træ.

Jeg drejer ikke selv, men har fundet mange spændende indlæg omkring træ her, og derfor oprettede jeg mig som bruger, da jeg nok selv har lidt spørgsmål som jeg tror kan besvares her.

Sagen er den, at jeg for et stykke tid siden begyndte at spille på didgeridoo, og har selv begået en enkelt. Lidt om den kan ses på dette link.

Nu har jeg fået en tynd ahornstamme, ca 2m lang, ca 6-8 cm i diameter i den tynde ende og ca 16-18 i den tykke ende, som jeg fandt i vores lokale skov, hvor den var knækket i roden efter møde med en tung skovmaskine. Træet er ikke dødt og tørt.
Mit spørgsmål til jer er så, om jeg risikerer revner i træet hvis det gennemskæres, udhules (væggen bliver ca 1 cm tyk) og limes sammen igen?
Den jeg har lavet i linket er ikke tørret på anden måde end at grenen lå på et stykke mark, altså udsat for vind og vejr. Den er behandlet efter den er færdiglavet med træolie der indeholder lindolie og tungtræolie

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Michael,

Det skulle sagtens kunne lade sig gøre uden at den revner - men du må nok sørge for at forsegle endetræet med et eller andet, da der ellers vil opstå revner i enderne. Årsagen er at vandet forsvinder hurtigere fra endetræ, så det svinder hurtigere end det gør i midten af grenen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger
Brugeravatar

Agerbundsen skrev:
Hej Michael,

Det skulle sagtens kunne lade sig gøre uden at den revner - men du må nok sørge for at forsegle endetræet med et eller andet, da der ellers vil opstå revner i enderne. Årsagen er at vandet forsvinder hurtigere fra endetræ, så det svinder hurtigere end det gør i midten af grenen.

mange tak for dit svar, så vil jeg kaste mig ud i projektet.
Vedr. forseglingen, kan jeg vente til jeg har udhulet og hvad er godt at forsegle med?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Lyder som et skægt projekt.
Forsegl enderne med voks eller paraffin eller bed én her fra forum hjælpe dig med en kop Anchor Seal,
det er noget stads der er specielt brygget sammen til formålet. Man forsegler nogle centimeter op ad
siderne også.
VH,
Lars
Odense

håbløs træ krammer
Brugeravatar

PS: Du kan da lidt af hvert med træ! At dømme efter billedet, du linker til,
træner du agility med din didgeridoo! Respææækt! :mrgreen:

Ny bruger
Brugeravatar

tak for input. Jeg har bivoks liggende, så det vil jeg bruge.

Træ er ike så agilityegnet, det er lidt stift at få gennem tunnel og slalom, så det lader vi vores hunde om :!:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det vil nok være best at du udhulede træet så hurtigt som muligt, d.v.s mens det er så vådt som muligt, og inden det begynder at tørre ud i enderne.

En vægtykkelse på 1 cm er ok, og vil også hjælpe med til at sikre at træet ikke revner, hvis du bare husker at lukke enderne effektivt af med f.eks bivox. Påfør bivoxen i smeltet/flydende form, og gerne af flere gange, så du får en lagtykkelse på 2-3 mm.

Læg det udhulede træ til tøring, skyggefuldt og køligt i 3-4 måneder. derefter skulle træfuften gerne være nede på omkring 12-14 %RF, og så kan du lave en god limflade, og lime med f.eks en god PU-lim. F.eks Casco's PU-lim er fugthærdende, og behøver ikke ret megt tryk på limfugen for at lave en god limning. Du må bare regne med at limen skummer op, men skummet er let at fjerne når limen er udhærdet.

Når du limer den sammen, bør du kunne etablere et spændetryk pr. ca. 10-12 cm's afstand, hvor du også bør sikre at du får etableret tryk umiddelbart ved enderne.

Start med at sætte MIDTEN af længden under tryk, og sæt så skruetvingerne på ud fra midten. Lad være med at spænde for hårdt, bare nok til at du kan se at limfugen er HELT tæt - også midt imellem 2 skruetvinger.

Lad være med at bruge linolie/tungolie - eller andre olietryper til overfladebehanlingen. Bi-vox er langt bedre da den ikke hærder, men bevarer sin naturlige flexibillitet, det gør olierne IKKE på samme måde. (man var absolut ikke tilfreds med klangen som man fik hvis man brugte "moderne" olier etc.)

Jeg har set disse morsomme instrumenter blive fremstillet af de lokale ved Geelong og også nord for Brisbane. Der brugte man grene af bl.a Bluegum, hvor man "gravede" kernen ud.
Nogle var ca. 10 -12 cm i diameter, nogle op mod 20 cm, nogle ca. 1 m lange, nogle op mod 3 m lange. Smukt dekoreret - og al efterbehandling blev lavet med bi-vox. Dekorationerne blev først brændt ind i træet, og efterfølgende malet med okkerfarver.

God fornøjelse ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Det vil nok være best at du udhulede træet så hurtigt som muligt, d.v.s mens det er så vådt som muligt, og inden det begynder at tørre ud i enderne.

En vægtykkelse på 1 cm er ok, og vil også hjælpe med til at sikre at træet ikke revner, hvis du bare husker at lukke enderne effektivt af med f.eks bivox. Påfør bivoxen i smeltet/flydende form, og gerne af flere gange, så du får en lagtykkelse på 2-3 mm.

Læg det udhulede træ til tøring, skyggefuldt og køligt i 3-4 måneder. derefter skulle træfuften gerne være nede på omkring 12-14 %RF, og så kan du lave en god limflade, og lime med f.eks en god PU-lim. F.eks Casco's PU-lim er fugthærdende, og behøver ikke ret megt tryk på limfugen for at lave en god limning. Du må bare regne med at limen skummer op, men skummet er let at fjerne når limen er udhærdet.

Vil der ikke være risiko for at træet slår sig hvis jeg lægger det til tørre efter udhulningen uden at lime det? Jeg erfarede med den første, at bare de par dage de lå til de var færdigudhulede gjorde at fladerne ikke passede helt sammen og måtte slibes til for at passe. Godt nok var det ikke meget, men jeg spekulerer på hvor meget det vil kunne nå at slå sig på et par måneder?

BjoernA skrev:
Når du limer den sammen, bør du kunne etablere et spændetryk pr. ca. 10-12 cm's afstand, hvor du også bør sikre at du får etableret tryk umiddelbart ved enderne.

Start med at sætte MIDTEN af længden under tryk, og sæt så skruetvingerne på ud fra midten. Lad være med at spænde for hårdt, bare nok til at du kan se at limfugen er HELT tæt - også midt imellem 2 skruetvinger.

Lad være med at bruge linolie/tungolie - eller andre olietryper til overfladebehanlingen. Bi-vox er langt bedre da den ikke hærder, men bevarer sin naturlige flexibillitet, det gør olierne IKKE på samme måde. (man var absolut ikke tilfreds med klangen som man fik hvis man brugte "moderne" olier etc.)

Den første er behandlet indvendigt for at minimere svampesporer som jo vil trives med den fugt der vil komme når man blæser ind i den. Udvendigt brugte jeg olien for at få farverne til at hænge, da olien holder bedre på dem end vand.
Den jeg skal i gang med nu havde jeg tænkt ikke skulle dekoreres, men have træets eget look, måske poleres så struturen i træet træder lidt mere frem.
Du nævner overfladebehandling med bivoks - hvordan får jeg et pænt resultat?

BjoernA skrev:
Jeg har set disse morsomme instrumenter blive fremstillet af de lokale ved Geelong og også nord for Brisbane. Der brugte man grene af bl.a Bluegum, hvor man "gravede" kernen ud.
Nogle var ca. 10 -12 cm i diameter, nogle op mod 20 cm, nogle ca. 1 m lange, nogle op mod 3 m lange. Smukt dekoreret - og al efterbehandling blev lavet med bi-vox. Dekorationerne blev først brændt ind i træet, og efterfølgende malet med okkerfarver.

God fornøjelse ;)

en "ægte" didgeridoo er jo bearbejdet af naturen, man bruger eucalyptustræer som er udhulet af termitter, eller whiteants som aboriginierne kalder dem. Så en didgeridoo er for dem en gave fra naturen som man høster.
De kan være utroligt flot dekoreret, lige fra enkle dekorationer til de mere komplicerede, men ens for dem er at det er efter gamle traditioner, både hvad farvevalg og motiver angår.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vil der ikke være risiko for at træet slår sig hvis jeg lægger det til tørre efter udhulningen uden at lime det? Jeg erfarede med den første, at bare de par dage de lå til de var færdigudhulede gjorde at fladerne ikke passede helt sammen og måtte slibes til for at passe. Godt nok var det ikke meget, men jeg spekulerer på hvor meget det vil kunne nå at slå sig på et par måneder?

Du må, med garanti, regne med at skulle efterbearbejde limfladerne inden limning. Selv små tolerancer d.v.s > 0,1 mm, vil , også med garanti, resulterer i en vis svindrevnedannelse. havde der været tale om gran/fyr/tax/etc, var riskoen nok ikke helt så stor, men frugttræ, og andet hårdtræ svinder/kaster sig rimeligt meget, og tit for meget til at du kan lime sikkert.

Netop de kastninger du ser, er resultatet af den krympning som der sker når træet tørrer ud, og det svind vil, næsten med garanti, forårsage revnedannelse omkring en limfuge - hvis det da, i det hele taget vil lykkes for dig at lime vådt træ.

Man vil normalt vente med at lime/tildanne en limfuge til den "relative træfugt" er under 20%. De 20% er den naturlige grænse mellem "det frie vand/fugt" og "det bundne vand/fugt". Langt den største del at træets "krympning" sker ved fordampning af "det frie vand/fugt". Når træfugten kommer ned under 16% er "kastningen" meget lav, og riskioen for limfugefejl/ revnedannelse tæt ved limfugen reduceret væsentligt.

Specielt revnedannelse i den tætte omegn af en limfuge er en væsentlig risiko, og den er først elimineret når træets fugt kommer under 12% RF - for mange træsorter skal man enda under 8% RF for at sikre sig mod svind.

Den jeg skal i gang med nu havde jeg tænkt ikke skulle dekoreres, men have træets eget look, måske poleres så struturen i træet træder lidt mere frem.

Påfør Bi-voxen med en blød klud, efter at voxen er varmet op til "creme- konsistens" (Ca. 30-35 grader C). derefter poleres overfladen til voxen ligger jævnt og danner et tæt- men tyndt beskyttende lag.

Den første er behandlet indvendigt for at minimere svampesporer som jo vil trives med den fugt der vil komme når man blæser ind i den. Udvendigt brugte jeg olien for at få farverne til at hænge, da olien holder bedre på dem end vand.

Olie er ikke bedre en vand i denne sammenhæng, og specielt ikke når overfladen er beskyttet af vox.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Voks er kun et ret svagt anti-svampemiddel, men det beskytter ret
godt mod fugtoptagelse indvendigt, så jeg ville ikke være utryg.
Men som Bjørn pointerer, UNDGÅ at varme voksen kraftigt op.

VH,
Lars

Ny bruger
Brugeravatar

BjoernA skrev:

Du må, med garanti, regne med at skulle efterbearbejde limfladerne inden limning. Selv små tolerancer d.v.s > 0,1 mm, vil , også med garanti, resulterer i en vis svindrevnedannelse. havde der været tale om gran/fyr/tax/etc, var riskoen nok ikke helt så stor, men frugttræ, og andet hårdtræ svinder/kaster sig rimeligt meget, og tit for meget til at du kan lime sikkert.

Netop de kastninger du ser, er resultatet af den krympning som der sker når træet tørrer ud, og det svind vil, næsten med garanti, forårsage revnedannelse omkring en limfuge - hvis det da, i det hele taget vil lykkes for dig at lime vådt træ.

Man vil normalt vente med at lime/tildanne en limfuge til den "relative træfugt" er under 20%. De 20% er den naturlige grænse mellem "det frie vand/fugt" og "det bundne vand/fugt". Langt den største del at træets "krympning" sker ved fordampning af "det frie vand/fugt". Når træfugten kommer ned under 16% er "kastningen" meget lav, og riskioen for limfugefejl/ revnedannelse tæt ved limfugen reduceret væsentligt.

Specielt revnedannelse i den tætte omegn af en limfuge er en væsentlig risiko, og den er først elimineret når træets fugt kommer under 12% RF - for mange træsorter skal man enda under 8% RF for at sikre sig mod svind.

Påfør Bi-voxen med en blød klud, efter at voxen er varmet op til "creme- konsistens" (Ca. 30-35 grader C). derefter poleres overfladen til voxen ligger jævnt og danner et tæt- men tyndt beskyttende lag.

Olie er ikke bedre en vand i denne sammenhæng, og specielt ikke når overfladen er beskyttet af vox.

tak for dine guldkorn, kan se der er meget at lære, men jeg suger til mig.

Jeg kan godt se, når du fortæller det, at limfladebearbejdning bliver nødvendig, jeg har nok bare været heldig med den jeg har lavet, da den ligger helt fint i fugen efter jeg i andet forsøg brugte PU lim istedet for almindelig trælim.

Den bivoks jeg har er i plader fra vores lokale biavlerforretning, synes den skal være noget varmere før den er blødere end modellervoks i konsistensen.
Når den poleres, kan man polere den så den bliver blank?

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Hej Michael
Er den hund Super er det ikke den Kim havde ;)
mvh Steen

Ny bruger
Brugeravatar

steen viggo skrev:
Hej Michael
mvh Steen

jo, du har fuldstændig ret, det er Kims "gamle" hund.

Bjerg af spåner

michael_moesby skrev:
steen viggo skrev:
Hej Michael
mvh Steen

:lol: du kan ikke bare "snige" dig rundt her :lol:
Ps. er bedre kent som "Steen med Mille" :)

Ny bruger
Brugeravatar

steen viggo skrev:
michael_moesby skrev:
steen viggo skrev:
Hej Michael
mvh Steen

:lol: du kan ikke bare "snige" dig rundt her :lol:
Ps. er bedre kent som "Steen med Mille" :)

det kan jeg åbenbart ikke :D
er ikke helt sikker på jeg helt kan placere dig?

Bjerg af spåner

Det er en del år siden :( jeg har været ude sidst
ps hils Lone

Ny bruger
Brugeravatar

steen viggo skrev:
Det er en del år siden :( jeg har været ude sidst
ps hils Lone

så er det da snart på tide du får strakt benene igen :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den bivoks jeg har er i plader fra vores lokale biavlerforretning, synes den skal være noget varmere før den er blødere end modellervoks i konsistensen.
Når den poleres, kan man polere den så den bliver blank?

Det kan meget vel være at temperaturen skal være højere før voxen bliver cremet, evt. smelter helt. Det der med at holde den "cremet" er såmænd bare så man undgår at brænde fingrene alt for meget. :)

Bivox er særdeles "taknemmeligt" at polerer op til en fin glans, men den glans kræver en del vedlgeholdelse - men det gør jo bare "patinaen" flottere ved brug over tid og mange fettede fingeraftryk. :) :) :)

Ny bruger
Brugeravatar

BjoernA skrev:

En vægtykkelse på 1 cm er ok, og vil også hjælpe med til at sikre at træet ikke revner, hvis du bare husker at lukke enderne effektivt af med f.eks bivox.

lige et tillægsspørgsmål: Hvor tyk kan jeg lade væggen være uden risiko for revner? I den smalle ende vil jeg nemlig gerne have en lidt smallere udhulning pga af lidt højere modtryk, så man ikke skal puste for meget ;-)
Muligheden er selvfølgelig også at jeg bruger bugthøvlen og tilpasser tykkelsen på stammen så jeg kan holde vægtykkelsen på ca 1cm.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis stammens yder diameter er f.eks 10 cm, vil en vægtykkelse på 2 cm sandsynligvis være ok, men heller ikke tykkere.

generelt kan man sige at en vægtykkelse på 10 % af emnets diameter er ok.

Ny bruger
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Hvis stammens yder diameter er f.eks 10 cm, vil en vægtykkelse på 2 cm sandsynligvis være ok, men heller ikke tykkere.

det lyder fint, det var netop omkring 2cm jeg havde i tankerne. Stammens diameter ligger på ca 8-10cm i det stykke hvor udhulningen skal være smallere.

Når du nævner 10%, er det så en tommelfingerregel for minimum eller maksimum tykkelse i forhold til stammens tykkelse?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

michael_moesby skrev:
BjoernA skrev:

det lyder fint, det var netop omkring 2cm jeg havde i tankerne. Stammens diameter ligger på ca 8-10cm i det stykke hvor udhulningen skal være smallere.

Når du nævner 10%, er det så en tommelfingerregel for minimum eller maksimum tykkelse i forhold til stammens tykkelse?

De 10% er nok nærmest et erfaringsmål træfolk har taget til sig som det nærmeste man kommer til at holde udtørringsrevner/spændinger på et minimum. Der er ikke noget i vejen for at det bliver lidt større eller mindre, man må prøve sig frem.

De var nok ikke så dumme i gammel tid. det var jo dengang al træbearbejdning foregik på naturens præmisser, så sådan cirka de 10% er blevet rettesnoren for mig igennem mange år.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tommelfingerreglen siger at vægtykkelsen skal vær 10% af diameteren - ingen officielle tolerancer. Det er dog klart at jo tykkere, desto større risiko for revner.

Hvis du tager et stykke træ og kikker på det fra enden, vil du se nogle år-ringe. Træet svinder i retningen af de ringe - du kan også sige at ringene kryber. Da det svinder lige meget i % af den oprindelige dimension, kan du se at ydersiden kryber mere end indersiden. I en ikke udhulet stamme kan du ikke undgå at træet flækker - det yderste bliver simpelthen for kort til at nå hele vejen rundt, så det går i stykker og laver en revne.

I et udhulet stykke, med en tynd væg er forkellen mellem længden af de ydre og indre ringe ikke så stor, og den inderst flade bliver komprimeret noget , så spændingen i det yderste ikke er stort nok til at der opstår en revne.

Det holder ike altid. Skørheder i træet kan få selv tynde vægge til at revne. Jeg har også oplevet en 12 cm tyk hasselstamme tørre helt ud uden at revne.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
BjoernA skrev:
[color=#0040BF]Man vil normalt vente med at lime/tildanne en limfuge til den "relative træfugt" er under 20%. De 20% er den naturlige grænse mellem "det frie vand/fugt" og "det bundne vand/fugt". Langt den største del at træets "krympning" sker ved fordampning af "det frie vand/fugt". Når træfugten kommer ned under 16% er "kastningen" meget lav, og riskioen for limfugefejl/ revnedannelse tæt ved limfugen reduceret væsentligt.

Jeg forstår ikke begrebet "relativ træfugt", gider du forklar det eller henvise til en definition? Jeg tror du vrovler, ellers har du ikke styre på det du skriver om?

Tak

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Til behagelig orientering:

Træ som er fuldt saftspændt difineres som indeholdene 100% fugt RELATIVT. D.v.s at forståelsen er således:

En vis del af den totale vægt udgøres af træets ved, resten består af vand og evt olier etc.

En Fugtmåling gøres derfor ved at Veje en prøve og umiddelbart tørre prøven. Forskellen i vægt (Før og efter divideret med før vægten x 100 giver en %-angivelse, som jo giver et direkte udtryk for hvad der kan fjernes fra tørstoffet. (Den præcise deffinition af træfugtmåling ved f.eks tørremetoden, kan læses på nedenstående link)

Udtrykket "Relativ eller på udenbysk Relative moisture content( RM) tage jo direkte hensyn til træets faktiske TØRSTOF (træets ved og IKKE fordampende komponenter, som varierer fra sort til sort og efter årstiden (vækst eller ikke vækst ))

Hvis ovenstående alligevel lyder for "vrøvlet" vil jeg henvise til f.eks. http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=156 , hvor emnet er ganske godt beskrevet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Beklager Allan men for alle os som er fag udannet tømre/snedker forstå vi det Bjørn prøver at forklar, men jeg forstå godt at det Bjørn skriver kan virke uforståelige for dem som ikke har en uddannelse ind for træ branchen, men du kunne med fordel søg på udtrykket på nettet, der er flere udmærket forklaringer som du kan brug timer på at læse :o :D altså hvis du ikke har bedre ting at brug dine tid på ;) ;) :idea:

Ny bruger
Brugeravatar

Det er da herligt man kan rage noget af jer garvede "træmænds" erfaring til sig, dejligt i vil dele jeres viden.

BjoernA skrev:

De 10% er nok nærmest et erfaringsmål træfolk har taget til sig som det nærmeste man kommer til at holde udtørringsrevner/spændinger på et minimum. Der er ikke noget i vejen for at det bliver lidt større eller mindre, man må prøve sig frem.

De var nok ikke så dumme i gammel tid. det var jo dengang al træbearbejdning foregik på naturens præmisser, så sådan cirka de 10% er blevet rettesnoren for mig igennem mange år.

I gammel tid var håndværkerne ikke så ringe endda, bare se hvor meget gammelt byggeri osv der stadig står, og meget af det er jo ret komplekse konstruktioner for deres tid.

Datidens folk havde jo også en bunke viden, som man tilegnede sig hovedsaligt ved egen erfaring, den slags ting "vidste man bare", hvor man i nutiden har systematiseret uddannelse hvor man kombinerer skole og praktik, men i dag er der jo så også en lang række af andre ting man som håndværker skal være inde i, reglementer osv.

Agerbundsen skrev:
Tommelfingerreglen siger at vægtykkelsen skal vær 10% af diameteren - ingen officielle tolerancer. Det er dog klart at jo tykkere, desto større risiko for revner.

Hvis du tager et stykke træ og kikker på det fra enden, vil du se nogle år-ringe. Træet svinder i retningen af de ringe - du kan også sige at ringene kryber. Da det svinder lige meget i % af den oprindelige dimension, kan du se at ydersiden kryber mere end indersiden. I en ikke udhulet stamme kan du ikke undgå at træet flækker - det yderste bliver simpelthen for kort til at nå hele vejen rundt, så det går i stykker og laver en revne.

I et udhulet stykke, med en tynd væg er forkellen mellem længden af de ydre og indre ringe ikke så stor, og den inderst flade bliver komprimeret noget , så spændingen i det yderste ikke er stort nok til at der opstår en revne.

Det holder ike altid. Skørheder i træet kan få selv tynde vægge til at revne. Jeg har også oplevet en 12 cm tyk hasselstamme tørre helt ud uden at revne.

Jeg vil endnu en gang udtrykke min glæde ved den erfaring og viden man kan finde på dette forum, også selv om man ikke selv drejer.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
BjoernA skrev:
Til behagelig orientering:

Træ som er fuldt saftspændt difineres som indeholdene 100% fugt RELATIVT. D.v.s at forståelsen er således:

En vis del af den totale vægt udgøres af træets ved, resten består af vand og evt olier etc.

En Fugtmåling gøres derfor ved at Veje en prøve og umiddelbart tørre prøven. Forskellen i vægt (Før og efter divideret med før vægten x 100 giver en %-angivelse, som jo giver et direkte udtryk for hvad der kan fjernes fra tørstoffet. (Den præcise deffinition af træfugtmåling ved f.eks tørremetoden, kan læses på nedenstående link)

Udtrykket "Relativ eller på udenbysk Relative moisture content( RM) tage jo direkte hensyn til træets faktiske TØRSTOF (træets ved og IKKE fordampende komponenter, som varierer fra sort til sort og efter årstiden (vækst eller ikke vækst ))

Hvis ovenstående alligevel lyder for "vrøvlet" vil jeg henvise til f.eks. http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=156 , hvor emnet er ganske godt beskrevet.

Jeg har læst dokumentet, ingen steder angives en RELATIV Fugtighed for træ. Begrebet er velkendt for luftarter, men ikke såvidt jeg kan se for træ. Er jeg gal på den? Det der tales om er fugtighed som et forhold til det tør ved, ikke som en andel af det maksimal fugtindholdet kan være - hvilket vil være en såkaldt relativ fugtighed.

Ret mig venligst hvis der er noget jeg har misforstået

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

michael_moesby skrev:
I gammel tid var håndværkerne ikke så ringe endda, bare se hvor meget gammelt byggeri osv der stadig står, og meget af det er jo ret komplekse konstruktioner for deres tid.

Der er selvfølgeligt meget gammelt byggeri som har bestået tiden tand, men det der ikke var lavet rigtigt er der ikke mere, så eksemplerne på dårligt håndværk og viden er væk. Det giver et lidt falskt indtryk af at de "gamle" vidste hvad de gjorde.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Alan,

Du har nok ret, og begrebet som beskrives af BjørnA skal nok betegnes (som han gjorde) som relativt vandindhold. Det hænger selvfølgeligt sammen med den RH i den luft som omgiver træet - med det ved vi jo, ikk'?

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]