www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Jeg kunne godt tænke mig at vise, hvad jeg går og pusler med. Det hele startede med skåle og fade osv. men så begyndte min kære frue at spinde, og der skulle jo bruges forskelligt tilbehør: ”raslepind” ”vindehjul” osv. Senere forsøgte jeg mig med en skammelrok, men hjulet faldt ikke særligt heldigt ud – for at sige det mildt-. Så den bliver ikke vist offentligt!. Så kom galskaben!, jeg begyndte at dreje blokfløjter, og så var jeg solgt. Det er blevet til en del stykker, som er foræret væk. Jeg er så gået videre til barokoboer og nu tværfløjter, specielt oboen var sjov at lave, klokken var vanskelig, og det er jo det sjove ved det!. Men det mest komplicerede instrument er tværfløjten, som jeg lige er begyndt at dyrke, på trods af at det faktisk blot er et rør med en korkprop i enden. Samspillet mellem det koniske rør, blæsehullets anatomi og lydhullernes placering skal der virkelig tænkes over. (det er godt i min fremskredne alder). Jeg begynder at nærme mig ”ornament” drejning, det skal være det næste jeg skal arbejde med.

Steen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
velkomen til
det er spændene at se at der kan drejes andent end skåle. har de så den ritige klang. hvad træ bruges der så til dem.
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Spændende.
Kunne du ikke røbe lidt mere om dig selv? For eksempel bare sådan cirka hvor, du går og pusler med drejeriet.
Vor Frue er bidt af en gal fløjte og det kunne da være spændende at høre og måske se lidt mere om dit arbejde.

VH,
Lars, Odense

Senest rettet af DenKedelige 13 apr 2011, 08:10, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Steen

Kendere ved, hvornår en barokobo ligner. Det gør din, og den er smuk.

Form betinget af funktion giver det meste af layoutet.
Man kan pynte lidt op med smådetaljer. Det har du gjort udmærket, heldigvis uden at overdrive.
Overfladen ser fin ud, man uden at have haft oboen i hånden, er det svært at sige ordet fejlfri.
Om den spiller fint, kommer jo også an på en prøve.

Og hvis du har flere billeder fra produktionen, så vis dem. Blokfløjter, zinker, traverso e.t.c.

3 spørgsmål:
Hvordan borer du koniske huler?
Hvilken træsort?
Hvilken finish?

Billeder af produkter bliver måske set af flere, hvis du sender indlæggene i "Galleri - Vise frem - Kritik"

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er flot at se så fine detaljer og flot finish.

For længe siden var jeg i Scotland, hvor jeg kom til at arbejde sammen med en gut som selv byggede sine "pipes", både den helt gamle med to "blæser rør" og den mere moderne med 3 "tone rør". han drejede også selv de "Irske" fløjter, som vel nærmest kan sammenlignes med Blokfløjten, og selvfølgelig tonerøret til sækkepiperne.

Tonerøret til sækkepiperne blev drejet i et stykke. Det var morsomt at se hvordan et rør blev "honet" ud efter at hullet var boret.

Først blev tonehullerne boret efter en skabelon, hvorefter røretes toneleje blev afstemt ved "honingen". Når der var den ønskede grundklang, gik han igang med at "stemme" røret. Spændende. :D

Det - for mig, spændende var, at han kombinerede både træsorter, horn og metal, forskellige hvaltænder og elfenben, som så blev sat sammen med forskellige træsorter. han brugte en del Ibenholt, Iroko, Jatoba, men også Ahorn (Hard Maple) - men aldrig Bøg, eg. ?

At dreje/lave en fløjte er jo lige så svært som at bygge violiner, guitarer etc., og en Scotch pipe (Sækkepipe) kunne jo også tage rigtig lang tid at få det rigtige "hyl" ud af.

jeg er nok nærmest tonedøv selv, men det var spændende at se ham "fintune" en "pipe". En gang så jeg ham arbejde med en sækkepipe som ikke ville makke ret, det tog ham odt 10 timer før han var tilfreds.

PS: kan du ikke nok fortælle - sådan ca. hvor i landet du går og hygger dig. Der er helt sikkert en del nysgerrige drejernisser som måske gerne vil med på en snak og lidt træhygge. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]