Det er flot at se så fine detaljer og flot finish.
For længe siden var jeg i Scotland, hvor jeg kom til at arbejde sammen med en gut som selv byggede sine "pipes", både den helt gamle med to "blæser rør" og den mere moderne med 3 "tone rør". han drejede også selv de "Irske" fløjter, som vel nærmest kan sammenlignes med Blokfløjten, og selvfølgelig tonerøret til sækkepiperne.
Tonerøret til sækkepiperne blev drejet i et stykke. Det var morsomt at se hvordan et rør blev "honet" ud efter at hullet var boret.
Først blev tonehullerne boret efter en skabelon, hvorefter røretes toneleje blev afstemt ved "honingen". Når der var den ønskede grundklang, gik han igang med at "stemme" røret. Spændende.
Det - for mig, spændende var, at han kombinerede både træsorter, horn og metal, forskellige hvaltænder og elfenben, som så blev sat sammen med forskellige træsorter. han brugte en del Ibenholt, Iroko, Jatoba, men også Ahorn (Hard Maple) - men aldrig Bøg, eg. ?
At dreje/lave en fløjte er jo lige så svært som at bygge violiner, guitarer etc., og en Scotch pipe (Sækkepipe) kunne jo også tage rigtig lang tid at få det rigtige "hyl" ud af.
jeg er nok nærmest tonedøv selv, men det var spændende at se ham "fintune" en "pipe". En gang så jeg ham arbejde med en sækkepipe som ikke ville makke ret, det tog ham odt 10 timer før han var tilfreds.
PS: kan du ikke nok fortælle - sådan ca. hvor i landet du går og hygger dig. Der er helt sikkert en del nysgerrige drejernisser som måske gerne vil med på en snak og lidt træhygge.