www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 19:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Denne skål er lavet af kirsebær (fra Allan), den er 14 cm høj, 17 cm i diameter og ca. 7 mm tyk.
Den har drillet meget, sikkert fordi, jeg ikke er vant til at dreje i vådt træ og dermed ikke har ret megen erfaring i det.
Der blev striber/drejespor indeni, som jeg ikke kunne dreje eller skrabe væk, jeg går ud fra, at det er fordi skålen allerede der var begyndt at være lidt oval pga. tørring.
Jeg har slebet, slebet og atter slebet og derpå også pudset lidt ;) , men den er stadig ikke jævn indeni, ligesom sporene blive ved med at komme igen, velsagtens også fordi træet stadig arbejder.
Der er også lidt mørkere områder, som egentlig ligner noget, der bør kunne slibes væk, men det går tilsyneladende dybere i træet.
Nu har den fået nogle gange Danish oil med mellemliggende pudsning med hvid slibepad, og jeg er således næsten tilfreds.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
At du i det hele taget har fået så fin en skål ud af det er i sig selv flot. Spændingerne rundt om den kerne som ses er mildest talt enorme, og vil, hvis træet da ikke revner - gøre det meget ovalt på ganske kort tid. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Nøj den er flot - du har godt nok udviklet din drejeteknik rigtigt meget :)

Mvh torben

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg er fuld af beundring - håber ikke at den revner for dig.
Vil du røbe, hvordan du fik den spændt op til den sidste afdrejning af bunden?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

ErlingSj skrev:
Jeg er fuld af beundring - håber ikke at den revner for dig.
Vil du røbe, hvordan du fik den spændt op til den sidste afdrejning af bunden?

Der kom et par mindre revner frem under drejningen som har fået noget lim.
Jeg lavede en cylindrisk klods af et stykke træ (brænde), så langt som skålen er dyb plus en anelse mere, som jeg spændte op i spændpatronen, så lagde jeg et par stykker gummi, sådan noget skrid-underlags-halløj til køkkenskuffer m.m. imellem klodsen og skålen indvendig, og så spændte jeg pinolen imod.
Jeg efterlod bare en lille tap i midten, som nemt kunne fjernes med en lille sliberondel.

Kai Ingemann

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Kai Ingemann skrev:
Jeg efterlod bare en lille tap i midten, som nemt kunne fjernes med en lille sliberondel.

Smart nok.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Kaj, m.h.t drejesporene indvendig kunne du måske få gode råd, hvis du ville prøve at beskrive udhulningsmetoden, som du bruger:

1) hvilket værktøj(er), evt. billede(r)
2) hele arbejdsgangen, d.v.s. alle delopgaver
3) RPM

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jens.
På denne skål har jeg brugt et 13mm u-jern med fingernail slibning, det var før jeg fik mit 19 mm bowl jern.
Allerførst har jeg startet med at hule ud fra midten, der var hul fra spændepatron alligevel (boret med forstnerbor), bare 2-3 cm ned og således hele vejen ud til kanten.
Så har jeg ellers startet ude ved kanten hver gang og taget en spån nedad langs kanten og slutte inde i midten, o.s.v, o.s.v. indtil ønsket størrelse.
Dernæst har jeg brugt min skraber (multijern fra Sorby med skrabeplatte), og der plejer jeg at kunne slette evt. spor fra drejningen.
Ang. RPM: på denne her har jeg vist højst været oppe på 900, og jeg ved godt, at jeg skal prøve at vænne mig til at bruge flere omdr., end jeg gør, så der ligger måske noget af problemet.
Til sidst har jeg slebet og slebet og slebet, jeg starter ved grove ting ofte på korn 60 (ved godt, det er groft), men det med at slibe en roterende skål med barkkant er jo ikke det fedeste m.h.t. fingre o.s.v., så jeg har mest slebet den stillestående.
Jeg har også en Sandmaster fra Sorby, men den er heller ikke god til "ulige" kanter.
Men til sidst, det ser ud til, at den ligesom er faldet lidt i sig selv nu, og jeg er egentlig rimeligt godt tilfreds nu, og tænker, at jeg må bare prøve og prøve, og så lige prøve lidt mere :D

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kaj.

jeg tror de fleste døjer med alt det der pudsning/slibning. For migselv udviklede det sig nærmest til en "mani", hvor pudsningen blev et stadig større problem, og selv om jeg har arbejdet med den slags i rigtig mange år, var det svært at lade være med at trykke for hårdt.

jeg anskaffede mig derfor et par holdere til boremaskine (Promat katalog side 19) og købte en af hver.

Det hjalp. bare det at bruge den "bløde" viste jo hvor lidt tryk man egenligt behøver for at få sandpapiret til at pudse korrekt.

Til det afsluttende "håndarbejde" bruger jeg så at sige altid en "skumslibeklods" som er skåret i mål på ca 30 x 30 x klodsens længde. Den er tilstrækkelig blød/hård til at kunne bruges - selv på kanterne og barkkanten.

Alan C har vist mig en roterende slibepapirholder som roterer med bænkens omdrejninger, og som kan tilsluttes en afsugning.

(Jeg tror det er Sminge som sælger dem). Den laver et rigtigt godt stykke arbejde når bare man er væk fra centrum. Der duer den ikke da omdrejningerne bliver lig nul.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Hej Kaj,

Som andre skriver, såvil lidt flere omdrejninger være med til at afhjælpe, hvis du fører jernet frem i samme hastighed så bliver "tilspændingen" altså mm/omdr. mindre og overfladen glattere. Når jeg skal opnå en pæn overflade, så er in erfaring at en tynde men relativ bred spån giver det bedst resultat. Så større areal af jernet i kontakt med skålen:)

Sliberen som jeg bruger, omtaly af BjørnA er en Vicmarc model fra Sminge, den er god fordi den kan tilsluttes støvsugeren.

Skålen som den er nu kan der ikke gøres ret meget ved hvis den har slået sig, medmindre du vil/kan lave den tyndere. Jeg har nogle gang sat elektriker strips eller slange klemmer rund på den udvendige side for at holde på en skål der er tynde og vibrerer for meget, så et lag olie indvendige og forsigtigt med jernet....

hilsen

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg har kigget en ekstra gang på billederne af din skål, og jeg har læst, hvordan du har gjort.

Der er ikke noget forkert ved din metode.

Striberne både på inder- og på ydersiden af din skål er oprevet endetræ.

Striberne kan opstå af flere årsager.
1) det oprevne endetræ dannes, når man skærer mod fibernes retning.
Det sker jo to steder på skålens omkreds, 180° forskudt. Dette er et vilkår, man ikke kan ændre på.
2) er værktøjet bare lidt sløvt, kommer der værre oprifter. Brug nyslebet og skarpt værktøj.
3) er materialet lidt råddent eller svampeangrebet, bliver træfibrene bløde; det gør oprifterne værre. Sandingsealer kan hjælpe.
4) er godstykkelsen under 10 mm, kan skålen let komme til at vibrere under arbejdet, hvilket gør oprifterne værre.
Lavere omdrejningshastighed og mindre tryk med værktøjet kan hjælpe.

Skarpere jern og mere erfaring er hvad der skal til.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for den fine respons, det er altid godt at høre flere meninger om samme sag.
Jeg mener jo selv, jeg stadig er på begynderstadiet med flere ting, andre ting er jeg blevet lidt bedre til, så det er bare om at gå til den med krum hals :D , og det gør jeg gerne hver gang, jeg har tid i overskud :D

Kai Ingemann

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]