Jeg tillader mig at vise nogle forsøg på overfladebehandling - selvom kun et af emnerne er selvdrejede:
Vedhæftet fil:
Stolesæder 003 Compr..jpg
Den røde er behandlet med et par eller tre lag af Garnet dewaxed shellak i 200 g/liter opløsning. Den blå har kun fået H-olie.
Vedhæftet fil:
Stolesæder 004 Compr..jpg
Den højdejusterbare metal stol - som har et sæde af gammelt genbrugs eg, mens de andre er af kommerciel bøg. Egesædet har kun fået en gang 100g/l blond dewaxet sanding sealer og to gange H-olie med 24 timers mellemrum.
De to grønne har begge fået to gange H-olie, skruestolen efterfulgt af et eller to lag shellak.
Den største forskel er mellem den blå og den røde. På det kedelige bøg er shellakken bedst, og der bliver ikke nogen betydelig "dybde" fra H-olien. Det er ikke nemt at se på billeder, men egesædet havde det meste ud af H-olien, som gav det noget dybde og luminans, so ikke rigtigt kan ses på billederne.
Nu skal det siges, at Skellakken er meget hurtig at arbejde med. Man kan sagtens påføre en del mens emnet er på drejebænken - tre-fire lag på et par timer. På den anden side er shellakken ikke så velegnet til skåle, især ikke hvis nogen efterlader en tomat leer æble længe nok til at det lækker! H-olien tager et par dage eller tre, og det var nødvendigt at finpudse med 400 sandpapir for at fjerne et par nister. Ingen af sæderne er færdig polerede med voks eller flydende polérmiddle. Det skal diverse bagdele nok klare efterhånden.
Shellakken var lavet med flager og bioethanol. Den resulterende lak var meget nem at have med at gøre. Til dette formål og på den kedelige bøg, ville jeg bruge shellak igen. På skåle med mulighed for noget luminens og dybde, helt sikkert et lag sanding sealer efterfulgt af H-olien.