www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 09:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg tillader mig at vise nogle forsøg på overfladebehandling - selvom kun et af emnerne er selvdrejede:

Vedhæftet fil:
Stolesæder 003 Compr..jpg

Den røde er behandlet med et par eller tre lag af Garnet dewaxed shellak i 200 g/liter opløsning. Den blå har kun fået H-olie.

Vedhæftet fil:
Stolesæder 004 Compr..jpg

Den højdejusterbare metal stol - som har et sæde af gammelt genbrugs eg, mens de andre er af kommerciel bøg. Egesædet har kun fået en gang 100g/l blond dewaxet sanding sealer og to gange H-olie med 24 timers mellemrum.

De to grønne har begge fået to gange H-olie, skruestolen efterfulgt af et eller to lag shellak.

Den største forskel er mellem den blå og den røde. På det kedelige bøg er shellakken bedst, og der bliver ikke nogen betydelig "dybde" fra H-olien. Det er ikke nemt at se på billeder, men egesædet havde det meste ud af H-olien, som gav det noget dybde og luminans, so ikke rigtigt kan ses på billederne.

Nu skal det siges, at Skellakken er meget hurtig at arbejde med. Man kan sagtens påføre en del mens emnet er på drejebænken - tre-fire lag på et par timer. På den anden side er shellakken ikke så velegnet til skåle, især ikke hvis nogen efterlader en tomat leer æble længe nok til at det lækker! H-olien tager et par dage eller tre, og det var nødvendigt at finpudse med 400 sandpapir for at fjerne et par nister. Ingen af sæderne er færdig polerede med voks eller flydende polérmiddle. Det skal diverse bagdele nok klare efterhånden.

Shellakken var lavet med flager og bioethanol. Den resulterende lak var meget nem at have med at gøre. Til dette formål og på den kedelige bøg, ville jeg bruge shellak igen. På skåle med mulighed for noget luminens og dybde, helt sikkert et lag sanding sealer efterfulgt af H-olien.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Senest rettet af Agerbundsen 23 jan 2011, 09:12, rettet i alt 2 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej jesper,

Prøv engang - på bøgen, at bruge en gang paraffinolie/canaubervoxpolermiddel og 2 x H-olie (Vådt i vådt) som Erling SJ beskriver det.

Så kommer farverne OG gløden op, selv på noget "flad" bøg.

God fornøjelse ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
BjørnA,

Jeg må ha' lavet noget Carnaubavoks/parafin olie polish. Lugtfri lampeolie er ren iso-parafiner, så det må være OK.

Har jeg forstået dig helt rigtigt at bruge voks/olien først og H-olien bagefter?

Nu har jeg godt nok ikke mere bøg der skal behandles, så jeg prøver med noget Hickory, som er næsten mere kedeligt end bøgen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Jesper,

Lugtfri lampeolie har for lav viskositet til at "bære" canaubervoxen, og der vil være en tendens til at der udskilles et olielag på toppen.

Det er bedst at bruge PARAFFINOLIE som har en højere viskositet - og reologi (Træghed kan man kalde det). canaubervoxen fordeles særdeles godt ved opvarmning i paraffinolien, og holder man sig inden for de indikerede rammer - og max 8% canaubervox, får man en creme som er nem at påfør og fordele.

Ønsker du en mere "lind" (Tyndtflydende)polervox, må du tilsætte ca 5-10% celluosefortynder. CFelluosefortynderen fremkalder ikke udskildning af canaubervoxen fra paraffinolien, så polervoxen forbliver homogen.

Brug: ja, påfør først polervoxen direkte på den fint pudsede overflade og poler den som Erling SJ så fint beskrivr. Påfør derefter H-olien 2 x "vådt i vådt" og poler færdig.

Hvis du så ønsker en højere glans kan du påføre et ganska tyndt lag næste dag, uden at polerer mere, aftørring er nok.

Glæder mig til at se noget Hickory med fyldighed og glans ;) ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Ren paraffin og ikke som olie kan vel også bruges i polermidlet?

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej martin,

NEJ, opvarmer man ren parafin, smelter det godt nok, MEN, det stivner totalt når det igen kommer ned på stuetemperatur, og med canaubervoxens høje "friktionsværdier" (Ved ikke rigtigt hvordan jg skal forklare det) er blandingen af stivnet parafin med endnu stivere canaubervox i særdeles besværligt at anvende.

De f.eks. bilpoleringsmidler man kan købe med canaubervox i, indeholder også temmelig store andele af væsentligt blødere voxtyper. Hvis de ikke var der ville det nærmest være umuligt at polerer en billak - og det samme gælder for træ generelt.

Parafinolien er en flydende olie ved normal stuetemperatur, og tempearturen skal temmeligt langt ned før den "stivner", bliver så højviskos at den er svær at anvende.

Følg recepten, den giver et godt resultat - hver gang ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I din opskrift stod der nu bare 200gr. paraffin, så jeg blev lidt forvirret da i nu nævnte paraffinolie.
:shock:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej martin,

hvor har jeg fået skrevet forkert. Det må jeg lige have rettet, så hvis du gider sætte et link ind, vil jeg få det gjort "i en ruf".

På forhånd tak :oops:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

det er i dette link:

viewtopic.php?f=8&t=1634

håbløs træ krammer
Brugeravatar

martin_r skrev:
det er i dette link:

viewtopic.php?f=8&t=1634

Denne polervoxype er grundlæggende baseret på TERPENTIN, og derfor totalt forskellig fra den rene PARAFFINOLIE/CANAUBERVOX recept hvor der ikke indgår opløsningsmidler.

I den terpentinbaserede - og ældgamle voxtype, er det rigtigt at bruge fast paraffin som smeltes i et vandbad sammen med de andre komponenter, hvorefter der tilsættes TERPENTIN (I gamle dage var det Fransk terpentin (Vegetabilsk) i dag vil man nok bruge Mineralsk terpentin)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hvad er opskriften så på den rene paraffin/carnaubavoks??? og altså ikke til forveksling med den gammeldags.

Hvor bruges den ene voks i forhold til den anden og kan den gamle bruges sammen med H-olie?

Fordele og ulemper ved begge vokstyper?

Hold da op en smøre, håber du kan bære over med en totalt kemi analfabet!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

martin_r skrev:
hvad er opskriften så på den rene paraffin/carnaubavoks??? og altså ikke til forveksling med den gammeldags.

Paraffinolie/canaubervox: 92 dele paraffinolie + 8 dele Canaubervox. (en mer letflydende variant er 95 dele paraffinolie/5 dele canaubervox.)

Paraffinolioen opvarmes i et vandbad til ca. 70-80 C og canaubervoxen tilsættes - og ploervoxen er færdig når al voxen er totalt opløst i paraffinolie.
Hæld den flydende blanding på et rent "asieglas eller lignende med en stor åbning, og vent med at sættet låget tæt på til blandingen er kommet ned på rumtemperatur.

Hvor bruges den ene voks i forhold til den anden og kan den gamle bruges sammen med H-olie?

Paraffinolie/canaubervox typen er lavet til direkte at arbejde sammen med H-olien, idet man kemisk udnytter at H-olien danner en hærdet blanding og mixer ind med polervoxen.
Fordele og ulemper ved begge vokstyper?

Den "gamle" recept indeholder - som angivet, vox med lavt flydepunkt, og dermed med mindre hårdhed, og derfor en overflade med lavere resistens mod vand og snavs.

Polervoxen på basis af parffinolie/canaubervox giver, sammen med H-olien nogt at det mest resistente jeg kender til af produkter baseret på de råvare, og sikre samtidig en særdeles god glød og glans.

Hold da op en smøre, håber du kan bære over med en totalt kemi analfabet!
Håber det rækker ;) ;) ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]