hej,
De to foto viser de samme "skrabere", som er slebet med hvert deres formål:
1: Den "tynde" 8 mm HSS med en meget spids profil er lavet efter Stigs "Profile maker", og er rigtig god til alle de morsomme smådetaljer - skygger, skarpe profiler etc, man kan finde på at lave.
2: Er slebet af en 16 mm HSS rundstang, men med en meget stejlere vinkel på forskåret, netop for at kunne bruge den til skrabning, hvor det er rart at kunne lægge "bagskæret" mod træet, så man undgår at den hugger i.
3: Er slebet af et 12 x 12 firkatet HSS stål, med en meget stejl vinkel på rundingen på forkanten. Den stejle vinkel (ca. 15 grader) følger skæret hele vejen rundt, og betyder at man kan sætte skæret i enhver vinkel man har brug for, selv i bunden af et dybt emne når man lige skal have sletdrejet de sidste fibre væk.
Nu skal man ikke tage hvad jeg bruger som den evige sandhed, der findes et utal af holdninger/ideer/måder som et utal af drejere har fundet frem til igennem tiden, men det viste kan måske være til gavn for drejere som ønsker at "komme videre" med shearscraping etc, uden at skulle "kæmpe" med et u-rør/V-rør osv.

Jeg bruger selv alle tre rigtigt meget, og syntes egenlig at de to "stangformede" scrapere giver rigtig mange fordele frem for andre metoder.
PS.: Nu ved jeg godt at alle de som bare kan det der med mejsler syntes andre jern er unødvendige, ikk