www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 09:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Drejestål
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Efter inspiration fra nogle svenske trædrejere, der sleb deres drejerør på en speciel måde, har jeg prøvet at slibe et drejejern der ligner. Mit drejejern er ikke slebet af et rør, men af et 12mm rundjern og så hærdet bagefter. Jeg har ikke fået prøvet det ret meget, så teknikken kan udviklet meget endnu, men det foreløbige resultat, efter kun at have drejet med stålet i en times tid, er så god at jeg vil give ideen videre, så også andre kan prøve sig frem. Jeg ved ikke om billederne viser hvor skarp profilerne står, men dem der har lyst kan jo selv prøve. Prøven er lavet i et stykke egetræ.
Per Quebec

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hvis du sliber den med en anelse mindre spids vinkel, bliver den mere bruger-venlig ( user-friendly!).
Jeg har aldrig set den slibning med en svag afrunding på fladen, kun slebet helt lige.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

De to foto viser de samme "skrabere", som er slebet med hvert deres formål:

1: Den "tynde" 8 mm HSS med en meget spids profil er lavet efter Stigs "Profile maker", og er rigtig god til alle de morsomme smådetaljer - skygger, skarpe profiler etc, man kan finde på at lave.

2: Er slebet af en 16 mm HSS rundstang, men med en meget stejlere vinkel på forskåret, netop for at kunne bruge den til skrabning, hvor det er rart at kunne lægge "bagskæret" mod træet, så man undgår at den hugger i.

3: Er slebet af et 12 x 12 firkatet HSS stål, med en meget stejl vinkel på rundingen på forkanten. Den stejle vinkel (ca. 15 grader) følger skæret hele vejen rundt, og betyder at man kan sætte skæret i enhver vinkel man har brug for, selv i bunden af et dybt emne når man lige skal have sletdrejet de sidste fibre væk.

Nu skal man ikke tage hvad jeg bruger som den evige sandhed, der findes et utal af holdninger/ideer/måder som et utal af drejere har fundet frem til igennem tiden, men det viste kan måske være til gavn for drejere som ønsker at "komme videre" med shearscraping etc, uden at skulle "kæmpe" med et u-rør/V-rør osv. ;)

Jeg bruger selv alle tre rigtigt meget, og syntes egenlig at de to "stangformede" scrapere giver rigtig mange fordele frem for andre metoder.

PS.: Nu ved jeg godt at alle de som bare kan det der med mejsler syntes andre jern er unødvendige, ikk :lol:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Bjørn
Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden, men mit drejejern er ikke til at skrabe med, men bruges som en blanding af et drejerør og et drejemejsel.
Det er det eneste stål der er brugt til alle profilerne på klodsen, helt fra firkantet klods.

Stig
hvis jeg ikke misforstår det du skriver, vil jeg mene at stålet bliver knap så alround hvis jeg sliber den i en større vinkel. Den vil ikke kunne komme helt ind i hjørnerne.

Per Quebec

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Quebec skrev:
Bjørn
Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden, men mit drejejern er ikke til at skrabe med, men bruges som en blanding af et drejerør og et drejemejsel.
Det er det eneste stål der er brugt til alle profilerne på klodsen, helt fra firkantet klods.

Stig
hvis jeg ikke misforstår det du skriver, vil jeg mene at stålet bliver knap så alround hvis jeg sliber den i en større vinkel. Den vil ikke kunne komme helt ind i hjørnerne.

Per Quebec

jeg tror nok jeg kan "se" grundideen, men er dog ikke sikker på hvordan du bruger den som "drejerør/mejsel". jeg syntes det ser rigtigt spændende ud, men ville være glad hvis du lige kunne lave en skitse som - i lidt større størrelse, viser hvordan du har lavet den.

hvis du gider vise den , vil jeg helt sikkert forsøge mig med en kopi, hvis det er ok for dig.

spånbunke
Brugeravatar

Bjørn
Jeg skal se om jeg kan lave en bedre illustration af stålet, du er velkommen til at kopiere alt det du vil, det er jo derfor at jeg viser det her på forum.

Per Quebec

spånbunke
Brugeravatar

Her en lille skitse af mit stål. Og så et billede af originalstålet, som svenskerne brugte.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har ret i det med hjørnerne.
Til gengæld bliver det nemmere at styre.
Man giver køb på noget for at få noget andet.
Sådan er livet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nåååå - sådan en ting. Den er ganske almindelig mange steder i verden, specielt i østeuropa/balkanområdet, hvor man jo ofte brugte stemmejern som var "hule" som det du vise.

Fra stemmejern til drejerjern er der jo så ikke ret langt.

Nu er vanens magt jo som bekendt stor, og personligt foretrækker jeg det jern som ses længst til venstre (12 x 12 firkant).
Min oplevelse er at den firkantede profil er mere stabil, og (i mine hænder) lettere at styre end den runde form på det jern du viser. Stig har jo 100% ret i at den profil, sammen med den runde rørform, ikke levner nogen "hjælp" hvis den begynder at hugge lidt i/vibrere.

Jeg vil gætte på at du nok vil finde den slibning noget problematisk når du er tæt inde på centrum vor skærehastigheden er lav, men hvor den slibning gerne vil "grave dybt". Til udvendig drejning er den helt ok, men det bliver lærerigt at høre hvordan det går når du vil lave f.eks cylindriske- indvendige drejninger i dåser etc. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Quebec,

Syntes lige jeg ville vise nogle gamle jern jeg har liggende - og egenlig ikke bruger mere. De representerer en lidt anden drejertradition end den vi bruger her i nordeuropa, men virker fint når mann lige vænner sig til at bruge dem.

De kan bruges som en mellemting mellem mejsler, skrabere, og tildels bowl gauge (den engelsek, og tildels den håndsmedede fra Yougoslavien).

Af de 4 stk jeg har, er det kun den kraftige (med det blå navnestempel) som er stabil nok til grovdrejning. Den er nok "født" som stemmejern, men var slebet om til drejning da jeg fik den foræret.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Udenbysfolket kalder den (næsten den) skewtigouge... En mellemting mellem et mejsel og et spindrør.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Skewchigouge, tror jeg nok!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]