www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 04:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 103 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: tilbehør
spånbunke

jeg har målt gevindet imorgen pråver jeg at lægge et billed ind af den med en tommestok
har spurgt kesa og de siger at den skulle ligge ved siden har så spurgt om den evt kunne sidde på
har ikke fået svar inu
men ja kesa de kunne godt ikke være opmærksomme på det da trædrejebænken ikke er deres speciale
og indtil videre har carsten ikke gidet svare mig :o

spånbunke

jeg kan ikke finde ud af at lægge billeder ind er der ikke nogle jeg kan sende dem til eller nogle der kan hjælpe mig

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Victor, du burde kunne måle om akslen er 25 eller 33mm i diameter med en tommestok- hvis den er 33mm behøver du ingen adapter, da bænken så er med m33 aksel istedet for den ældre model med1" aksel

Mvh Morten

spånbunke

jeg har pråvet at måle den ligger på 31mm ca (så det er tætes på 33mm) men det er fra det yderste til det yderste af gevindet

håbløs træ krammer

Det kan være svært at måle helt præcist med en tommestok- Mon ikke at du kan gå ud fra, at du har m33 gevind.

spånbunke

jo ellers må jeg jo bare bide i det surer æble og bestille en adaptor bagefter men ville nok købe noget til 50 kr så prisen kommer lige over 300 så skal jeg ikke betale ekspeditions gebyr eller kan man få sådan en himmstergems i et byggemarked?

jeg har været lidt rundt i lejligheden og tror at en 1.5 l sodavands flaske svarer til 25mm gevind så det vil sige at en sodavands flaske prop vil passe på en drejebænk med 25mm er der nogle der har mulighed for at afpråve det?

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Victor!
Jeg har spekuleret på, hvordan du kan måle om dit gevind er 1"x8 eller M33x3,5.
Jeg går ud fra, at planskiven kan skrues på spindlen uden problemer, og d.v.s. at de to gevind er ens.
1" gevindet er 21,34 mm indvendigt, mens M33 gevindet er 28,45 mm, d.v.s. diameteren på det hul med gevind, som du kan kigge igennem på planskive.
Nu laver du en pap-strimmel, som er 28 mm bred og prøver om den kan føres ind i hullet, hvis det lykkes, da er din bænk med M33 gevind, og alt er godt. Hvis ikke, prøv da med en strimmel på 21 mm, og hvis den passer, er gevindet 1"x8.
som en ekstra kontrol kan du måle afstanden mellem toppene på gevindet på bænken, men det er sværere, afstanden mellem gevindtoppene skal for 1" x8 være 3,175 mm og for M33 3,5 mm, du kan se om toppene passer ved 3,5-7,0-10,5 og 14 mm.
Sodavandskapslen er 32,5 mm udvendigt, så det er næsten 33 mm, den kan bruges til sammenligning, men sodavandsgevind passer næppe på en drejebænk.
Du skriver, at trædrejebænke ikke er KESA speciale. Hvis de bruger den undskyldning, så skulle de ikke sælge dem, sælgeren er forpligtiget til at kende til sine produkter.
Med hensyn til jumbo-bakker, så skal du være opmærksom på, at din bænk kun har en drejediameter på 254 mm, og det er absolut maksimum, jumbo-bakkerne fra Carsten er 260 mm når de er spændt sammen, det tolker jeg som minste diameter, så de kan ikke være på din bænk.
Du skal ikke fortvivle af den grund, der har været en anvisning på at lave dem selv i forum, men jeg kunne ikke finde tråden.
Bortset fra dette så er Centrerer Patron BarrAcuda 4"+4 en udmærket patron, som dækker et bredt anvendelsesområde på grund af de mange forskellige bakker. Jeg har selv en.
Skulle du vælge denne, vil jeg anbefale, at du køber et par fiberskiver svarende til det gevind, som du finder frem til, de koster 15 kr/stk
En sidste bemærkning: Det kommer ikke mig ved, men jeg tror du efterhånden har grej nok til at starte med, begynd at dreje, så finder du ud af hvad du "absolut ikke kan undvære".
Hilsen Erling

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Viktor. Tag i din fru moderes sykasse et alm målebånd (blødt) og mål omkredsen på gevindet. Smid tallet herind, så måler jeg lige efter på de bænke jeg har stående af forskellige slags. Så skulle vi kunne komme frem til noget der virker

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

jeg har nu mølt den var 10.8 eller 10.9 var svært at se men lige deromkring
erling alle de tal gjorde mig rundtosset men høber at det rasmus sagde kan spare mig for at skulle til at møle og se i så små decimaler :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg måler lige efter og vender tilbage til dig senere i dag eller i morgen

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

ok tak
det med jumbo bakke har også set dem lavet et sted vis nogle finder emnet må de gerne lige smide et link men begynder at "surfe" lidt rundt

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvis omkredsen er ca. 10,8 cm eller 108 mm, så er omkreds 108 divideret med pi= 34,xxx mm i diameter. Det vil sige at det er M33 gevind.
Det er jo sådan set også det du har målt dig frem til en gang før Victor.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Senest rettet af BjørnB 27 jan 2010, 15:30, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

bingo til bjørn :) som jeg selv regnede mig frem til er det et m33

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjørn B, ny må du ikke forlede de unge mennesker ud i uføre. :D :D :D

Det er omkreds 108 divideret med Pi. Og du har helt ret. Victors bænke er garanteret med M33 gevind.

Victor, et af de værktøjer der kan være nyttige for dig er en skydelære. Den kan bruges til mange ting, blandt andet at måle udvendige og indvendige diametre. Det er muligt at købe sådan en fætter til rimelige penge, eller du kan ønske dig en i gave engang.

spånbunke

ok selvom jeg i skolen har om cirkler så havde jeg ikke tænkt på at det ville være bedre at måle omkredsen og havde da slet ikke tænkt på jeg selv kunne regne det ud jeg må havde haft for meget matematik idag
tak for hjælpen så sparer jeg lige 250 de kan jo så bruges på noget andet godt

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Sikke en bommert - jeg havde jo først skrevet omkreds. Jeg går lige op og retter det. :oops: :oops: :oops:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

ja igår fik jeg en mail fra kesa havde spurgt om den evt kunne sidde på drejebænken han sagde at han havde tjekket adaptorn sad på (han har nok ikke set efter og set at det ikke er en adaptor :? ) men iværtfald sagde han at vis planskiven passet så var der adaptor på så nu ved jeg at jeg har m33 efter mange mange gange at have været itvivl

carsten har stadig ikke svaret :twisted:
og så vil jeg lige benytte lejligheden til at sige tak for hjælpen til alle jeg er helt vildt glad nu har jeg fået svaret på de spårgsmål jeg har bruge for i et stykke tid
og også et kæmpe kæmpe tak til rosengren der har sendt mig sin gamle vådsliber (har dog ikke lige haft tid til at pråvwe den men den ser god ud)
og et tak til poulmbyg som jeg skal ind og besøge(min far siger at vi nok kan nå det i næste uge)
og tak til gunnar som har lagt noget træ i mit sommerhus
og tak til alle på dette forum for at have hjulpet mig
glæder mig til flere timer foran skærmen men ikke mindst foran drejebænken

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Nu har jeg lige bladret tråden igennem og kan ikke se hvor du endte med patron. Men jeg vil da godt give mit råd med på den lille vogn.
VM90 eller Oneway Talon er den rigtige vej at gå. det kan du få løsdele og bakker og hvad har vi af alt muligt. Desuden kan de holde i mange mange mange år.

Du skrive 1500 til en patron. det kan du (næsten) får de to modeller for hos enten Sminge/PF-design/promat. jeg ville skrabe en smule mere sammen og så handle den når pengene var der.

Som kaj skriver kommer man meget langt med planskive og mellem pinol og medbringer. så kan patronen og de specielle kæber altid komme til senere.

spånbunke

ok
men jeg tænkte på det kunne være at man skulle starte med en billig spændepatron med mange forskelige bakker
og så købe en bedre patron senere jeg har læst det som om at barrauda holder ret længe og er god så kan man jo købe en talon oneway eller vicmarc om et års tid

nåja når min kilerem engang sprænger hvor kan man s¨å kåbe en ny?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

billigt (som regelt kvalitet derefter) kan tage pippet fra de fleste. Jeg råder som regel at man vælger en god patron (lille) til at begynde med. det kan betale sig. og baracudaen ender med at koste dig nær det samme som de 2 andre.

Kileremme kan du få flere steder. men tag det når det kommer :)

spånbunke

ja men jeg tænker mere på at de andre patroner er der kun et sæt bakker med
er det ikke smart at have lidt mere flesibetet
den skal mest bruges til at holde skøle og ting så man ikke lavewr mærker i bunden
og ville gerne kunne spænde skøle indvendigt

håbløs træ krammer

Hej Victor- Du kan klare dig utroligt langt med de medfølgende bakker til f.eks vm90- jeg mener som Rasmus at du skal købe en kvalitetspatron (og barracuda er ikke så god som eks vm90). Jeg har selv to vm90 og en vm120 men jeg har kun de medfølgende bakker samt et sæt lange bakker til peberkværne- jeg har ikke brug for flere
Mvh Morten

spånbunke

ok har været inde hos sminge syntes det er forvirende hvilken man skal købe de har jo hundred forskelige vm90 ka i evt hjælpe

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Her er link til de 2 patroner :

VM90 - modellen med 2 stænger der bruges til at spænde med til 1600,-
http://sminge.dk/10-drejning-23/12-drej ... 0-786.html

VM 100 - Modellen med en nøgle til at spænde med til 1800,-
http://sminge.dk/10-drejning-23/12-drej ... 0-788.html

Hos Den Fynske Trædrejer (pf-design)
Oneway patron magen til VM90
http://pf-design.dk/vaerktoej-og-maskin ... or-52.html

Talon spændepatron samme type som VM100
http://pf-design.dk/vaerktoej-og-maskin ... or-50.html

Jeg vil godt give samme pris som Sminge inventar, så de koster dig henholdsvis 1600 og 1800.

Patroner fra promat :
http://www.promat.dk/3__sp%C3%83%C2%A6n ... 35_89.html

Så er det bare at overveje hvad det skal være for en :) Jeg vil sige du behøver ikke købe flere kæber fra starten af, tag den med standart kæberne der følger med, så kan du altid bestille flere når du har fundet ud af hvad du skal bruge (ikke bare hvad der kunne være rart at have)

spånbunke

ok det grubler jeg over jeg har fådselsdag den 17 pebruar der omkring regner jeg med at have nok penge

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Få nu bare lavet de første 10 sorte sække med spåner :) så kommer der masser af forståelse for hvordan det hænger sammen, gør det nemmere at vælge det rigtige :)

spånbunke

ved det godt men det er svært når den står i kælderen og min far siger jeg ikke selv må tage den frem og han ikke har så meget tid men når det ikke er frost kommer den op i sommerhuset så kommer jeg til at lave spåner masser af spåner

og den der talon og oneway kan de spænde firkantet emner op?
vis jeg kan få talon til 1800 så tror jeg det bliver den der kan jeg få 8.5 tommer jumbo bakker de kan sidde på min drejebænk

spånbunke

nåja til vicmarc kan man så lave patroner selv i træ?
og hvad er forskellen egentlig på de fire fårste spændepatroner rasmus anbefaler

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Man kan selv lave patroner i træ til dem alle sammen.

Søg her på forum på "træpatron". Jeg har selv beskrevet hvordan jeg gør i en tråd.
Noget andet er selv at lave kæber, eller bakker. Det kræver en del viden, og en masse erfaring med at dreje.

spånbunke

der var bakker jeg mente kan ikke finde den der tråd
hvad er forskelen på de fire fårste patroner rasmus henvender til

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 103 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]