www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 04:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 103 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: tilbehør
spånbunke

ja håber på i næste uge i denne uge har min far ikke været hjemme men plager ham meget om at komme afsted

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Hej Viktor det er bare op på cyklen, også med at komme afsted :lol:
ud til nogle drejer ;) i dit nærrområde :)

spånbunke

hej igen gik og tændte på om den der der sidder ved motordokken har den mk1 eller mk2 på min drejebænk?

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Victor!
Læs specifikationen for din bænk,
http://kesa.dk/product.asp?product=305
Den oplysning, du søger står i linie 3.
Hilsen Erling

spånbunke

ok men forstå ikke helt
er mk2 og m33 ikke det samme eller tager jeg fejl
og er der nogle der ved om Centrerer Patron BarrAcuda 4"+4 fra trædrejerbutikken de to omformer følge med ikke og er der en æske med eller hvordan?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej victor.
mk2 er "størelsen" på den konus der er inden i akslen som er hul. M33 er tykkelsen på akslen udvendigt. Du kan se på billederne hos trædrejerbutikken hvad der følger med patronen. Med de ting der er med i sættet kan patronen passe på din drejebænk. Jeg har også en bænk magen til din, og der passer det hele på.

spånbunke

ok det var bare fordi at der ikke stod at der var omformer til
men hvad er min bænk så kan ikke finde ud af det er det m32 eller m33 eller hvordan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Victor - Der 2 meget almindelige gevindtyper på drejebænke. Det er 1" x 8 og M33 x 3,5 mm.
Din drejebænk har 1"x8 og det er derfor godt at der er adaptere med til spændepatronen fra Trædrejerbutikken.
(Til alle Jer andre - ja jeg ved godt at der er en masse andre gevindtyper 8-) )

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

ok tak jeg syntes at det er lidt forvirende

Bjerg af spåner

BjørnB skrev:
Victor - Der 2 meget almindelige gevindtyper på drejebænke. Det er 1" x 8 og M33 x 3,5 mm.
Din drejebænk har 1"x8 og det er derfor godt at der er adaptere med til spændepatronen fra Trædrejerbutikken.
(Til alle Jer andre - ja jeg ved godt at der er en masse andre gevindtyper 8-) )

der der adaptor til m33 x 3,5 mm med din bænk så det er ikke noget problem :)
jeg vil klart gå efter m33 da det er den mest brugte standart :roll:

Se nu at komme ud af døren :? og besøg nogle drejer 8-)

spånbunke

øhhh der var ikke nogen adaptor med min bank :?

spånbunke

ja får at gåre det rigtig svært har carsten nu sat dette billede ind http://www.trædrejerbutikken.dk/?p=productsMore&iProduct=549&sName=-Centrerer-Patron-BarrAcuda-4-4 så nu har jeg sent en mail og spurgt

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg forstår godt at du bliver forvirret Victor.
For det første, så har din drejebænk 1"x8 gevind - det står højt og tydeligt her:
http://kesa.dk/product.asp?product=305

For det andet, så ser det ud som om at Barracude sættet ikke længere har adaptere med, men det er godt at du har spurgt Trædrejerbutikken. Hvis der ikke er adaptere med, og du har besluttet dig for at købe dette sæt, så bliver du nødt til at købe en adapter, der går fra M33 til 1"x8. Det er sådan en:
http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... ykke-1-x-8

Jeg håber at du er mindre forvirret nu.

spånbunke

ok tak så bliver den jo lige pludselig 250 kroner dyrer :(

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Til Bent Karlsen - er du HELT SIKKER på at der findes andre bakker til de barracuda spændpatroner som sælges fra trædrejerbutikken - jeg er søgt højt og lavt og har IKKE kunnet finde noget som helst som passer! (ej heller dem der sælges fra trædrejerbutikken) Hvis du ved noget så skal du endelig skrige op nu - jeg mangler stadig panisk nogle bakker!

Nå men lige til sagen - de bakker som bruges af barracudaen har resessen til at stikke den anden vej end alle andre spænspatroner. Derudover har de stoppinden til at sidde i patronen (det har jeg heller ikke set andre steder den sidder i bakkerne). Jeg har sammenlignet bakker med alle jeg kender og den lokale husflidsskole, mm. men resessen passer ikke.

Carsten fra trædrejerbutikken er både ubehøvlet og flabet (verbalt som på skrift) - jeg har haft en meget dålig oplevelse med ham og min spændpatron. Jeg kan derfor ikke anbefale ham! Dog skal han have at han nu ikke længere skriver at bakkerne passer til en Brracuda - lidt fremskridt er der da.

Hvad angår spændpatroner - så er den fantastisk. Stabil, let at bruge og og et super grip. Men der er ingen ekstrebakker til den.

Victor - nu ved du hvad du går ind til.
Bent karlsen - jeg vil meget gerne have uret hvad angår bakkerne - så meld endelig ind.

Mogens

spånbunke

ja jeg ved godt at carsten ikke har så gode anmeldelser men jeg skal kun bruge jumpo kæber ekstra dem har jeg set blive lavet selv det er vel et forsøg vær ikk?

Bjerg af spåner

victor1702 skrev:
øhhh der var ikke nogen adaptor med min bank :?

Beskrivelse:

Træ drejebænk DMT 450 er lavet i vridningsfri støbejerns konstruktion, og den har slebne vanger.
Den har 5 hastigheder og poly V.kileram.
DMT 450 leveres standard med spindeldok, pinoldok, planskive, rullepinol, medbringer, adapter M33
det er den mærket med rødt
:roll:
så den skulle være med :)

spånbunke

der var ikke nogle med og kunne ikke se der stod noget om det i manualen
skriver lige til ham fra kesa

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har ret Viggo, det står der også. Jeg så kun hvad der stod under specifikationer :oops:

Victor - er du sikker på at adapteren ikke er sat på? Det er jo nemt nok at måle. Hvis adapteren sidder på så er gevindet jo 33 mm i diameter, men sidder der ikke nogen adapter er gevindet ca 25 mm.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Victor- på de to scheppach drejebænke skolen har og på min egen, er der en sort adapter med. Hvis den ikke sidder på akslen (Det kan være svært at se- men prøv at mål eller se om akslen er sort, hvis den er det er adapteren sat på).så ring og snak med kesa. Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bent Karlsen skrev:
Hej victor.
mk2 er "størelsen" på den konus der er inden i akslen som er hul. M33 er tykkelsen på akslen udvendigt. Du kan se på billederne hos trædrejerbutikken hvad der følger med patronen. Med de ting der er med i sættet kan patronen passe på din drejebænk. Jeg har også en bænk magen til din, og der passer det hele på.

hej igen victor.
jeg kan se at vores bænke ikke er helt magen til hinanden alligevel. din aksel hedder 1x8 og min hedder 33mm i udvendigt gevind, og den patron trædrejerbutikken kalder baracuda 4" + 4 som jeg har købt af ham, har et gevind (uden overgangsstykket er sat i) som er 33 mm. Indvendigt er akslerne ens: mk2 konus.
Beklager den forkerte oplysning fra min side. Og så har trædrejerbutikken lige været så "flink" at fjerne overgangsstykkerne fra sættet uden at ændre prisen den store gummihøvl

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kemi-Hinge skrev:
Hej der

Til Bent Karlsen - er du HELT SIKKER på at der findes andre bakker til de barracuda spændpatroner som sælges fra trædrejerbutikken - jeg er søgt højt og lavt og har IKKE kunnet finde noget som helst som passer! (ej heller dem der sælges fra trædrejerbutikken) Hvis du ved noget så skal du endelig skrige op nu - jeg mangler stadig panisk nogle bakker!

Nå men lige til sagen - de bakker som bruges af barracudaen har resessen til at stikke den anden vej end alle andre spænspatroner. Derudover har de stoppinden til at sidde i patronen (det har jeg heller ikke set andre steder den sidder i bakkerne). Jeg har sammenlignet bakker med alle jeg kender og den lokale husflidsskole, mm. men resessen passer ikke.

Carsten fra trædrejerbutikken er både ubehøvlet og flabet (verbalt som på skrift) - jeg har haft en meget dålig oplevelse med ham og min spændpatron. Jeg kan derfor ikke anbefale ham! Dog skal han have at han nu ikke længere skriver at bakkerne passer til en Brracuda - lidt fremskridt er der da.

Hvad angår spændpatroner - så er den fantastisk. Stabil, let at bruge og og et super grip. Men der er ingen ekstrebakker til den.

Victor - nu ved du hvad du går ind til.
Bent karlsen - jeg vil meget gerne have uret hvad angår bakkerne - så meld endelig ind.

Mogens

Hej Mogens.
Jeg har kæmpet mig vej gennem snedriver og frostvejr i denne stjerneklare nat for at komme over til mit værksted for at se på sagerne :D :shock:

Da du ikke har nogle extrabakker til din patron gætter jeg på at din patron hedder baracuda med nøgle 4" eller 5" eller 6". Har jeg ret i det?
Den patron jeg har, hedder baracuda 4" + 4 i "trædrejerbutiksprog". Den er ikke med nøgle men ned to "pinde" til at spænde med. Den patron jeg har passer kæber med Teknatools Supernova2. Jeg har købt min supernova2 hos Linaa i Silkeborg ( det var lige før dankortet smeltede, og jeg blev nødt til at købe blomster til fruen også )
Har du mulighed for at tage et billede af din patron og bagsiden af en af dine bakker så jeg er helt sikker på at jeg har forstået dig ret i din beskrivelse af resessen. Jeg tror ikke at vores patroner er helt ens. Hvis du kommer forbi Linaa en dag kunne du evt. tage din patron med og prøve om de har nogle kæber der passer på din patron. Det hænder af og til at de har udgåede varer man kan købe til en fornuftig pris - ellers er de ikke i tvivl om hvad de gerne vil have for varerne :twisted:

Jeg må medgive at det kan være en lidt alternativ oplevelse at tale med Hr. trædrejerbutik når man ikke er helt enig med ham. Kommunikationen opleves som værende meget envejs !!! :D :shock:

spånbunke

jeg har nu været nede og kigge og her er hvad jeg fandt ud af
den er som jeg kan måle ca 33 mm(jeg havde ikke så meget tid men den er mere end 25 som ydre som)
den er sort og jeg kan ikke finde ud af at tage den af (kan man vis ja hvordan)
den er lavet af jern støl noget i den stil
men til gundtoft den planskive der følger med maskinen er den med m33 gevind den kan nemlig sidde derpå (og passser)

håbløs træ krammer

Hej Victor. Jeg forsøger at ligge et par billeder ind, som forhåbentligt kan hjælpe dig.
Mvh Morten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke

ok imorgen må jeg lige ned og kigge tror der er adaptor med syntes det ligner mest det

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej igen Bent

Du har helt ret 4'' med nøgle. Se evt tråden
viewtopic.php?f=4&t=765&hilit=bakker

Der har jeg lagt et billede ind.

Høre du om nogle .... så endelig.... Jeg var ikke den eneste med det problem.

Victor - undskyld jeg forurenede tråde - jeg skal nok stoppe her.

Vi ses
Mogens

spånbunke

forresten den planskive der følger med passer den med eller uden adapten den passer nemlig det ville være en let måde at finde ud af om der var adaptor på

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kemi-Hinge skrev:
Hej igen Bent

Du har helt ret 4'' med nøgle. Se evt tråden
viewtopic.php?f=4&t=765&hilit=bakker

Der har jeg lagt et billede ind.

Høre du om nogle .... så endelig.... Jeg var ikke den eneste med det problem.

Victor - undskyld jeg forurenede tråde - jeg skal nok stoppe her.

Vi ses
Mogens

Ja Mogens - jeg kan se at dine bakker er lige modsat mine ( eller omvendt ) hvad angår recessen. Det er da "amatørligt" at sælge en patron der ikke kan fås bakker til!!!
Jeg skal være på udkik efter bakker af din type

spånbunke

jeg har været nede og kigge men det er lidt underligt der er ikke noget sted man kan spænde den af så vidt jeg kan måle er den 33 mm
men gundtoft den planskive der følger med passer den på drejebænken når der er gevind på eller uden?
men det ligner ikke det billed du har hvor der ikke adaptor på den fylder den der ring bagved hvor man sætte penen ned i mere ud

håbløs træ krammer

Hej Victor- min planskive passer uden adapteren- måske kan du lægge et billede ind af din bænk, så man kan se om der er forskel? ellers ring da bare til kesa.
Mvh Morten

ps. Jeg har lige været inde på den tyske hjemmeside og der står at bænken er med m33 gevind- måske er gevindstørrelsen ændret uden at kesa har været opmærksom på det?. For at være sikker bliver du nødttil at måle gevindet!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 103 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]