www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 20:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej alle,

Jeg skal i gang med at bygge en kartemaskine (har vedlagt et billede, kan ikke finde ud af at få det ind her i teksten - kan det ikke lade sig gøre?)

Det jeg har brug for hjælp med er den store tromle, den er ca 12 tommer i diameter og så stor en ting kan ikke gå på min drejebænk.
Den skal være en helt lige og plan cylinder, men jeg tror ikke den skal være massiv, så bliver den nok for tung.

Så jeg har tænkt mig at lave de to faste "endeskiver" og så i mellem dem lime en stak skiver, hvor midten er savet ud, og montere hele molevitten på akslen.
Og så var ideen at man kunne spænde akslen op i en drejebænk og dreje overfladen ned til den er pæn jævn og har målet - kan det lade sig gøre?
Min egen drejebænk er for lille, men måske de har en større i vores lokale husflid.

Hvis man har en ordentlig spændepatron kan man vel godt spænde akslen op i den i motorsiden - men hvad med den ende med pinolen? findes der noget holdeværk man kan sætte på i stedet for en almindelig spids pinol? Alternativt kan jeg lave et konisk hul midt i akslen, som pinolen kan gå i....

Jeg har også overvejet noget mdf-plade med riller i som kan bøjes - men jeg kender det ikke nærmere og forestiller mig at det bliver mangekantet i stedet for rundt, og det dur ikke. Nogen her der ved om det?

Hilsen Kathe
Vedhæftet fil:
bigtom.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Kathe- Selvom min drejebænk kan godt tage 12tommer, ville jeg alligevel vælge en anden løsning. Din kan godt lade sig gøre, men det er billigere at lave tromlen som en tønde, med taver af fyrretræ der høvles eller drejes i form eller dampbøje et tyndt stykke finer. Det nemmeste ville dog være at finde et plastikrør på byggemarkedet/eller en stump fjernvarmerør.
(har du regnet på hvad det vil koste i plade-det bliver relativt dyrt!!)

Mvh Morten

ps. En fornuftig spændepatron/trebakpatron samt et hul i enden af akslen vil virke fint ved LAV hastighed.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
tja 300 mm kloark rør stump ville være en god nem måde at klare det på så har du tromlen og skal blot lave endeplader

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Tak for tipset, det prøver jeg at kigge på!
:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]