www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Nu har jeg læst mange af de gamle indlæg om udluftning samt den nye tråd om microcleen/jet. Jeg syntes at det er svært at gennemskue, hvad man skal have, for at opfylde et minimum af sikkerhed. Hvad er de praktiske erfaringer- kan man klare sig med en gammel spånsuger til "det grove" og et passende anlæg til svævestøv fra jet/microcleen? Er slibestøv fra bænksliberen/vinkelsliber også sundhedsskadelige eller giver det bare rust i næsen :lol: ?
Jeg har flere drejebænke og pudsemaskiner- er det nok med et centralt placeret svævestøvsanlæg, eller skal det være nær støvkilden?

Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Forskellen mellem Microclene og Jet er at Micoclene har lavet modeller der kan placeres centralt, men de har også modeller der kan placeres lige ved støvkilden. Og de er så lette at man kan flytte med dem. F.eks vejer model 1000 ca. 6 kg. Til sammenligning vejer Jet's model 1000 25 kg.

Jeg tror at Kaj og BjørnA vil elske dit spørgsmål. :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Ja Bjørn- der er mange overvejelser, specielt når man ellers ikke har gjort meget ud af sikkerheden. Nu har jeg dog fået en hjælm med visir og overvejer et par sikkerhedsbukser til motorsaven :lol:
Jeg har ikke noget imod at flytte rundt på 25kg, men tænker om de "store partikler" ikke vil stoppe svævestøvsfiltret meget hurtigt, hvis maskinen står ved siden af feks. min båndpudser?

Ps. Alle disse tanker om sikkerhed er 100procent opstået på grund af forum!
Æv- for det er meget sjovere, at købe en maskine der laver støv, fremfor en der fjerner det :lol: Det er dog en fordel at være i live- så man kan producere det omdiskuterede støv!!!!!!!!!

Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
For mig at se er der 5 ting der er nødvendig for ens sikkerhed:

1) Punktudsugning - spånsuger eller indstrisuger.
2) Maske med P2 filter. P3 hvis man bearbejder vådt rådangrebet træ.
3) Visir
4) Svævestøvsfiltrering.
5) Tænk dig om.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Jeg har en gammel spånsuger,med posefilter, som jeg bruger ved maskinen, til at tage spånerne. Og så har jeg invisteret i en Jet svævestøvsfilter model 1000. Den tager alt det støv jeg ellers havde rundt i værkstedet før, og der er en verden til forskel i forhold til før. Jeg har meget mindre støv til at ligge rundt i værkstedet, så den er jeg glad for.
Jeg købte min direkte hjem fra england og sparede derved så meget at jeg kunne få en Trend friskluftsvisir for samme pris som jeg skulle give for Jet svævestøvsfiltret herhjemme.
Jeg har hængt filteret op i loftet ca. 2.5 meter over gulvet, og der tager den alt støvet uden problemmer. Mit værksted er ca. 5x7 meter med ca. 3 meter til loft.

Quebec

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Her er hvad jeg netop har skrevet i en anden tråd

Jeg vil på længere sigt anbefale at man anskaffer sig et svævestøvssug og et rigtig spånsug. Det kan helt sikkert svare sig selvom det er dyrt. Det gælder jo om at have længst muligt tid foran bænken og for meget støv i lungerene kan reducere drejetiden drastisk.

Jeg tror at de fleste herinde vil være enig i anbefalingen af at man over tid anskaffer sig:
Spånsug (med et ordentlig filter ikke bare en lærredspose)
Svævestøvsfilter (eks. Jet eller Microcleen)
Ansigtsmaske med frisklufttilførsel (eks. Purelite) (Sikre også mod flyvende træ i høj rotation :shock: )

Jeg har selv langsomt bygget min udstyrspark op i forhold til hvad jeg har haft råd til. Jeg er blevet enig med mig selv om at det er sku ok at give lidt ekstra for det der er vigtigt og det er især sikkerhed.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]