www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 09:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg overvejer at lave en salatskål af nogle klodser jeg vil lime op - er der nogle anbefalinger i forhold til limtype :?: :? :?
Det er jo madvare og jeg er jo endnu ikke reproduceret :oops: :D :? sååå mon ikke jeg skal have det i tankerne

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Bruger selv Aqua Plus, den er vand og varmefast. skulle være rimelig sikker at bruge

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hvor kan man få det henne (eller købe det :D )

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg har købt mit af per, så det er nok af mig :) ellers kan jeg lige se jeg ved et andet sted det kan fåes..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Er Aqua Plus så varmefast, at den kan bruges til bordskånere hvor der kommer til at stå varmeting? Jeg er netop på udkig efter sådan en lim.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
vedr. Lim- og ikke mindst limtper.

1: ALLe PVAc lime, d.v.s alle de typer man kan købe rundt omkring under forskellige navne som f.eks Aqua Plus, Casco D3, Danalim etc., er alle TERMOPLASTISKE LIME. D.v.s at de bliver mere eller mindre elastiske med forskelle i temperatur. Ved stigende temperatur bliver limene blødere, for så at "stivne" igen ved faldende temperatur.

1.1 De har alle den samme tendens, og det betyder at normalt at den maximale temperaturgrænse for et limet emne er omkring 60C. det skal nævnes at en del typer kortvarigt kan tåle højere temperaturer, men der en latent riskiko for at limfugerne forskubber sig.

1.2: ALLE termoplastiske lime (Hvide lime, PVA lime, PVAc lime) er ret dårlige til at "fylde fugerne", de kræver tæt limfugekontakt og et godt spændetryk.

1.3: Langt de fleste Hvide lime er ok til fødevarekontakt, og det vil normalt fremgå af limens Sikkerhedsdatablad hvis den indeholder stoffer som ikke er godkendt til fødevarekontakt.

Lime som IKKE skal bruges til fødevarekontakt: PU- Lime, Acrylatlime, Sekundlime (CA-Lime) Araldit typer etc, er sædvanligvis væsentlig mere temperaturresistente, og de er sædvanligvis også Hærdende typer, hvor de Thermoplastiske typer (Hvide lime) hærder/Tørrer ved at vand forsvinder fra limfugen.
Disse limtyper er normalt ikke egnede til fødevarekontakt, MEN, det er væsentligt at man checker med produkternes datablade, og ikke mindst SIKKERHEDSDATABLADE, så man er sikker på at anvende diverse limprodukter korrekt, og til det rigtige formål.

Er I det mindste i tvivl, kontakt leveranmdøren og få de relevante anbefalinger/anvisninger/begrænsninger for en given lim.

God fornøjelse.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Endnu et kanon svar fra dit tastetur Bjørn - kanon - tak for det. :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så vil jeg nok bruge PU-lim til mine bordskånere. Problemet med den lim er blot, at den størkner i flasken, når der først er åbnet for den. Er der en løsning på det problem?
Det er dog en helt utrolig viden som du besider, Bjørn -hvordan kan et hoved rumme så meget - flot :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg har lavet et skærebrædt med aquq plus limen og det har klaret sig fint med meget varme gryder oven på og varmt vand i opvask :)

Ny bruger

Geografisk sted: Brøndby
Overfladebehandling og madvarer.
Jeg påtænker at dreje en tallerken til at spise havregrød af. Men er i tvivl om, hvad man kan overfladebehandle med. Det må jo ikke give afsmag i maden og talerkenen skal kunne afvaskes med vand. Der er nærliggende at anvende madolie, men???
Er der nogen som kan hjælpe mig.
Knud Kruse

Senest rettet af knud kruse 02 nov 2009, 17:26, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

uha den er farlig :) men hvad med ikke noget.. bare pudset. Ellers er de flest overflader madsikre bare de er gennemhærdede.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Pu-lim som størkner i flasken::

Et godt lille trick er at trykke al luften ud af flasken og såtte "tutten" på så den lukke tæt, og der skabes et undertryk inden i flasken. dermen er der næsten heller ikke noget fugt tilbage som limen kan reagere med, og så reagerer den heller ikke, og holder længere.

Jeg bruger selv pu-lim, og kan sagtens få det til at "holde" i op mod et år i flasken, bare man er omhyggelig med at forhindre fugt i at komme ind.

held med det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

havregrød og trætallernen:

I gammel tid lavede man næsten altid fade/tallerkener etc. af træ, og de blev ikke behandlet med noget som helst.

Træ er naturligt antiseptisk, og hvis man sørger for en god hygiejne med grundig afvakning i (højst" lunkent vand), og gundig tørring mellem brug, så skulle det være langtidsbrugbart.

Man skal nok undlade at bruge opvaskemidler og moderne sæber til trætallerkener, men en gang imellem afvaske tallerkenen med gammeldags brun sæbe. De første portioner derefter kan måske nok få en vis "middelalderlig smag", men det går jo nok alligevel.

Lad være med at bruge madolie, linolie, andre naturlige olier(olier kan "harske"), men heller ikke div. vokstyper som bivoks etc. Voks lukker overfladerne så der kan dannes bafterier/svamp nedenunder. En ren og tør overflade er den naturlige måde at beskytte træet - og sig selv mod overraskelser.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg lavede for en del år siden et sæt "grødskåle" til en familie, de skulle bruges til campingbrug, så de skulle være lette.
Jeg lavede dem i avnbøg, det er så stærkt, at jeg kunne lave dem supertynde. 4 stk, som var lavet i aftagende størrelse, så de passede ind i hinanden, når de blev stablet. De blev ikke behandlet med nogetsomhelst, netop for at udnytte træets naturlige antiseptiske egenskab.
De har gennem årene været udsat for alskens madvarer og vaskemidler, idag er det umuligt at se, hvilken træsort, de er lavet af.
Men sikken skøn patina, de har fået.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Helt rigtigt, Stig. Patinaen bliver helt fantastisk med tiden - og brugen. jeg har tit og ofte spist af træ-suppeskåle/tallerkener/fade rundt omkring i Aien/Kine osv. og maven har aldrig haft problemer af den grund.

Det er egneligt fantastisk at sådan en træskål, med tynde vægge, kan klare meget varm suppe, men det gør de. Jeg har tit spist af specielt Teak skåle, og det var s-- ikke så sjovt mens de var nye, men når de først var "spist til", var de ok, ingen smagsforstyrrelser.

De fleste Danske hårdtræstyper er jo egnet, specielt de lyse som Bøg, Ask , Navr, Ahorn. Eg kan bruges, men skal "spises til". Eg er nu best til Vintønder - og de bliver jo heller ikke overfladebehandlet. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for tippet med at klemme luften ud af flasken, Bjørn, det skal prøves. Det lyder indlysende rigtigt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har de sidste 15 år spist morgenmad af tynde skåle lavet af en gammel platan, der blev fældet i en præstegårdshave.
Præsten fik også et sæt, men om han bruger dem ved jeg ikke, da jeg ikke mere har forbindelse med ham. Men mine egne har virkelig fået patina. De bliver skyllet under den varme hane efter brug og tørret med det samme.
Oprindeligt blev de behandlet med valnøddeolie, som jeg bruger til de ting der skal bruges til mad; salatskåle f. eks. Den harsker ikke og giver en fin overflade. Jeg siger så til folk at de ikke behøver behandle dem mere, da olien og eddiken og de andre lækre ting der kommer i salaten nok skal klare det.
Jeg kan forøvrigt efter dagligt brug i 15 år stadig se at det er platan.
Skulle nogen kunne bruge et stykke platan, kan de bare komme forbi, der ligger en del under presenningen. Det er måske ikke lige salatskålstørrelse, men mindre kan vel også gøre det?
Bjarne

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ja, den med at klemme luften ud af PU flasken virker rigtigt fint.
Jeg har en flaske der er tre år gammel, og den har ikke været størknet, indtil jeg for et par måneder siden
glemte at klemme luften ud. Her i den forgangne weekend skulle jeg bruge en smule til at reparere en
udvendig dørkarm. Jeg måtte smadre mig vej gennem størknet lim, og kunne få de få dråber ud i bunden af flasken jeg skulle bruge.
Jeg ved ikke om det gælder PU lim, men jeg hørte engang fra en konsulent fra Casco Lim, at man med fordel kunne opbevare lim koldt, men frostfrit.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har i mange år opbevaret limen køligt, men det er ikke nok for PU lim.
Tage fra firmaet Tempa siger, at CA lim kan opbevares i fryseren, og brúges direkte derfra. Så bevarer det sin koncistens. Har dog ikke prøvet, da vores fryser ikke er beregnet til at indeholde lim ;) ;)

moderator
Brugeravatar

Det er rigtigt med CA i fryseren.
Det gør jeg selv. De skal bare lukkes rigtigt god inden man lægger dem i fryseren,
eller være uåbnede. Ville være skidt hvis de engelske bøffer var limet sammen. :o :o :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Husk lige på at det nok er best at holde kemi og fødevare adskilt. det der med at lægge lim i fryseren er generelt ikke godt. teknisk er der kun meget få typer som man med fordel kan holde under 0C, men kølighed er da altid ok - medmindre limens tekniske datablad siger noget andet.

Langt de fleste limtyper som en trædrejer kunne tænkes at bruge har det nu best ved almindelig rumtemperatur (20 C), og de virker slet ikke optimalt ved lave temperaturer (15C og under)

Grunden til at PU-limen hærder er at der er fugt tilrådighed, og PU-lim bruger vand til den kemiske reaktion, så bare husk at klemme al luft - og dermed fugt ud af flasken efter brug. Så holder resten såmænd længe. ;) ;)

moderator
Brugeravatar

Bjørn, selvfølgelig er det bedst at holde kemi og fødevarer adskilt, hvis ikke tingene er
forsvarligt pakket ind.
Mit CA er altid lukket, eller for det meste i uåbnet embalage og ligger in en tæt plastikkasse med låg, så ...
I øvrigt kan det vist bedre svare sig at passe på PU lim end på CA. Sidst jeg købte CA syd for grænsen,
gav jeg en flad 10'er for en pakke med tre tuber, og jeg bruger ikke meget af det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]