www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 19:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 429 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Det er delvist korrekt Bent at jernet ikke må blive blåt, men det er kun når vi taler Carbon Stål "gammeldags" drejejern, et moderne special hærdet HSS (High Speed Steel) er ikke følsomt overfor varmen på samme måde. Du kan uden problemer opvarme og eks. bøje godt HSS uden der sker noget med styrken på stålet. Det bliver heller ikke skørt af at komme i vand mens det er varmt. Jeg har selv eksperimenteret og talt med en gut der er maskin ingenør og ved en masse om stål bearbejdning.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej med jer.

Lidt of topic, men anyway.

Der har været meget snak om drejejern må blive blå eller ikke, og om de må køles i vand og alt det der.

Dette gamle høvlejern (ja ikke hende jeg er gift med :P ), men det på billederne, stammer fra en gammel håndhøvl jeg for en del år siden fik af svigerfar, som vist nok har den fra sin bedstefar. Det har tidligere været slebet med alt muligt, inklusiv en gammel haveflise, så jeg var nødt til at slibe det op fra bunden.
Erik Anthon Berg i Eskilstuna i Sverie, var meget kendt for godt knivstål, til både det ene og andet.

Det har ikke været i vand overhovedet, og der findes ikke et eneste sted hvor ægen er blevet blå.

Hver gang jeg kunne mærke en smule varme, holdt jeg en pause og lod det køle ned, og startede igen lidt senere... og i øvrigt lagde jeg ikke meget pres på det gamle jern.

Nu kan I se ægen, og jeg kan love jer at det synger når det får lov at køre hen over et stykke træ.

Så venner... tålmodighed når I sliber, så bliver der ingen blå pletter. ;)

Venlig hilsen
Kaj

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Nydeligt reddet... nu ved jeg du købte polersæt sidst vi var sammen. hvis du har lyst til at ofre den ene af dem på det kan jeg anbefale at du bruger noget af det polermiddel der var med til at lade hjulet med og derefter lige løber ægen over så kan du barbere dig på en meters afstand...

PS : Hvornår kommer billederne af dyret heheh

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Hej Rasser.

Men det gør jeg ikke... :P ægen på høvlejern og stemmejern bliver lige "gnubbet" hen over et stykke vandslibepapir korn 600 med lidt petroleum på. Slibepairet lagt på et stykke tykt gals fra en stor 500 w halogenlampe der er gået kold i de elektriske del, eller rettere smeltet/brændt af :idea: . Billigt l... fra Jem&Fix

Det barber hår af uden problemer.

Venlig hilsen
Kaj

PS. Du har da set min kone, men jeg kan da godt poste et billede :shock:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jeg har slebet mange høvl / afretterjern i hånden på en bænkesliber
da jeg arbejdet som maskinsnedker, disse jern måtte aldrig blive varme og blå,
når jernet blev lidt varmt, blev det lagt på en jernplade for at køle af imens
man slev på det andet.
hvis i selv sliber høvl / afretterjern, så ha en jernplade ved siden af,
det forhindre også at jernet heller ikke buer.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg har også en MC1100. Jeg er enig med Anders og Rasmus i, at det er en fin begynderdrejebænk, men når det er sagt, så er det heller ikke mere. Jeg bander over den hver gang jeg står ved den. Jeg fik ny motor fordi den gik i stå, men det hjalp ikke.. Kilrimmen ville ikke tage ved. Nu har jeg fået noget der hedder belt dressing spray, så nu kan kilrimmen tage fat. Det er virkelig uundværligt. Nu er mit eneste problem, at motoren går i stå og at pinolen ikke sidder lige overfor medbringeren. Det problem har jeg dog løst ved at købe en lille Axminster performance (minder om den lille jet) Virkelig lækker lille bænk. Den er lydløs og kører som en drøm. (jeg bruger den til kuglepenne, og det er den formidabel til)

Jeg får til sommer (9.juli) en Wiva Mac fra leif. brugt, og derfor nedsat fra 18.000 til 11.000 det er virkelig en lækker bænk, og så går den ikke i stå.. ;) Jeg glæder mig virkelig som et lille barn til jul..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Peter.
Du skriver at du har et problem med at motoren går i stå. Er det sådan at motoren ikke har trækkraft og at den til tider heller ikke vil starte, men skal hjælpes igang med et lille skub?
Jeg har en MC900, og jeg tror at den har samme motor som MC1100. Jeg fik det problem at den ikke villle slå igang og ikke havde trækkraft nok.
Det viste sig at være en kondensator der var brændt af. Den sidder under det lille skjold der sidder på siden af motoren. Den er ret nem at skifte - to ledninger og hokus pokus er vi kørende igen. Så vidt jeg husker kostede den ikke over 150,- hos den lokale elmotorservice.
Et andet problem med motorerne på de gamle MC-maskiner er varme. De har ikke køleribber som de nye MC-maskiner. Jeg mærker af og til på mit motorhus om det er kaffetid :) . Hvis det er for varmt at røre ved lader jeg den køre et par minutter ubelastet for at køle sig selv ned. Hvis den bliver for varm, kan lakisoleringen på viklingerne inde i motoren smelte og motoren mister derved sin styrke - har jeg fået at vide af en der ved mere om det end jeg gør 8-)
Jeg bruger også beltdressing, og det skaber en god friktion mellem remmen og renskiven. Har du iøvrigt lagt mærke til at der er en lille smørenippel i enden af den aksel der sidder på motoren?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg har mange af de samme problemer med min 1100... jeg er nået til at jeg istedet for at fikse løs på den vil spare sammen til et rigtig stort uhyre i stedet.. jeg er arbejds ramt og kan derfor ikke komme så meget i garagen som jeg har lyst til, men til gengæld kommer der lidt kontanter ud af det, og de skal bruges på en drejebænk som kommer lige ganske kort efter en båndsav. Jeg gider ikke stå og arbejde med at emne hælde mine kræfter og sjæl i at skabe et flot stykke for så bare at blive skuffet pga. skævheder i maskinen...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg fik som sagt en ny motor, så det er ikke problemet. Jeg fik den skiftet (fik en ny til halv pris, fordi den ikke var ældre end den var) så det eneste problem er, at der ikke er trækkræft nok.. Jeg er helt enig med dig Rasmus. Det kan ikke betale sig.. Derfor har jeg også lagt billet ind på den "nye" drejebænk.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Må jeg tillade mig at slå et slag for en udmærket danskproduceret drejebænk her.
Der er jo, om man så må sige, ingen grund til at gå over åen efter drejebænk.
Det er selvfølgelig Promat, jeg tænker på.
Jeg har haft 4 i tidens løb, og været godt tilfreds med dem. Det gode er, at hvis der er problemer, er fabrikanten kun et telefonopkald væk.
Den bænk, jeg har nu, er designet af mig selv sammen med Michel fra Promat. Da jeg er ret voldsom, når jeg grovdrejer, er den udstyret med en langsomtgående 2 hk motor og 4delt remskive samt selvfølgelig elektronisk styring. Den har fuld ydelse fra ca 150 omdr/min.
Samtidig har den en stopkontakt placeret lige der, hvor mit venstre knæ er, når jeg udhuler skåle.
Så når det går galt, skal jeg bare flytte knæet 10 cm.
Den var ikke billig, men hvad mon det ville have kostet at få specialbygget en Oneway for eksempel?
Jeg har fået lavet en del tilbehør efter egen ide og mål hos Promat og altid til meget rimelige priser.
For eks. fik jeg lavet to massive skrabestål ( 5 gange 1 cm) i HSS stål i en speciel kontur til at rense bunden af i en serie æsker, jeg laver i hundredvis af, prisen var såmænd 150 kr stykket. Det er nogle år siden, men alligevel, ren foræring.
Uden på nogen måde at være nationalist( snarere tværtimod) synes jeg, det er værd at støtte et lokalproduceret produkt, når ellers produktet er godt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har nu også altid drømt om en Promat, men når jeg kan få en lige så god WivaMac til 11.000, så vil jeg ikke sige nej. Det er min mulighed for, at få en drejebænk, der virkelig kan holde, og den vil jeg ikke lade gå forbi. Jeg har absolut intet ondt at sige om promat, og hvis jeg skulle have en ny bænk, så ville jeg da også tage sådan en, men så ville jeg have den store, og det som vario, og så ville der gå mange år inden jeg fik råd til den..

Hej hej.
Jeg har tre drejebænke en lille kineser med variabel hastighed på tre remskiver (og en forlængervange ikke vist på billede), og så en jeg selv har bygget en lille net sag på 565 kg med mulighed for at dreje 55cm. over vangen og op til ca 1m udvendig (teoretisk 230 cm.) der er tre remskiver med frekvensomformer der giver hastigheder fra ca. 200 til 3200 rpm. der er 24 delinger aksel Ø 50 gennemboret med 12mm, konus 2 i motor og pinoldok m33 gevind så standardværktøjer passer. Vangerne har jeg lagt ud på siden så jeg har den perfekte arbejdsstilling når jeg udhuler.Pris 600kr. + en masse timer.Og den sidste er en Jet 4224 vægt 500 kg tager 62 cm over vangen og 120cm udvendig.
Erik Mikkelsen
Vedhæftet fil:
bænk 1.jpg
Vedhæftet fil:
bænk 2.jpg
Vedhæftet fil:
bænk 3.jpg
Vedhæftet fil:
bænk 4.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Senest rettet af dc-olduser 10 mar 2009, 21:25, rettet i alt 8 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis den er bare halvt så stabil, som den ser ud, så er jeg imponeret. Det der er jo dansk håndværk.. 50 cm over vangerne.. Det er jo vildt.. Thumbs up fra mig

Den er dobbelt så stabil som den ser ud.

Senest rettet af dc-olduser 11 apr 2008, 07:40, rettet i alt 2 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Min drejebænk er en Canadisk General 26020 med variable hastighed fra 0-2975 o/m i fire trin. Pinolhøjde er 260 mm indenbords og 350 mm udenbords. Jeg bruger to Oneway Stronghold spændepatroner, en med nr. 2 bakker og en med Jumbo skålebakker. Rullebordet til venstre har skuffer til diverse slibematerialer og en Dayton 1500 o/m bænksliber med Oneway land og holder til slibning af drejestål.

Knuden på gulvet er birk fra Laselle Island i Penobscot Bay, Maine. Den har en søster af et kirsebærtra sammesteds fra. De kom med hjem i den samme container som værkstedet da jeg flyttede hjem til Danmark i 2003.

Da jeg har en blanding af USA bygget og lokalt værktøj er der både 115 volt og 230/400 volt strøm i værkstedet. Efterhånden er der ikke så meget der kører på 115 volt mere.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Senest rettet af Agerbundsen 09 nov 2008, 10:43, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Agerbundsen.
Fint indrettet værksted med rigelige mængder af albuerum og bordplads. Skabene under bænken - det ligner eftermontering. God ide til olier m.v eller hvad gemmer du derinde ?
Og selvfølgelig Stereo - musik til arbejdet skal der til ;)
Du må lige sende et billede når du har fundet ud af hvad der inde i knuden. Den ser spændende ud.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Hvad er det Erik skal du til at ha´ny bænk :)
ps. kan du gætte hvam det er :lol:
Drejers-Corner skrev:
Den er dobbelt så stabil som den ser ud.

Herunder et billede af den Svenske Ejca som fås med fire forskellige vangelængder,grundmaskinen er den samme ved alle modeller og har en pinolhøjde på 300 mm. hastigheder fra 80 rpm. til ca. 2300 rpm.
Vægte fra 180 til 420 kg.
EM
Vedhæftet fil:
picture.jpg

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Jeg kan se at du bor i sandved :) kender du Keld der bor bagved købmanden ??
så er der måske en mulighed værksteds snak og måske en af de grønne :lol:
Agerbundsen skrev:
Min drejebænk er en Canadisk General 26020 med variable hastighed fra o-2975 o/m i fire trin. Pinolhøjde er 260 mm indenbords og 350 mm udenbords. Jeg bruger to Oneway Stronghold spændepatroner, en med nr. 2 bakker on g en med Jumbo skålebakker. Rullebordet til venstre har skuffer til diverse slibem,aterialer og en Dayton 1500 o/m bænksliber med Oneway land og holder til slibning af drejestål.

Knuden på gulvet er birk fra Laselle Island i Penobscot Bay, Maine. Den har en søster af et kirsebærtra sammesteds fra. De kom med hjem i den samme container som værkstedet da jeg flyttede hjem til Danmark i 2003.

Da jeg har en blanding af USA bygget og lokalt værktøj er der bøde 115 volt og 230/400 volt strøm i værkstedet. efterhånden er der ikke så meget der kører på 115 volt mere.

Hej Steen Viggo
Jeg ved ikke helt hvad du mener. Nej jeg skal ikke have ny bænk det er er kun for at vise hvilke mugligheder der hvis i skal have bare noget der minder lidt om min guld bænk :D :D
Bænke med en drejediameter under en meter er ikke noget for mig jeg laver jo ikke tandstikker. :lol: :lol: MVH Erik

moderator
Brugeravatar

Hej.

Så sker det... har lige fået bekræftet afsendelse af min bænk fra Promat.

Pyha, det var noget af en svedig venteomgang... så hun håber jeg der dukker noget op
med fragtmanden i morgen.

Og så skal der godt nok laves spåner... godt trælageret er fyldt god op med alt muligt.

Jeg skal nok smide billeder på engang når der er noget at fotografere.

Venlig hilsen
Kaj

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hov hov der skal laves billedserie fra fragmanden slå bremserne i !! og til den står på plads... gerne mange af dem !!!!

moderator
Brugeravatar

Hej....

Ja, ja... der skal nok komme så mange billeder at din server går ned af overbelastning.

Venlig hilsen
Kaj

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hihi der er plads til en små 200 gig endnu.. i 250 kilo stumper .. så du gir den bare gassss.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Sikken en udfordring at få :lol: ... det begynder jo at ligne arbejde :shock:

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

3 billeder af gangen 250 kb pr billede det ligner noget der hedder 800.000 billeder og 3 billeder pr indlæg det giver ca. 270.000 indlæg Hvis man er ret hurtig kan man på 10 sek sætte de 3 billeder ind og få dem overført Hvis du arbejder 24/7 i godt en måned begynder det at ligne noget.. :ugeek: hehe.. god fornøjelse.. "May the Force be with You"

moderator
Brugeravatar

Ja, det er godt med jer.

Hvornår skal jeg så få tid til at dreje... hurtigregnere... ;) ;) ;) ;)

Kaj

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg havde nu tænkt mig at se på lidt optimering og automtisering af processen ;) ... det andet giver vist for ømme fingre, men en ret slank linie ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tsk tsk Hvad mener du med det Kaj :?: Det er da meget sjovere at fylde Rasmus' server end at dreje. :D Det er da netop det eneste fornuftige man kan tage sig til i dette liv. Rasmus kunne jo bare lade os uploade billederne i højere format.. så kunne tiden sættes væsentligt ned.. så kan det muligvisk gøre på en uge med hurtigt internet og en hurtig computer.. Så er serveren fyldt og der er masser af tid til at dreje.. ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

phnpen skrev:
Tsk tsk Hvad mener du med det Kaj :?: Det er da meget sjovere at fylde Rasmus' server end at dreje. :D Det er da netop det eneste fornuftige man kan tage sig til i dette liv. Rasmus kunne jo bare lade os uploade billederne i højere format.. så kunne tiden sættes væsentligt ned.. så kan det muligvisk gøre på en uge med hurtigt internet og en hurtig computer.. Så er serveren fyldt og der er masser af tid til at dreje.. ;)

hihi NÆ... for jeg kan hurtigt tænde for en eksterne disk... så er der 500 gig mere :-)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Altså ... sådan noget er jo direkte usportsligt :lol: ja grænsende til decideret lusket :shock:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 429 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]