www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 18:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Er der nogen derude der kender noget til en Hempel Automatisk Drejebænk der bla benytter vaccum til at opspænde med ?? vi mener det er en bænk til at dreje tallerkner på primært.

Alt info er velkommen evt hvis der er nogen der ved hvor der står sådan noget maskineri...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Det er drejebænktype som blev brugt særdeles meget i f.eks Thailand - Malaysia og Philippinerne for mange år tilbage, og den producees sandsynligvis ikke mere.

man kan evt være heldig at finde en - særdeles brugt i det sydlige Europa. jeg har set nogle enkelte i drift i det sydlige Frankrig, men det er helt tilbage sent i 1970érne .

Vaccuumsystemet var præsist som man anvender det i dag. D.v.s, vaccuumpumpe, drejestykke, vaccuumplade, pakning.

Hempel maskinen var en særdeles dyr maskine dengang, men lavede et fint stykke arbejde - og har nok drejet millioner af "Danish Design Teak tallerkener" og andre typer lave bakker etc til det Amirikanske marked (hovedsageligt).

Hempel maskinen blev senere udkonkurreret af maskiner fra Italien og Spanien som kunne sælget til ca. det halve af hvad en Hempel maskine kostede.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ved du mere om den en det ?? evt kan hjælpe med noget information om eventuelle problemer med en sådan maskine ??

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Rasser, hjemme ved den gamle havde vi to Hempel halvautomatbænke. Halvautomat fordi der ikke var magasin på. Det blev fodret manuelt. Der var også en model, hvor kopislæden skulle drives frem ved hjælp af et stort håndtag.
Dengang i 70'erne stod de ved alle de drejere jeg kendte til, så jeg kan ikke forestille mig andet, end at der må stå nogle stykker her i landet.
De kørte ved hjælp af hydraulik og en slæde, forrest sad et fast fikseret skrubstål der sørgede for at træet blev rundt og bagved et jern der blev styret efter en kopiskinne. Dem jeg har set, var udstyret med slæder på bagsiden hvor der kunne være monteret stikstål i forskellige former.
Det er ikke småting jeg har set drejet på sådan en fætter, dog har jeg aldrig set en med med vacum.
Mig bekendt var der ikke nogen deciderede svagheder. De kunne dreje både stort og småt.
Jeg har tilbragt mange timer med at stå og fodre sådan en Hempel med friske træstykker, og pille de færdigdrejede ud.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kajs beskrivelse er rigtig god. Det var særdeles kraftige maskiner, næsten 100% støbejern, tung som et "ondt år", og næsten uopslidelige. Selv kopisystemet (slæden og tværførringen (mamnuel eller hydrasulisk) krævede kun lidt vedligeholdelse, det kørte bare.

De fleste maskiner her i Danmark blev brugt til "langsdrejning", og jeg kender ikke nogen som var udstyret til tværdrejning/vaccuum og tallerkenkopiapparat.

Mange af de maskiner som blev brugt i Danmark havde en arbeejdslængde mellem pinolerne på ca. 1 m, og mange af dem var forsynet med magasin, som kunne indstilles helt nede fra l= 10-15 cm op til Balysterlængder på ca. 1000 mm.

Jeg har også set Hempelmaskiner som kunne arbejde med et cirkelslag op mod 35 cm og en længde op mod 800 mm, f.eks til billardbordben, hvor klodserne var limet sammen i 4-kanter. Der var sgu vægt på så det gjorde noget, og de gik sædvanligvis med ca. 1000 o/min med de store klodser. Det sagde sgu BOOOOOM, når pinolen måske ikke fik ordentligt fat eller er var en skjult fejl i træet.

Jeg tror Kaj nok kan have ret i at der stadig kan findes en eller to, men de er vel så lige til skrot/museum nu.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Glemte vist lige at fortælle at jeg nok syntes den drejebænk som idag nok kommer nærmest til en Hempel (af den simple type) er en Union Carbide maskine af den gamle type som også hovedsageligt var lavet af støbejern. Dog havde Hempelmaskinere et væsentligt tungere "understel" end Union Carbide maskinerne.

Her skal man se på at sammenligne maskinerne som en "Hånddrejer" vil bruge den, uden mekanik og hydraulik etc - bare en drejebænk som sikre at der ikke er noget som ryster, og som helst skal stilles på en forsvarlig klods beton. ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Bjørn A du har ret, de var tunge som den onde selv, og lavet i støbejern.
Ja, og engang imellem røg der en pind ud med et ordentligt rabalder.

Underdelen var også støbejern, lavet som et skab med låge.
Derinde befandt hydraulikpumpen og reservoir til hydolie.
Jeg kan ikke mindes at der nogen siden blev skiftet filter.

Jeg googlede lige Hempel. Der var en annonce på DBA der desværre var udløbet, så mon ikke der kan findes en.
Hvis eller maskinen har været beskyttet mod vand, fugt og vandalisme tror jeg nu godt man kan finde en brugbar model.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]