www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 02 aug 2026, 10:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej,

Nogen med erfaring i at dreje halvvåd guldregn.
Er det samme procedure som alt muligt andet vådt træ? Grovdreje, forsegle endetræ og lade tørre?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej kaj,

Halvvåd eller halvtør ?; er der begyndt at opstå revner?. Hvis ja, har du et problem for revnerne vil bare vokse - næsten uanset hvor godt du endeforsegler.

Guldregn som har bare lidt for højt fugtindhold vil have tendens til at revne. jeg drejede nogle "champignions" for nogen tid siden, hvor vægtykkelsen var nede på ca. 3-5 mm. De revnede alle ind fra kanten. lige til brændeovnen :roll:

Jeg syntes det bedste med Guldregn er at lagre det i så lange længder som muligt, og gemme det til det er godt tørt.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg plejede at lave helt tynde ( 2 mm) barkkantskåle af frisk guldregn, i hele stammens tykkelse, marven includeret og det hele.Færdigfudse og oliere dem i en arbejdsgang.
Jeg har aldrig haft en som revnede, men var også MEGET omhyggelig med at holde godstykkelse over det hele.
Hvis der er selv den mindste smule stjerneskøre, kan det ikke lade sig gøre, og det er der jo tit i guldregn.

moderator
Brugeravatar

Hej Stig.

Gider du forklare nærmere om "stjerneskøre"? Jeg har hørt om det flere gange, men har aldrig fundet helt ud af hvad det er.
Mener også du har omtalt stjerneskøre i forbindelse med andre træsorter.

Konen kalder mig stjerneskør engang imellem, men det er vist noget andet. :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Der er vist også noget der hedder ringskøre, som jeg heller ikke ved hvad betyder.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

moderator
Brugeravatar

Det må så være når jeg går rundt om mig selv "Ringskør" :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det her kan BjørnA nok forklare bedre end jeg kan.

Stjerneskøre er de revner som sidder i stjerneform( deraf navnet, sjovt nok!) ud fra marven i et træ. Nogle træarter som f.eks. elm er meget tilbøjelige til at danne dem, andre ikke.
De har ikke noget med tørreridser at gøre, men er i træet mens det er levende og u.fældet endnu.

Ringskøre er cirkulære revner, som opstår når vækstlagene ( årringene) ikke er hæftet ordentligt sammen. Eg og elm har dem indimellem. De er svære at arbejde sig udenom, både ved opskæring til planker og drejning og regnes derfor for en betydelig fejl.

moderator
Brugeravatar

Tak for forklaringen, Stig.
Rart at vide hvad det er man ser. Det guldregn jeg har liggende har åbenbart både det ene og det andet.

Guldregnen er marvkløvet og endeforseglet ... så det kan nok bruges til nogle skafter og andre småting.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Upssss-s

Om jeres ærede fruer har stjerne-eller ringskøre, den er s--svær at forklare, men Stig har helt ret, den mindste tendens til begge "skøre" typer er = med at træets ved ikke er "limet ordentligt sammen.

Ringskøre er temmelig almindelig i ELM, og man tager ikke fejl når man ser det. mange gange kan man skære en skive af en Elmestamme, og relativ let trykke et stort stykke af stammens centrum ud, bare med håndkraft. Omvendt skal man passe på f.eks med en friskskovet stamme hvor ringskøren måske lige er begyndt. Så ser man den ikke rigtigt, og det kan give et meget højt "bang" når den ryger af bænken.

Både ringskøre og stjerneskøre fremkommer typisk som følge af stomskader hvor træets stamme udsættes for store vindkræfter, specielt om sommeren når der er blade på træet.

Når først disse "skøretyper" er dannet udvikles der sædvanligvis bakterieangreb som svækker træet yderligere, og på et tidspunkt er svækkelsen så stor at der i praksis opstår 2 "stammer" - og nedbrydningen for alvor tager fart, og på et tidspunkt vælter træet simpelthen.

Som Stig også peger på er det meget vigtigt at man holder samme vægtykkelse på f.eks lidt fugtigt/vådt Guldregn (og mange andre sorter), og det var ligesom ikke muligt på de Champignions jeg (lidt ærgerligt) så revne fra kanten og ind.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har oplevet så kraftig stjerneskøre i store elm, at der vældede måske 50 liter brunfarvet vand ud af dem, når saven nåede ind til dem under fældningen. Så meget vand ødelægger kædeoliens bæreevne, så man må pænt sætte sig og vente, til de har "blødt af".

Hvis man er i tvivl om hvor godt et stykke træ "hænger sammen" er det en god ide' at skære en ½-1 cm tyk skive på tværs af årerne. hvis den nemt flækker, når man bøjer den med fingrene, er der en skøre/ revne i træet.

I sin tid da jeg drejede rigtig meget i våd elm, drejede jeg ydersiderne færdige og lod emnerne ligge tørt til dagen efter, så er overfladen tørret nok til at evt. skører træder frem. På den måde undgår man at spilde tid ved at "tømme" en alligevel ubrugelig skål, eller at få skidtet i hovedet, når den springer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]