www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 12:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Løgstør
Hej igen.
Jeg har set flere yt videoer hvor man drejer kugler uden en jig til flere tusind kroner. Det ser nemt ud men når jeg vender den første dimension på tværs så får jeg ikke rigtigt kuglen til at køre ordentligt. Jeg har lavet et par (cup chuks) ved ikke hvad det hedder på dansk men problemet er at få "kuglen" placeret præcist nok. Er der nogen som har erfaring med problemet?
På forhånd tak Anders.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Sæt en blyantstreg midt på kuglen. Når du drejer den 90 grader i din cup-huck, skal pinolen i stregen - så skulle du kunne dreje efter “skyggen” af din første cylinder, som nu er vendt 90 grader og dermed er blevet til en kugle.
Nils Frederiksen

lille spån

Geografisk sted: Løgstør
Hej Niels.
Tak for svar. Det er osse det man viser på yt men jeg synes ikke rigtigt det lykkes for mig. Jeg lavede en cup til at sætte på en pinol men fandt ud( da jeg satte den i spindelen) at den ikke kørte lige. Så lavede jeg en ny hvor jeg satte den på pinolen og derefter drejede den af. Og jeg synes at den kørte fint. Men nu efter at ha drejet endnu en kugle kan jeg se at den er gal igen. hvordan får man sat en cop på pinolen som køre lige.
Mvh Anders.

lille spån

Geografisk sted: Odense
Jeg har drejet nogle stykker i "fri hånd".
Koppen jeg har på pinolen er bare en drejet stump med en indvendig konus som kun rører pinolspidsen på kanten, og ikke på resten.

Den centrerer ikke perfekt, men når jeg spænder den lidt sammen, drejer jeg bænken (kuglen) med hånden lidt, og ser om den lige skal bankes lidt til den ene eller anden side for at være centreret.

Så vender jeg kuglen utallige gange i tilfældige retninger, og tager lidt af ad gangen - og til sidst rammer jeg noget som er nogenlunde kuglerundt.

(Man kan ikke se de er lidt skæve med det blotte øje, men man kan godt mærke det svagt når man drejer den rundt i hånden).
Skævheden er som oftest at føle på langs af årerne, da endetræet er hårdere at dreje i.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Spændende, at man - mig selv incl - kan gradbøje tillægsordet kuglerund.
Kuglerund - mere kuglerund - mest kuglerund.
(-og her ville jeg så have tilføjet den eftertænksomme smiley, hvis det var muligt)
Nils Frederiksen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]