www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 12:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: De der tommer
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Hvordan er det nu det er ? Svare 1 1/4" x 8TPI til vores "almindelige" M33x3.5 gevind?? :? :? :?

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Anders!
Jeg ved ikke hvad TPI står for, og der findes så mange forskellige gevind, specielt i USA, men det er vist tvivlsomt at et tomme gevind passer med et metrisk gevind. 1 1/4" svarer til en diameter på 31,751 mm, og 8 gevind pr. tomme svarer til en stigning på 3,175 mm.
Hvor er du stødt på dette gevind?
Hilsen Erling

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Anders.
Så vidt jeg ved ( og det giver en vis elastik ) findes der ikke et tomme og et milimetergevind der passer på hinanden. Og så vidt jeg ved betyder TPI oversat til dansk: tænder pr. tomme, og det bruges til at beskrive en savklinges grovhed/finhed. Hvis der er andre der er klogere vil jeg umådelig gerne korrekses.
For at være filisofisk kan jeg påstå at det er nemt at blive klogere, men svært at blive dummere. Tænk lige lidt over det :)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Mange tak for svar, jeg blev lidt klogere.

Jeg har været ved at kigge på nogle bænke inde på poolewood, alle deres bænke leveres med det gevind som standart. Det var det der undrede mig :? :? :?

Jeg var nået frem til det samme med hensyn til diameter mm. Der er bare nogle gange undtagelser. TPI kan nok godt være tænder pr. tomme men så bare "gevindtænder" istedet, mon ikke?

Og så til lidt galle.
Det er bare ..... ARGHHH...... jeg hader tommer...... Alen ...... fod og alt der pjat. Hvad hel.... skal man bruge det til i et moderne samfund.
Internale tommer fnys.... :evil: :evil:

Det metriske sytem er i dag en standart måleenhed i England, så de skal bare holde op med det pjat. :evil: :evil:

Håber ikke der er for mange matematik professoere herinde :geek: jeg har fornæmet.

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg er med på at hade tommer det er noget forældet skrammel ubrugeligt på alle måder!!

TPI står for Threads Pr Incn frit opversat tråde pr tomme eller geving drejning er pr toimme.. og du finder ikke noget der passer sammen.. men de laver maskiner med m33 3,5 gevind..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Der er, som Anders siger, et tommemål, som er identisk med m33x3,5.
Jeg kan ikke huske hvilket, men lidt netresearch burde kunne opklare det.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Tommehaderne

Det er da rigtig at det med tommer ikke gør livet lettere.
De gamle havde altid måleværktøjet ved hånden, idet en normal tommelfinger er en tomme bred og en Fod en fod lang ca 30 cm.
En eng. tomme måle 25,4 mm (En dansk 26 mm) den er således opdelt i brøker 3/16-1/4-3/8 osv.
Det er jo til at leve med, men det værste er gevind, der findes et utal af forskellige gevindtyper både tommer og mm med grov alm og fingevind, disse betegnes med en ydre diameter og en stigning ( afstanden mellem "rynkerne" )men vi skal vist ikke gøre os håb om at blive fri, vi vil jo ikke så gerne til at skifte spindel og patrone, alle gevind på rør og vandamature er også tomme gevind, og hvad med dem det har en ældre engelsk eller amerikansk bil. jeg tror at det er noget vore tip tip tip oldebørn må se at få styr på
Venlig hilsen
eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
M33 x 3.5 er der ikke noget tomme gevind jeg kan finde som passer. Det nærmeste vill være et 1-3/8" x 7 TPI, men det er ikke hverken en gængs diameter og slet ikke en gængs stigning. Det nærmest rigtige er et trapez gevind, TR 40, men gevind formen er helt anderledes.

Det kommer kun fra huskeren, og jeg kan ikke huske en skid, men der var noget om at Oneway vile have et gevnd med de dimensioner, men stigningen på gængse passede dem ikke, så de lavede deres eget. det kan være forkert.

Den er god med de metriske gevind: Rørgevind er den dag i dag stadigvæk de gamle Whitworth rør gevend, bare oversat til millimeter. De har ikke den normale 60° vinkel eller flade toppe og bunde, men 55° og runde toppe og bunde. Så er de oven i købet så fjollede at have koniske han-gevind og paralelle hun gevind.

Englænderne er næsten ved at været gået over til m gevind, men USA bruger stadig UNC/UNF/NPT gevind. Der lader ikke til at være ret mange, som gør vrøvl over at udlændinge ikke taler dansk, så vi må være to eller tre-sprogede for at begå os ude i verden. Det er da ikke noget støre problem at være gevind-tosproget. Altså med mindre du kører i en gammel Morris fra 1950'erne. Det var min den første, Morris Oxford, 1956.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg husker åbenbart galt, så.
Nu nævner du Oneway, og det er i forbindelse med et af deres produkter, jeg i sin tid mener at have set M33x3,5/?.
Mystisk.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Ingen grund til at pive, så skulle I prøve at "overhale" min drejebænk. Det er en Myford ML8, bygget engang i 1960-70'erne i England, og alt på den er i engelske tommer, selv div umbracoskruer er med tommemål så jeg har både et sæt mm og et i tommer. Det rigtig "morsomme" er aksellejerne. Foran sidder et 2 1/4" udvendig, og bag på sidder et 2" , foran med 11 stk løse kugler, og bagpå med 12 stk løse kugler.

Det hele skal spændes meget præcist sammen, både så man ikke spænder for hårdt (lejerne løber varme) eller for løst (lejerne "banker), men det "sjoveste" er jo at de 2 lejer findes mig bekendt ikke i Danmark, hvor det meste nu om dage er metrisk.

Jeg har lige brugt et par dage på at give den en ordentlig "tur", det skal den have engang imellem. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Tommer er noget en vis herre har opfundet i sin vrede.
Det er ikke muligt at omsætte gevind fra tommer til mm eller omvendt. Det er to ting der slet ikke harmonerer.
Både Storbritanien og USA forsøger (er nok/måske) gået over til det metriske, men der går nok nogle år inden de helt har fundet ud af det. Og når vi så begynder at blande vægtangivelser ind i det, bliver det rigtig sjovt.
Min havetraktor smadrede en rem den anden dag ... og gæt hvad målet er for sådan en ny rem ... jeps, det er tommer...
Plus at et par bolte er med hoveder i mm., men gevindet der er skåret i it tommer, så gæt hvor længe jeg har ledt efter en møtrik der passer??? :evil: :evil: :evil:
Tommer er en teknisk handelshindring, eller hvad man nu kalder det. :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kaaai!

Kileremme er ligesom rørgevind. Bare meget bedre. De almindelige remme er nemlig allesammen standardiserede i bogstav størrelser, det begynder med Z, og så ellers A, B, C, D og måske videre. Z er den mindste. De var baserede på tomme mål, men er normalt leveret i mm længder -også i USA og England.

Det er også så dejligt nemt med kileremme at de er ikke så følsomme overfor små variationer i profilen - de kører bare lidt højere eller lavere i sporet på remskiven.

Der er altså ikke enoget problem andet end længden. Den kan være lidt bøvlet at måle,. men det har ikke noget med tommer at gøre.

Det nemmeste er at tage den gamle rem med til en forhandler og finde en der passer.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så må jeg kværulere over vores relativt nye SI målesystem. Det er måske teknisk forsvarligt, men er opfundet af nogle store hoveder uden praktisk sans.

Med det gamle meter system, passede alle enhederne sammen og havde en vis logik, så de var nemme at forstå og forholde sig til.

Nogle eksempler:

Tryk var målt i mm vandsøjle. Vi kan alle forestille os at det betyder at et tryk er som en vandsøjle på 100 mm. Hvem fanden forstår hvad en Pascal er for en størrelse? Den har ingen relation til noget vi møder i dagligdagen.

Det samme med moment. 30 kg/m er nemt at forstå. Træk med en kraft på 30 kg i et håndtag der er en meter lang. Så må jeg spørge hvor mange æbler der er i en Newton meter?

Og hvorfor bliver vi nu ved at måle teperatur i ° Celsius, når standarden er Kelvin? Det er ikke logiks, men praktisk - det er 281 K udenfor her til morgen. Er der nogen der kan sige mig om 291 K er for varmt eller for koldt?

Never mind, det er bare om at hyle med de ulve du er iblandt. Hvis de hyler i tomme toner, så må du bare lære hvad de er og pive med i Kilo-Hertz.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Agerbundsen

Såvidt jeg ved er Kelvin noget af det mest reelle at holde styr på.

Kelvin har 0 punktet ved det vi kalder -273gr. (det koldeste man kan finde ud af, alt går i stå)
Vores normale 0 punkt er altså ved 273 gr. Kelvin (hvis vi holder fast i Celsius modellen) det betyder at alt over 273 gr. Kelvin er over frysepunktet.
Dine 291 gr. Kelvin bliver så det samme som 18 gr. Celsius.

Rodet? Ja lidt, men jeg husker altid den med de 273, så går det endda.

De andre mål og enheder der bliver redefineret har jeg opgivet og prøver at holde mig til det jeg er vant til.

Hvis jeg laver noget efter en tegning laver jeg den i de mål der er opgivet hvis jeg ønsker at lave det samme projekt. D:v.s. at tommetegninger udføres i tommer, metersystem og træskolængder i træskolængder, så plejer det at fungere nogenlunde.

Er det det der hedder "at hyle som de ulve man er iblandt" ?

Mvh og væk med frustrationerne

Torben tjmanden

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

moderator
Brugeravatar

Jeps,der kan hurtigt gå ged i det hele, når der er nogen kloge hoveder der laver om på tingene.

Kelvin bruges også til måling af lysets farvetemperatur.

Det med remmen. Ja, det er ikke nemt at tage remmen med, når den gamle var flået i småstykker, og den eneste mulighed var et amerikansk reservedelskatalog, hvor alle mål er opgivet i tommer. :o :o :o

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

:o :o Hold da helt fest der er en del der har nonget imod tommer :D :D :D

Rart at man ikke er alene :D :D :D

Bjerg af spåner

Jeg vil også give min mening om tommer og prøve at få det lidt på plads rent historisk.

Der er ikke noget ivejen med fod og tommer, bortset fra, at man er ved at udfase dem, og så vil der opstå problemer med at skaffe dele udført i dette målesystem.
Enheden fod går ca. 5000 år tilbage, den ægyptiskr fod var 30 cm, tommer er kommet til senere, da man fik brug for mindre enheder.
Her i DK blev den romerske fod (=29cm) brugt ved anlæggelse af vikingeborgene, Fyrkat, Nonnebo m. fl.
Hvis det var så ubrugeligt ville systemet ikke have overlevet.
Metersystemet blev fastlagt omkring 1790-1800 i Frankrig, det blev internationalt vedtaget i 1872, det blev indført i DK i 1902, men da jeg var i lære i begyndelsen af 1950érne, brugte man stadig tomme-gevind (Whitworth), efter 3 år på teknikum og 2 år indkaldt var det skiftet til metrisk, d.v.s. det tog ca. 50-60 år at skifte gevind i DK.

Når Stig kan huske en tomme angivelse for M33x3,5, så kan det være fra en amerikansk tabel for dette gevind. Ligesom vi har (haft) tabeller for Whitworth-gevind med alle målene i mm, så kan man have haft tabeller den anden vej.
Med hensyn til Agerbundsens indvending mod konisk han-gevind på rør, så skyldes det, at gevind skal kunne spændes tæt, og det er lettest med konisk nippel og lige muffe.
Til dem, som bander over tomme-systemet, så er det intet mod de eder der har føget i den amerikanske rumfartsorganisation. Der vedtog man for lang tid siden, at man skulle være metriske, men da man skulle foretage beregningerne til månemodulet til Jupiters måner rodede man rundt mellem meter og fod, så i stedet for at starte bremseraketterne i en afstand på x meter, startede man dem x fod oppe, der blev et hul i den måne.
De skulle have gjort som Torben skrev, kun arbejde i et system.
Der skulle have været et antal smilies fordelt, men det blev uoverskueligt, så dem må I selv sætte ind.

moderator
Brugeravatar

Den amerikanske rumfartsorganisation har rodet rundt i tommer,fod og meter, ja det undrer mig ikke en disse.
De brugte også et antal millioner dollar for at udvikle en kuglepen der kunne skrive i det vægtløse rum.
En kuglepen de i øvrigt sælger på Smithsonian - National Air and Space Museum i Washington, for ca. 20 dollar.
Er der nogen der ved hvordan russerne løste det problem ...? ja de brugte naturligvis en blyant.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvad gjorde russerne så med fnulderet fra blyanten når den skulle spidses?

Det var vel nok lidt af en røverhistorie.

Jesper

moderator
Brugeravatar

Ha, Agerbundsen.

Har du været på Smithsonian? Der sælger de sgu kuglepenne der kan skrive i det vægtløse.
Blyanter ... tja, hvad med trykblyanter.
Jeg så en gammel artikkel, hvor amerikanerne blamerede sig med den fine kuglepen, for at nedgøre Sovjets mangel på teknologi... blyanten.

Bjerg af spåner

Trykblyanter ????????
Russerne havde på et tidspunkt glemt at sætte kuglepenne på 5-årsplanen, kun patroner til kuglepenne, på alle kontorer i østeuropa skrev man med patronerne, uden holder.
Det er ikke en historie.
Mon ikke vi skulle flytte videre herom til "Small Talk"?

moderator
Brugeravatar

Kan være tråden er gået lidt "Off Topic"?

Men det år der er tale om, var det altså vandrør Sovjet havde glemt i deres 5 års plan. :D :D :D
Tilbage til det med tommer. Jeg har en stribe gamle ring/gaffelnøgler der er rustne og alt muligt, det er tommer.
Kunne være man skulle give dem en gang rustfjerne og stålbørste. Det kan jo være der en dag bliver brug for dem.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Off-off topic
The good stuff shop, der på dansk hedder naturgalleriet og befinder sig i Holte sælger også space-kuglepenne fra NASA, hvis man skulle have lyst at prøve at skrive i det lufttomme rum eller under vandet???
Hilsen Birger

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]