www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 18:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Skødstrup
Mit salgsopslag er hermed slettet, diskutionen er kørt helt af sporet.

Jeppe

Senest rettet af Skovmanden 26 dec 2016, 20:20, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Der var et masseindkøb af disse for noget tid siden. Jeg var ikke med, så ikke nogen personlig erfaring. Min forståelse er dog at det ikke var den helt store succes til slibning af de ultra-moderne ståltyper, som 10% vanadium stål og tilsvarende powder metallurgy stål, som Thompson og Crown Pro PM.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Hej Jesper
Jeg forstår ikke din kommentar, hvis ikke du har nogen som helst erfaring med Robert Sorby ProEdge slibesystem, hvorfor så kommenter det, og med hensyn til hvad du tror og mener vedr. Ultra moderne stålkvaliteter og slibemetoder så tror jeg faktisk du skal ændre opfattelse.
Hvis du er interesseret så byd - hvis ikke, så hold din holdning for dig selv.
Mvh.
Jeppe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Oh...........................nice!

Meget smuk tone i det indlæg!

Men den holdning burde jeg måske også hellere holde for mig selv.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Nå, nå da. Altid spændende, når en (forholdsvis) ny på forum stikker næsen frem og belærer nogle af de gamle/erfarne. Jeg glæder mig til fortsættelsen.
Nils Frederiksen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har heller ikke nogen erfaring med Robert Sorby's Pro edge system,men jeg har en lille bitte smule erfaring med drejning.
Den lille bitte smule erfaring får mig til at tro, at den lige fas, som systemet giver, vil give en masse friktion i forhold til den hule fas, som en traditionel grinder giver.

Hvis systemet er så f...... godt, hvorfor sælger Du det så?

Sorry, jeg skal nok holde mine dumme holdninger for mig selv fremover.

Måske..................................!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Tilslutter mig de øvrige talere og må vi så bede om SALONTONEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her:
Aaaaaaaaaa.

Men det var vist kammertonen :D

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Geografisk sted: Nyborg
Måske man skulle læse lidt om systemet
http://www.robert-sorby.co.uk/media/wys ... system.pdf
Kan da godt se en fordel ved at bruge systemet da man modsat en traditionelt slibesten ikke "overføre" stenens radius til værktøjet.
Systemet står aller øverst på min ønskeseddel. Bare min mening.........en smeds med hang til Woodturning :D

Mvh.
Haap.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

En meget dygtig og velkendt drejer fra New Hampshire, Jon Siegel, har skrevet om sine erfaringer og meninger om slibning. Se her, hvis det udenbyske ikke er et problem:

http://www.bigtreetools.com/articles/

Find artiklen om slibning og download i pdf format.

Læg mærke til at Jons båndsliber kører med bæltet opad, så spidsen på drejestålet ikke river det i stykker. Det skal også siges at Jon kun drejer på lange emner, altså ikke skåle.

Sorby har det med at "opfinde" nogle himstregimser, som kan sælges, men ikke altid er hverken særlig brugbare eller strengt taget nødvendige. Deres bæltesliber kører den forkerte vej. Pladen under bæltet ligger et stykke under tangensen mellem de to hjul, så de der har brugt den til drejejern har måtte installere en ekstraplade under bæltet for at det virker rigtigt.

Slibebåndstørrelsen er taget fra en Bosch sliber, beregnet til at slibe træ med. De materialer som findes er OK til træ og almindelige stål, men ikke til de nye superstål. De findes ikke i den rigtige dimension til deres sliber, selvom de eksisterer til andre størrelser af båndslibere - hovedsageligt til dem med lange og smalle bånd.

Der er flere drejere her på forum, som har købt denne sliber, og rapporteret deres erfaringer med Thompson stål og lignende - detr er ikke gået så godt med de nye ståltyper.

Med ovennævnte, tror jeg nok garvede medlemmer af forum selv kan bestemme hvad der ville fungere for dem, og ikke rutinerede drejere er blevet gjort opmærksom på noget de skal overveje. Bortset fra det, så koster Sorbys slibesystem £270 eller 2400 kr. sprit nyt fra UK.

Jesper

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Hedensted
Hej
Det er altid dejligt at få belyst fordele og ulemper før man køber sig fattig i alt det udstyr som det er rart at have.
Jeppe hvad har du fået i stedet for båndsliberen og hvorfor? Overvejer selv hvad mit lille sliberi skal hjælpes videre med i det nye år.
Godt nytår

Vh Peter

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Klitmøller
Det er altid beklageligt, når nogen ikke kan holde en ordentlig tone, og ikke mindst at de ikke kan acceptere, at andre kan være af en anden mening!

Ny bruger

Hej Peter
Tak for dine relevante kommentar og spørgsmål, og ja, man kan hurtigt bruge rigtig mange penge på nyt udstyr.
Jeg er / har været rigtig glad for min Robert Sorby ProEdge, som jeg har haft i godt 2 år, og med stort set alt i tilbehør, den sliber alle former for drejejern, hurtigt, præcist og med samme gode resultat hver gang. Der findes en række forskellige slibebånd, lige fra alm. aluminium Oxide til diamant belagte bånd, således at alle typer stål kan slibes.
Jeg sælger min Robert Sorby ProEdge, fordi jeg har opgraderet mit "sliberi" med en Tormek T8, med stort set alt i tilbehør (ca. Dobbelt pris af Robert Sorby ProEdge) men en gang imellem skal man jo forkæle sig selv.
Det er selvfølgelig et helt andet slibesystem, om det er bedre end Robert Sorby, vil tiden vise, nu skal det ihvertfald prøves.

Også et rigtig godt nytår til dig.

Mvh.
Jeppe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Interessant, at erfarne drejere med tilsammen mere end 6000 indlæg på forum i den grad kan negliceres - både med hensyn til holdning, kunnen, viden og erfaring.
Nils Frederiksen

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Klitmøller
Enig, utrolig arrogant og nedladende.

Ny bruger

nilsfrederiksen skrev:
Interessant, at erfarne drejere med tilsammen mere end 6000 indlæg på forum i den grad kan negliceres - både med hensyn til holdning, kunnen, viden og erfaring.
Nils Frederiksen

Øhhhh tror da bestemt at jeg undlade at kommentere nogen tråd for eftertiden. Sikke en spand lort at for smidt i hovedet.
Her kan man måske ytre sig hvis 20 års erfaring eller mere :o

Haap

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Åh nej, så skete det alligevel; jeg skrev mit indlæg fordi det tilsyneladende fuldstændig overses, at flere erfarne drejere med ca 6000 indlæg tilsammen over mange år udtrykker en vis skepsis over noget, som sættes til salg - nok for at "hjælpe" nye/mindre erfarne til ikke at købe katten i sækken.
Jeg skrev jo IKKE ; hør her snothvalp ..., men vi har mange gange her på forum oplevet, at nye brugere måske er lidt for meget verdensmestre i starten - og så får de det naturligt nok at vide.
Jeg har - i hvert fald ikke bevidst denne gang - bestræbt mig på at være iagttageren på sidelinien. Det lykkedes så ikke.
Nils Frederiksen

Senest rettet af nilsfrederiksen 26 dec 2016, 18:56, rettet i alt 1 gang.

Ny bruger

nilsfrederiksen skrev:
Åh nej, så skete det alligevel; jeg skrev mit indlæg fordi det tilsyneladende fuldstændig overses, at flere erfarne drejere med ca 6000 indlæg tilsammen over mange år udtrykker en vis skepsis over noget, som sættes til salg - nok for at "hjælpe" nye/mindre erfarne til ikke at købe katten i sækken.
Jeg skrev jo IKKE ; hør her snothvalp ..., men vi har mange gange her på forum oplevet, at nye brugere måske er lidt for meget verdensmestre i starten - og så får de det naturligt nok at vide.
Jeg har - i hvert fald ikke bevidst denne gang - bestræbt mig på at være iagttageren på sidelinien. Det lykkedes så ikke.
Nils Frdderiksen

Har og vil aldrig betragte mig sagde hunden "som verdensmester" men er villig til at lære, men syntes at nu du fremstår som udlært, ville det klær dig at være overbærende overfor andre på et andet niveau og have respekt for at ikke alle pipper ens.
Henrik Aa. Pedersen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nils, man skal altså være omhyggelig med at bruge "Gåseøgne" for ikke at blive misforstået.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Helt ærligt, så kunne Nils have plastret sit indlæg til med gåseøjne og smileys, og så ville en af denne verdens bevidst tyndskindede individer alligevel have følt sig stødt.

Prøv at læse Nils's indlæg igen, og så se om Du kan få øje på det stødende i det.

Jeg kan ikke!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Har intet at tilføje til drøftelsen for og imod Sorby-systemet, kun en enkelt kommentar til at slå noget op på et forum sammenlignet med den blå avis:
Her løber man den risiko at nogen kommenterer på egnetheden til brug til trædrejning.

Netop kommentarer har reddet nogle stykker fra købe værktøj, de ikke ville få glæde af. OG afsløret et par oversmarte sælgere.

Jeg antyder IKKE, at der er noget oversmart over denne annonce!!!

Jeg konstaterer bare, at sættes en genstand til salg her, kan der komme både rosende og skeptiske kommentarer. Både fra nye og ældre forummedlemmer - og på helt lige fod.
Det kan være et irritationsmoment for sælger men også en beslutnings-hjælp for en evt. uerfaren køber.

Om kammertonen er holdt - dén diskussion må I tage uden mig.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

haapheim skrev:
Kan da godt se en fordel ved at bruge systemet da man modsat en traditionelt slibesten ikke "overføre" stenens radius til værktøjet.

Kunne Du så ikke lige forklare, hvad fordelen ved en lige fas skulle være i forbindelse med trædrejning, for det har jeg meget svært ved at få øje på.
Det er jo netop faskontakten til det roterende emne, som vi bruger som "Anlæg" for at styre spåntykkelsen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lars, min kedelige ven.

Du kan smide om dig med smarte røde bogstaver, men manglen på smileys og gåseøjne i dit indlæg betyder at du, omend uforvarende, har trådt på nogens følelser.

Hvordan vil du kunne sove roligt i nat med den viden?

Dit ufølsomme sviiiiiiin!

(Smiley)

Af hensyn til dem, som ikke kender mig og Lars!

Ny bruger

Mit salgsopslag er hermed slettet, diskutionen er kørt helt af sporet.

Jeppe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis Du nu havde holdt en ordentlig tone i dit svar til Agerbundsen, så havde de følgende indlæg nok fulgt stilen.

Jeg synes iøvrigt, det er sådan lidt kyllingeagtigt at smide en sviner og så bare totalt ignorere al responsen for så til sidst at slutte med et klassisk passivt/agressivt indlæg.

" Se hvor dårlige mennesker I er, I har kørt "diskutionen" helt af sporet."

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestamager
Jeg har en Sorby ProEdge og er glad for den. Den opfylder mine behov.
Jeg har set drejere slibe på en god bænksliber eller en vådsliber opnå excellente resultater.
ProEdge'n var bare nem at gå til for mig.
Tror egentlig, at det er lidt hip som hap hvilket system man vælger.
Hvis man øver sig lidt, kan glimrende resultater opnås, uanset om det er med slibebånd, tør sten, eller våd sten.
Forskellene i resultaterne ligger nok lidt ude i småtings-afdelingen, hvor man skal have været drejer i ikke bare x-antal, men xx-antal år,
før man bemærker forskellen fra det ene til det andet system.
Vil iøvrigt gi' Agerbundsen ret i, at Sorby er god til at opfinde dutter-naser, som man "absolut ikke kan leve uden" :)
(Her må iøvrigt godt bemærkes både "" og smiley...)

Just my 5 cent...

/Kim

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Super godt indlæg, Kim!

Your 5 cents are easily a quarter's worth.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hr Bredsgaard, må jeg bede Dem følge almindelige regler for høflig tiltale.
Man skriver ikke "dit svin" (uaset antallet af i'er) til folk.
Det hedder "Deres svin", om jeg må bede!

Og hermed forlader jeg denne tråd i håb om at også andre (i en ny tråd?) gider fortælle mere om erfaringer med brug af omtalte Sorbydims på sinterstål a la Thompson, Crown PM osv.

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er jo altid svært med ironi og tangentielt sprogbrug.

De af os som kender hinanden godt trækker på smilebåndet når Lars den kedelige prøver på at vise at han alligevel ikke altid er kedelig. Og når idioten med saven lukker en lille sprække op i idiotforhænget, så man kan se indenfor, hvis man altså tør.

I en helt anden stil, så er en vis Hr. Frederiksen fåmælt og præcis i sine udtalelser, selvom grammatikken af og til halter.

Det er sgu ikke nemt for nye medlemmer at gennemskue, men os andre, som kan genkende de Holbergske og Storm P'ske figurer, er det meget underholdende.

Jesper

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Jeg kan tilslutte mig Kim's indlæg. Jeg er også ejer af en ProEdge og dækker mine behov.
Mine Thompson jern bliver også slebet tilfredsstillende til mine behov.
Men sådan er vi jo forskellige.

Glad bruger af Axminster 1628

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]