www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 16 aug 2026, 00:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Sinding ved Herning
Hej

Jeg har fået fat i min første drejebænk en proofy. Lige som jeg kan se det er den så godt som identisk med trædrejerbutikkens MC1100.
750w/1hk, støbejern, men blik ben. Jeg har fået sat maskinen op og den kører.

Spørgsmål :

Findes der ikke en smartere løsning til fastspænding af småemner, end planskive og firklo.? (det ved jeg der gør, for den gamle har sådan en lille sag, med 3-4 spidser, der går ind i træet og holder det.)

Når i bruger planskiverne, hvor store skruer bruger i så ?

Findes der er brugsvejledning på maskinerne ?. Jeg har søgt på nettet, uden held. Jeg tænker om der er nogen "regler" for opstart af maskinen, lav/høj gear/hastighed.

Jeg er med på. at et stort emne skal køre med lavere hastighed end et lille ?

Jeg studsede at maskinen, står og knurre, når jeg har et emne spændt fast. Hvis jeg giver den et lille puft suser den igang og er ikke til at stoppe. Er maskinen ikke kraftig nok ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg kan svare på de to første:

1. En medbringer har en Morsekonus, centrerspids og to eller fire klør eller anden form for at dreje emnet med rundt. Det er nu om dage som regel en M2 Konus. i den anden ende en medløber.

2. Fastskruning i en planskive skal først og fremmes IKKE være med gipsskruer, som er hærdede og knækker i stedet for at de måske bøjer ved overbelastning. 4,5 x 30 mm træskruer er fine. Længere i vådt eller blødt træ. Tre eller fire minimum alt efter geometrien på hullerne i planskiven. I hårde træsorter, ( Robinie, tør eg, hickory) husk at smøre skruerne med et eller andet, olie, voks eller stearinlys - ellers risikerer du at du ikke får dem ud igen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Klitmøller
Med det du siger går jeg ud fra at maskinen kører på 220 volt, og der så sidder en kondensator som skal hjælpe med at "sparke" den igang. Umiddelbart kan det se ud som om kondensatorer ikke fungerer efter hensigten.
Du kan prøve med en anden kondensator, eller alternativt, en frekvensomformer hvor du så kan fjerne kondensatoren, da frekvensomformeren leverer 3x220 volt. Hvis du anvender frekvensomformer får du samtidig mulighed for at regulere hanstigheden elektronisk.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Anders!
Tillykke med maskinen, den er udmærket, jeg har en magen til og er godt tilfreds med den; det der kunne være bedre på din, er stativet, støbejern havde været bedre, men prøv at lægge nogle fliser på hylden.
Jeg gætter, at du har købt den brugt.
Der følger en medbringer med der har tre spidser (2+1), jeg har købt en med 4+1 spids, den synes jeg er bedst (hver sin smag).
Til at understøtte i den anden ende skulle der være en rullepinol. Tilkoblingen i begge ender er med morsekonus MK2.
M.h.t. planskive, så skal du være opmærksom på, at stor diameter på emnet kræver en planskive med lang hals, så emnet går fri af motoren, hvis den mangler, så må du have fat i sælgeren.
Du skal ikke forvente at finde en manual til maskinen, det er en typisk kina-bænk, som får den farve og det navn, som forhandleren ønsker.
Ved start med tunge emner er det nok klogt at starte ved laveste hastighed, og skrue op til ønsket hastighed, for at undgå, at remmen glider.
Dine startproblemer skyldes utvivlsomt, at kondensatoren skal udskiftes.
Håber dette hjælper dig
Hilsen Erling_j

Ny bruger

How lyn hurtige svar og det hjælper .... tror jeg :-)

Medbringeren var så den eneste del, der ikke var med den brugte drejebænk.

Med hensyn til fastskruvning, fandt jeg ihvert fald ud af at 3,5x20 mm ikke var nok, træklodsen kom ligepludseligt meget tæt på mit hovedet, med jævn fart.

Så kom der også en masse nye ord "kondensator" "frekvensomformer" og "mk2"

Jeg har lige søgt efter kondensator, og finder ikke rigtigt noget hos "trædrejerbutikken" eller google.
Frekvensomformer er vel ikke nødvendigt når jeg kan regulere hastigheden på håndtaget på maskinen
Mk2 er det gevindstørrelsen ?? for så passer det bedrer med mk3

Tak for hjælpen indtil videre

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Prøv at søge på ordet kondensator i forums søgefunktion oppe i højre hjørne af skærmen.

MK2 er størrelsen på det indvendige, koniske hul, de fleste drejebænke har i både spindel- og pinolsiden.
Hullet passer til en medbringer, der ser sådan ud:

http://sminge.dk/10-drejning-23/13-medb ... r-919.html

I pinolsiden ser medløberen sådan ud:

http://sminge.dk/10-drejning-23/13-medb ... l-914.html

VH, Lars

Ny bruger

Jeg har lige vedhæftet et billede af bænken. Den har udvendigt gevind.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Og på indersiden af gevindet sidder den omtalte konus, der formentlig har størrelse MK2 - Morse Konus 2.

VH, Lars

Ny bruger

argh... godt set. Så forstår jeg bedrer.

Jeg har bare prøvet at dreje på en anden maskine, og den kørte bare, der skulle jeg ikke selv tage stilling til hvordan tingene virkelig. Det var bare at dreje :-)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Kirke Såby
Mit gæt er at under en sorte kasse som sidder ovenpå/på siden af motoren (ses tydeligt på billedet) sidder startkondensatoren, som gør at motoren vil starte, fremfor at du skal sparke den igang.

Mogens Hartmann

Nu står der også Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Rigtigt - kondensatoren sidder under det sorte dæksel på motoren. Prøv at gå ind på trædrejerbutikkens side og skriv elektrolyt i søgefeltet. De har den på lager til 180,-. Den er forholdsvis nem at skifte - der er to ledninger.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
http://www.traedrejerbutikken.dk/shop/e ... -575p.html

Mht. mange spørgsmål som nybegynder, vil jeg, som altid, anbefale at komme på et kursus eller evt. se, om der skulle være en rar trædrejer i nærheden, som gerne vil hjælpe dig lidt på vej. Det er der som regel.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]